NÄR slutar illamåendet??? :-(
mådde spyilla fram till vecka 13-14 nånstans, då blev jag mycket piggare (förutom nån vecka senare när jag blev förkyld istället) och kräkningarna upphörde. Men jag tycker fortfarande jag mycket lättare blir åksjuk, har sämre aptit och måste äta på regelbundna tider för att må bra. Sen får jag fortfarande en del halsbränna, samt är trög i magen och sånt får man nog dras med hela graviditeten eftersom hela matsmältningsapparaten ger plats åt bebisen.
När man tänker på allt som händer i kroppen är det ju inte alls konstigt att man mår olustigt till och från - det tycker jag kan vara en tröst att tänka på bortsett från det lilla miraklet i magen förstås. Sen sa min barnmorska en sak jag hängde mig fast vid: om mamman mår mycket dåligt är det ett tecken på att kroppen jobbar mycket för att bebisen mår bra. Nu finns det ju dom som mår superbra hela graviditeten och har bebisar som mår hur fint som helst. Men jag tänkte ändå att "ju sämre jag mår, desto bättre mår bebis" och det gjorde verkligen susen många gånger!
Några tips mot illamående (som hjälpte mig):
sea-band
ingefära (t.ex riva och dricka som te)
citron
is och isglass
mineralvatten
halstabletter
Massor med lycka till med graviditeten!!
(Å just det, jag går snart in i vecka 22)