Hej, det var en intressant fundering du har!
I Bibeln står det att kristendomen är en "dårskap" för världen, alltså att den kan verka helt ologisk och galen, men har man sett att Jesus är GUds son och att det han gjorde för oss när han led och sedan dog på ett kors, det var för våran skull, att Gud offrade sin ende son för alla människors räddning, därför att Gud älskar oss så ofantligt mkt.
Kanske ska det verka som en dårskap därför att vi ska välja att älska Gud, hade det varit logiskt och förnuftigt, då hade ju Gud inte stått som ett alternativ mot det matriella i världen.
Samtidigt har Gud skapat allt, och är så otroligt mkt mer vis och smart än människor, just därför att Han gjort allt har Han hunskap om allt, så jag tror inte att Gud har något emot förnuftet.
Från första korintierbrevet, Nya testamentet; "Ty Guds dårskap är visare än människor, och Guds svaghet är starkare än människor".
Jag tycker att det blir mer och mer viktigt idag att vara stark, eller att verka stark? Är det fel att vara beroende av någon som vet bättre, är det fel att vara svag, att få bli omhändertagen? Ibland hör man saker som; "det är bara svaga människor som tror på Gud", det håller jag med om, människan är svag, den som valt att följa Jesus och tro på Gud är svag, men har accepterat det och lämnat sitt liv i Guds hand, och genom Gud får vi styrka, verklig styrka.
Kanske gick jag utanför ämnet litegrann, tyckte ändå att det hörde ihop.
-Sofia