Inlägg från: miss kitty |Visa alla inlägg
  • miss kitty

NÄR slutar illamåendet??? :-(

mådde spyilla fram till vecka 13-14 nånstans, då blev jag mycket piggare (förutom nån vecka senare när jag blev förkyld istället) och kräkningarna upphörde. Men jag tycker fortfarande jag mycket lättare blir åksjuk, har sämre aptit och måste äta på regelbundna tider för att må bra. Sen får jag fortfarande en del halsbränna, samt är trög i magen och sånt får man nog dras med hela graviditeten eftersom hela matsmältningsapparaten ger plats åt bebisen.
    När man tänker på allt som händer i kroppen är det ju inte alls konstigt att man mår olustigt till och från - det tycker jag kan vara en tröst att tänka på bortsett från det lilla miraklet i magen förstås. Sen sa min barnmorska en sak jag hängde mig fast vid: om mamman mår mycket dåligt är det ett tecken på att kroppen jobbar mycket för att bebisen mår bra. Nu finns det ju dom som mår superbra hela graviditeten och har bebisar som mår hur fint som helst. Men jag tänkte ändå att "ju sämre jag mår, desto bättre mår bebis" och det gjorde verkligen susen många gånger!

Några tips mot illamående (som hjälpte mig):
    sea-band
    ingefära (t.ex riva och dricka som te)
    citron
    is och isglass
    mineralvatten
    halstabletter

Massor med lycka till med graviditeten!!

(Å just det, jag går snart in i vecka 22)

• miss kitty
    nemogirl: jag pluggar/jobbar och har förmånen att kunna göra det mesta hemifrån just nu, men hade jag varit tvungen att infinna mig någon annanstans än hemma på bestämda tider de första tre månaderna varje dag hade jag absolut sjukskrivit mig! Och då tror jag inte jag mådde ovanligt dåligt...
  • miss kitty

Felixxmor: jaaa, just det! Gröna äpplen är toppen!

• miss kitty
    Felixxmor: ja, jag tror också på det syrliga i dom gröna äpplena!
    sen är det ju precis som om kroppen ställer om sig på att vilja äta nyttig mat. Känner verkligen igen det där med att sötsuget bara är puts väck!
    Haha.. jag åt ung ett kg spenat på en vecka vid ett tillfälle. Nästa beösk hos bm visade att jag hade järnbrist, så det är häftigt hur kroppen liksom vet vad den borde äta bara man ger sig tid att känna efter.
    Sen va jag te-, kaffe- och chokladfantast innan jag blev gravid, men nu kan jag möjligen få i mig max en kopp kaffe om dan och choklad i sällsynta fall. Te går fortfarande bra, fast i mindre mängder!
Svar på tråden NÄR slutar illamåendet??? :-(