• jingyang

pittbull/amstaff tråden..kom så....

Hejsan! tänkte då starta en tråd till alla oss pitt/amstaff ägare=)..
    här kan vi skriva om våra små älsklingar!

Jag kan börja med att presentara mig och min hund!

Jag är då en tjej på 24boende i Örebro med min sambo å min son på 1 mån å 7 dagar! vi är stolta Ägare av en REdnose pittbull tik npå 4 år!! ((finns bilder i galleriet))

Nu vill vi få kontak med andra stolta ägare av denna ras och även av rasen Amstaff!!
    så hr DU en sådan hund?? kom så pratar vi lite tipps å trix mm =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-19 11:38:26:
    Nu är det vår=) skönt tycker vi och nikita!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-19 18:50:56:
    DENNA TRÅD ÄR TILL FÖR OSS SOM ÄLSKAR DESSA RASER..INGET SKITSNACK OM VÅRA RASER TACK!!!

• Svar på tråden pittbull/amstaff tråden..kom så....
  • Amazona

Kah, det är två vitt skilda raser...Det finns Amerikansk Pitbull Terier (Pitbull), Amerikansk Staffordshire terrier (Amstaff) Staffoshire Bullterrier (Staffe) och Bullterrier.

Söker du på deras fullständiga rasnamn på internet så kommer du märka skillnaden.

Bullterrier är känd för sin anorlunda ansiktsform vovve.net/Galleri/galleri.asp

Amerikansk Pitbull terrier
    www.pitbull.se/bilder/thumbnails.php

Amerikansk Staffordshire terrier
    www.amstaff.se/bildgalleri/thumbnails.php

Staffordshire Bullterrier
    www.ssbtk.nu/

• Amazona

Susspan, för att förtydliga för andra, det finns ingen ras som heter sydafrikansk pitbull. För ett antal år sedan så importerades det några Pitbulls från sydafrika. Dessa hundar har i sin tur lämnat efter sig ett oändligt stort antal dåligt avlade valpar med mycket inavel som i sin tur fått valpar osv. "Peddleravel" kan man väl säga.

Därav används ordet "sydafrikansk Pitbull", alltså, någon hund någonstans bak i ledet är född i sydafrika, inget konstigare än så. Dessa SA-hundar har blivit rätt frekvent avlivade pga dåligt psyke.

Talar inte illa om din hund Susspan, jag har själv en hund med lite sydafrikanskt blod bakom sig och han är trevlig som få!

Är bara trött på allt SA-snack. Det finns Pitbulls födda i Polen, Turkiet, Sverige, Sydafrika osv, osv...precis som det finns taxar födda i Norge..

• susspan

Amazona
    Jaha..jag går bara efter det uppfödarna sa. Har fått frågan ett antal ggr om det är en SA pitt, då min är ganska hög.

Är inte så påläst om alla olika raser.

• susspan

Kan också säga att min hund har ett alldeles prima psyke. Bättre än en tax.

• jingyang

Amstaff loco=) : skrattar=) heh e

susspan..nä dte är jue inte så lätt att veta allt jue!!

• susspan
    Amazona skrev 2006-04-30 08:33:43 följande:
    Susspan, för att förtydliga för andra, det finns ingen ras som heter sydafrikansk pitbull. För ett antal år sedan så importerades det några Pitbulls från sydafrika. Dessa hundar har i sin tur lämnat efter sig ett oändligt stort antal dåligt avlade valpar med mycket inavel som i sin tur fått valpar osv. "Peddleravel" kan man väl säga. Därav används ordet "sydafrikansk Pitbull", alltså, någon hund någonstans bak i ledet är född i sydafrika, inget konstigare än så. Dessa SA-hundar har blivit rätt frekvent avlivade pga dåligt psyke.Talar inte illa om din hund Susspan, jag har själv en hund med lite sydafrikanskt blod bakom sig och han är trevlig som få!Är bara trött på allt SA-snack. Det finns Pitbulls födda i Polen, Turkiet, Sverige, Sydafrika osv, osv...precis som det finns taxar födda i Norge..
    Nu har jag lite mer kött på benen, pratat med sambon som är pittfantast.

Han har läst en antal böcker (senast amerikansk från 1948) där skrivs det att den sydafrikanska pitbullen inte alltid kallas för SA beroende på vart i världen man befinner sig.
    De kallas White headed family pitbull. De få raser som finns som jag kan namnge är..whiteheaded,amerikansk pittar, engelsk pitt (liten pitt 20-25 kg) och joguslavisk pitt.

Dessa nu ovan nämda är basraserna fr 1800 talet. Resten är nya korsningar.

Whiteheaded är framavlat för vakt mot människor OCH inte för kamp. Den senast nyuppkommlingen Bluenose är tex framavlat för utställning.

Detta är Fakta från Boken American soceity of Pitbulls.
    Läs den !!
    SA pitt existerar men kallas white headed family.
  • jingyang

SUCKAR!! idag är det valborg!! en utav dom VÄRSTA dagarna i våran familj=( våran lilla Nikita är sååå skott rädd=( hon bara skakar å vill inte alls vara ute eller enns äta=( lika dannt e d på påsk men allra värst e d jue på nyårsafton!! det skär i mitt hjärta att se henne sååå rädd=( å inget kan man göra för att hjälpa henne heller!! Fattar inet verför man ska smälla smällare på valborg eller på påsk..nyår kan man jue iallafall ha lite överseende med ju!! aja ville bara beklaga mig lite stackars nikita!!!

• Amazona

Susspan, jag är rätt påläst vill jag påstå, kul att du börjar forska runt! Nej, dessa du nämner, Bluenose, SA-hundar osv är INTE olika raser, bara olika linjer. Och ja, de gamla sydafrikanska hundarna var i regel större. Min hund är också stor då han på sin fars sida har SA-blod, och han ärvt det mesta från sin far. SA är ett begrepp som används i Sverige, en förkortning på Sydafrikansk, har inte påstått att det är ett världsligt begrepp. Faktum kvarstår, det flesta hundar från SA som importerades för länge sedan, ofta som Amstaff, brukades i skitavel och ett flertal, ibland hela kullar har avlivats. Alla hundar är inte dåliga men det går knappast att säga att de är Sa hundar heller eftersom den delen i dagens hundar är så liten. Säger man att man har en SA-hund låter det som dens föräldrar är importerade från Sydafrika vilket inte stämmer. Det är inget avelsdugligt i mina ögon. Den mest kända importen från SA, eller ökända kanske man ska säga är väl Warlock....

• Amazona

Susspan, jag är rätt påläst vill jag påstå, kul att du börjar forska runt! Nej, dessa du nämner, Bluenose, SA-hundar osv är INTE olika raser, bara olika linjer. Och ja, de gamla sydafrikanska hundarna var i regel större. Min hund är också stor då han på sin fars sida har SA-blod, och han ärvt det mesta från sin far. SA är ett begrepp som används i Sverige, en förkortning på Sydafrikansk, har inte påstått att det är ett världsligt begrepp. Faktum kvarstår, det flesta hundar från SA som importerades för länge sedan, ofta som Amstaff, brukades i skitavel och ett flertal, ibland hela kullar har avlivats. Alla hundar är inte dåliga men det går knappast att säga att de är Sa hundar heller eftersom den delen i dagens hundar är så liten. Säger man att man har en SA-hund låter det som dens föräldrar är importerade från Sydafrika vilket inte stämmer. Det är inget avelsdugligt i mina ögon. Den mest kända importen från SA, eller ökända kanske man ska säga är väl Warlock....

Svar på tråden pittbull/amstaff tråden..kom så....