• EBD

Låna till bil?

Att låna på huset och utgå från att det kommer öka i värde för att sedan kunna låna upp mer och därmed äta upp skulden för bilen är väldigt risky business. Det är en modell jag verkligen skulle hålla mig borta från. 
    Däremot att köpa en bil på avbetalning/kredit/finansiering, kalla det vad du vill, är ju ganska förmånligt nu.
    Låt oss ponera att du skall köpa en bil för 300.000 SEK, det normala är att sätta in 20% kontakt och finansiera resterande 80%, vilket i det fallet är 240.000 SEK. Billån är i regel billiga, låt oss tänka oss någonstans runt 3% i årsränta. Det ger följande (240.000/2) x 0,03 = 3600 kr/år i ränta i genomsnitt, det är alltså 300 kr varav 30% du får dra av för kapitalkostnad, det ger en nettokostnad på 210 kr/mån.
    Tänker vi oss då att du investerar de 240.000 SEK istället, vi ponerar en säker investering i en högutdelande aktie, kommer du ha en direktavkastning på 4%, ungefär. Vi drar då snabbt slutsatsen att det är bättre att ha likviditeten på din sida för att du kommer ganska enkelt kunna få bättre avkastning på din investering än finanskostnaden på ditt lån. För vetskap, stockholmsbörsen har i genomsnitt avkastat 11%, så min kalkyl ovan är väldigt konservativ.
    Vad gäller amortering, är ju inte det en kostnad, det är ju ditt retroaktiva sparande till bil! Det som är viktigt att komma ihåg bara när man finansierar bilen är att amortera snabbare än värdeminskningen - schablonsmässigt räknar man med värdeminskning på 50% på tre år, kurvan planar ju ut vartefter men om man lägger upp lånet på t ex 5-6 år kan man sova ganska gott om natten.

Ställ upp en kalkyl så kommer ni snabbt se att det blir billigare att köpa en ny bil för 2-300.000 än en beg för 70.000 - lägre skatt, vagnskadegaranti, ofta ingår service och framförallt har bilen garanti. En bil i 70.000 kronorsklassen bör man räkna kallt med att den går sönder för 10.000/år.
    MVH

Svar på tråden Låna till bil?