Amazona skrev 2006-04-30 08:33:43 följande:
Susspan, för att förtydliga för andra, det finns ingen ras som heter sydafrikansk pitbull. För ett antal år sedan så importerades det några Pitbulls från sydafrika. Dessa hundar har i sin tur lämnat efter sig ett oändligt stort antal dåligt avlade valpar med mycket inavel som i sin tur fått valpar osv. "Peddleravel" kan man väl säga. Därav används ordet "sydafrikansk Pitbull", alltså, någon hund någonstans bak i ledet är född i sydafrika, inget konstigare än så. Dessa SA-hundar har blivit rätt frekvent avlivade pga dåligt psyke.Talar inte illa om din hund Susspan, jag har själv en hund med lite sydafrikanskt blod bakom sig och han är trevlig som få!Är bara trött på allt SA-snack. Det finns Pitbulls födda i Polen, Turkiet, Sverige, Sydafrika osv, osv...precis som det finns taxar födda i Norge..
Nu har jag lite mer kött på benen, pratat med sambon som är pittfantast.
Han har läst en antal böcker (senast amerikansk från 1948) där skrivs det att den sydafrikanska pitbullen inte alltid kallas för SA beroende på vart i världen man befinner sig.
De kallas White headed family pitbull. De få raser som finns som jag kan namnge är..whiteheaded,amerikansk pittar, engelsk pitt (liten pitt 20-25 kg) och joguslavisk pitt.
Dessa nu ovan nämda är basraserna fr 1800 talet. Resten är nya korsningar.
Whiteheaded är framavlat för vakt mot människor OCH inte för kamp. Den senast nyuppkommlingen Bluenose är tex framavlat för utställning.
Detta är Fakta från Boken American soceity of Pitbulls.
Läs den !!
SA pitt existerar men kallas white headed family.