• Anonym (Starter)

Gravidönskan

Hej! Skriver denna tråden då jag behöver lätta mitt hjärta.. jag och min man försöker bli gravida. jag tempar och ibland använder jag ägglosningstest för att pricka in ägglossningen. Vi vill inte pressa och stressa i barnverkstaden så vi har lite tanken i att blir det så blir det alltså ingen överdrtift i ?kramandet? utan bara lite oftare. Vi startade i september/oktober 2024. med tidens gång har nu längtan Efter bebis ökat. Jag är orolig att vi inte kan. När ska jag söka hjälp? Hur har det gått för er andra? Dela gärna med er av era historier.. allt ifrån planering, tempokurvor, tankar. kram!

• Svar på tråden Gravidönskan
  • Anonym (Postpaket)

försöka minst ett år brukar väl vara riktmärke. Har ni tex ålder emot er kan det väl kanske vara rimligt / skäligt att söka hjälp tidigare. 

• Anonym (Starter)

okej.. vet inte hur snittet ligger i antal månader med försök innan en graviditet tar sig? Jag är 32 och min man 41, lever sunt (äter hälsosam, ingen röker, knappt alkohol, knaprar vitamine, rör på oss). Ingen av oss har släkt som haft problem tidigare med graviditet.. blir ju så frustrera.

• Aliona
    Anonym (Starter) skrev 2025-04-15 19:06:33 följande:

okej.. vet inte hur snittet ligger i antal månader med försök innan en graviditet tar sig? Jag är 32 och min man 41, lever sunt (äter hälsosam, ingen röker, knappt alkohol, knaprar vitamine, rör på oss). Ingen av oss har släkt som haft problem tidigare med graviditet.. blir ju så frustrera.

I genomsnitt har man 20% chans att bli gravid varje månad om man är frisk och prickar ägglossningen. Den procenten är högre i ung ålder och går ner med tiden. Upp till ett år är helt normalt att det tar, efter det ska man söka hjälp. Jag vet inte vad som är snittet men 60% av alla som försöker bli gravida blir det inom 6 månader, så snittet lär väl vara strax under halvåret. 
  • Anonym (Fx)

Snittet är 7 månader, det är helt normalt att det tar upp till ett år och egentligen längre men efter ett år så får man göra en utredning för att se att det inte finns något hinder för att bli gravid. Håller tummarna att det är nära ✊
  • Anonym (Jorå)
    Anonym (Starter) skrev 2025-04-15 16:42:55 följande:
    Gravidönskan

Hej! Skriver denna tråden då jag behöver lätta mitt hjärta.. jag och min man försöker bli gravida. jag tempar och ibland använder jag ägglosningstest för att pricka in ägglossningen. Vi vill inte pressa och stressa i barnverkstaden så vi har lite tanken i att blir det så blir det alltså ingen överdrtift i ?kramandet? utan bara lite oftare. Vi startade i september/oktober 2024. med tidens gång har nu längtan Efter bebis ökat. Jag är orolig att vi inte kan. När ska jag söka hjälp? Hur har det gått för er andra? Dela gärna med er av era historier.. allt ifrån planering, tempokurvor, tankar. kram!

Ni kan ju göra en fertilitetsutredning för att ändå kolla att det står rätt till. 
  • Anonym (Starter)

Tack för alla förklaringar! underlättar lite hos hjärnspökena.. vill ju inte att det ska bli ett projekt men hjärnan tycks luta åt det hållet. men blir glad av att ni svarar i tråden!

• Lovve123

Vad för typ av vitaminer äter du?
  • Anonym (Starter)

Sån multivitamin för kvinnor, extra d-vitamin, rosenrot är det jag tar på morgone.

• Lovve123
    Anonym (Starter) skrev 2025-04-15 21:13:06 följande:

Sån multivitamin för kvinnor, extra d-vitamin, rosenrot är det jag tar på morgone.

Ok toppen! Och detta vet du säkert men man ska ta rosenrot fram till ägglossning och sen inget förrän nästa mens första dag.
    Jag gjorde såhär när vi blev gravida:
    På mensens första dag tog jag 2 rosenrot, 1 bidrottninggele, 1 folsyra, 2 d-vitamin.
    Slutade med rosenrot och bidrottninggele när jag fick ägglossning och fortsatte med folsyra och 1 d-vitamin. Vi slutade båda helt med koffein från mensens första dag fram till ägglossning med och min sambo skippade snus under samma period.
    Säger inte alls att detta gör så man blir gravid men såhär gjorde vi och så funkade det för oss. Som sagt, kan vara en slump så ingen tror att jag säger att detta gör att man blir gravid men vill ändå berätta
    Hoppas det tolkas på rätt sätt! <3
  • Anonym (Starter)

rosen rot har jag tagit fram till ägglossningen. Ska nog ta och köpa mig bidrottninggelé. vad tydligt och bra du förklarade! tack tar verkligen in detta tips! Hur länge fick ni försöka Tills ni blev gravida?

Svar på tråden Gravidönskan