• Anonym (på väg)

Haparanda.. lite frågor..

Jag har lagt detta här. pga. att jag och min sambo inte vill att folk ska veta vad vi planerar..

Vi ska pga. att han tagit sig ur ett mångårigt missbruk flytta ca. 150mil till Haparanda.
    Eftersom vi inte har möjlighet att åka upp så många gånger innan, så tänkte jag kolla lite med er här om olika tips och så..
    Vi har många anledningar utöver att det är långt bort, till varför det blir just Haparanda..

Det vore även kul att få kontakt med någon/ några som kommer där uppifrån.. Om ni skriver här och vill ha kontakt, så kan jag svara er med personligt brev..

1. Vet ni om det är något omr. man bör undvika om man ska bo i lägenhet?
    2. Om man vill hyra hus.. Var kollar man bäst då?
    3. Är det långa köer till barnomsorgen?
    4. Andra tips mottages tacksamt!!

Vore kul om någon kan hjälpa mig lite med något av ovanstående!

• Svar på tråden Haparanda.. lite frågor..
  • Anonym (på väg)

Ingen som vet?

• nattinattio

hej, bor i Haparanda, så bara fråga på , haparandas hemsidor har du redan fått å där hittar du ju de mesta.

ang områden att undvika, allt ligger rätt nära varandra så ur synpunkten du kanske tänker så spelar det ingen roll.
    sen beror det ju på om ni funderar i själva stan eller byar utanför?
    i stan är bästa områdena grankullen (villa område) å närsta (villor å insatslägenheter)

mindre bra enl vi som bor här är väll marielund (gamla mattila)
    Vallen är området närmast tullen , ikea osv, de nyaste byggda lägenheterna, inget dåligt i sig men många soc fall bor där då det finns lediga lägenheter å rätt dyra hyror...

• Anonym (på väg)

Tack så jättemkt. för era svar!

nattinattio:
    Jo, vi kan ju tänka oss en bit utanför oxå.
    Tur att du skrev det om Marielund, för när vi tittat på Haparandabostäders sida, så har vi lutat åt det eller Seskarö. Vill helst inte bo i sta´n med barn!
    Vore det ok. om jag skriver direkt till dig? Vill ju inte tränga mig på. Men kan vara lättare så..

Kramisar till alla

• nattinattio

Skriv direkt det är ok

ang marielund så har nog varit värre förut men nu när många bor i "vallen" området så har det blivit mer spridning.. å det finns ju skola å ishall där.. men jag skulle definitivt inte flytta dit..

• Anonym (på väg)

Vi har ju ganska långt ;) att köra upp, så jag skickade ett mail till Haparandabostäder. Där i frågade jag om de kunde skicka över lite mer info, och bilder och så. För det är ju väldigt dåligt med bilder på deras sida. Det är ju många omr. där de bara har bild på 1hus, och då självklart det nyaste osv. Vore kul att få se lite mer av omr. och gärna bilder på de husen där de har lediga lägenheter... Men till svar fick jag att de inte har mer material, och att allt jag behöver veta finns på hemsidan... Hon skrev att det jag behövde veta var vilket omr. hyra och kvm... Inte särskilt serviceminded!!!! Som, ny hyresgäst vill man ju gärna bli väl bemött, hur är de då sedan? Om de inte ens månar om oss nya?

Så snälla alla som har någon info. vad som helst! Jag är jättetacksam för allt!!!

Kramar till er allihop!

• nattinattio

alttså det finns nog inte så många hus att välja mellan ,
    VALLEN området har bara ett slags hus , samtidigt byggda höghus, fina servis rum som tvättstuga mm på gården, ligger just vid tullen (man ser över till finland) E4 går där mellan husen å Ikea, alltså centrumet. området är byggt ca 10-15 år sedan

marielund om du tänker på tvåvåningsradhusen som är hyresrätter (brukar finnas lediga i dem) så finns de flera men alla likadana å samtidigt byggda. området har villor (många insatts), utkanten av området har många fina dyra villor.
    finns en liten ica butik å så skola, ishallen är i marelund en liten bit från husen där finns ugdomsgård.
    ligger några km från stan, har en promenad väg. byggt i lite olika omgångar med hyresrätterna å den delen på 80 talet, en del av finare villor senare.

Närsta har fint område med några innsats lägenheter (billiga 10 000,- - 80 000,-) men dyr hyra, ofta fina (lite olika tider renoverade) , och annars "medel" villor, stor gissning så är de byggda på 70 talet. Har skola å dagis, rätt nära stan typ en gata upp så är man i stan.

Karungi som ligger ca 2½ mil från haparanda uppåt, har väll 3-4 olika slags men om det finns ledigt så nästan bara i de två ett nytt/renoverat vitt, å ett gammalt gult. de ligger mittemot varandra brevid affären, nära skola, dagis, kiosk cafe. en lugn gata då "stora" vägen (väg 400) är ny draget lite längre bort. Brevid dem finns några radhus lägenheter som är pansionärsbostäder men som även hurs till andra ibland. sen tror jag det finns ett annat längre bort men finns nog inga lediga där.

Nikkala har några enstaka rätt nya (ca 10-13 år gamla) hyreslägenheter tvåvånings radhus.
    har affär å skola osv. Finns nog andra äldre radhus liknande hyresrätter vet inte så noga.

Om du hittar nått du fastnar för så kan du maila mig å fråga om just de huset, så kan jag gå in på sidan å kolla vilket det är å säkert hjälpa dig

• Anonym (på väg)

Tack så jättemycket för hjälpen! Du är ju toppen!!
    Det är sååå frustrerande att sitta här och bara kunna gissa! Man vill ju veta så mkt. som möjligt! Sån är ju i allafall jag!
    Jag hör gärna av mig när jag pratat lite med "gubben"!
    Massa kramar till dig!

• nattinattio

oj jösses vilken sida! haparanda bostäder... kan vara två bilder som visar helt olika hus i olika områden, den är nog inte gjord för att man skall fatta nått...

kolla på de som är ledigt, storlek å hyra å sånt så kan jag kolla lite på de du är intresserad ut av. såvida du funderar på karungi, marielund, eller centrala (såg att det fanns flera på repslagar gatan å stationsgatan, dessa gator är rätt långa så dessa behöver inte vara just i stan utan kanske 1 km från just centrum åt de bättre området (bättre= lugnare medelinkomst villa område å dyl) eller mallan centrum å villa område.
    skulle mycket hellre bo åt de hållet än marielund eller vallen med tanke på de vi skrivit tidigare privat om, som var dina önskemål.

dessutom kan ni ju alltid kolla i lugn å ro å flytta om ni bara får nått att bosätta er först i.

• Happis

Haparandabostäder är värsta sortens bostadsbolag. Otrevliga, oförstående och ansvarslösa. Haparandabostäder skiter fullständigt i vanliga normala människor som de placerar ut i samma område som missbrukare, kriminella och störda människor. Fy faan för detta bolag! 

• Marrehej

Hej,jag är en tjej på 31 år och har tagit subb i 7år konstant, min fråga till er är om ni vet något angående om man INTE kan bli gravid pga subben var i sig kvinna eller man??? Vore oerhört tacksam för svar, mvh Mariam

• klyban
    Marrehej skrev 2017-05-19 20:15:42 följande:
    Hej,jag är en tjej på 31 år och har tagit subb i 7år konstant, min fråga till er är om ni vet något angående om man INTE kan bli gravid pga subben var i sig kvinna eller man??? Vore oerhört tacksam för svar, mvh Mariam

Att bli gravid går väl.
    Dock som moder är det att man ger sitt nyfödda bäbbe en kraftig AT om denne har kontinuerlig konsumtion.
    Så avgifta är en bra idé.
    Även så har mamman svårt och känna värkar och sånt, vilket försvårar en födsel att flyta på bra.

Svar på tråden Haparanda.. lite frågor..