• EpicF

Sjukt barn på bytesdag

Anonym (Py) skrev 2025-04-10 09:52:50 följande:

Jag tycker att det beror på vad det handlar om. Är det förälder med addison och barn med magsjuk, tycker jag absolut att den andre föräldern får ställa upp. Blir addisonföräldern sjuk måste denne ändå läggas in och kan inte ta hand om barn.

Är det allmän infektionskänslighet får man bita ihop som förälder och bli sjuk. Då behöver det inte bli farligt, även om det kan bli.

Även om föräldern är "allmänt infektionskänslig" kan man behöva vård på sjukhus. 
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 09:24:56 följande:
    Sjukt barn på bytesdag

Ena föräldern är infektionskänslig och rädd för att bli sjuk, den andra (som haft barnet denna vecka) har planer för helgen och kan inte heller ha barnet, så hur gör man? Vems ansvar är det att lösa?

Den som har barnet nu får avboka planerna i helgen  och ha barnet tills barnet är friskt. Dels för att barnet inte ska behöver flyttas runt när denne är sjuk. Och dels för att den förälder som är infektionskänslig inte ska behöva risker att bli sjuk, kanske också allvarligt sjuk. 
  • EpicF
    Ascendere skrev 2025-04-10 10:22:00 följande:

Om man inte vill ta hand om sitt sjuka barn för att man är rädd för smitta är det grund för en oros anmälan till soc skulle jag säga. 

Tyder på att det finns antingen problem i föräldraskapet eller anda typer av problem. 

Grund för orosanmälan för att den infektionskänslig föräldern inte vill riskera sitt liv? 
  • EpicF
    Anonym (barnet) skrev 2025-04-10 10:39:21 följande:
    Det låter inte alls som en bra situation för barnet att isoleras på rummet för att en förälder kan dö av en enkel smitta.

Den föräldern kanske inte ska ha barnet alls om det är så illa? Man kan ju aldrig veta när ett barn blir sjuk, även om det händer sällan så händer det ju. 
    Eller så kan andra föräldern bara vettig och ställa upp och ha barnet vid sjukdom. Utan diskussioner. 
  • EpicF
    Anonym (Separerad) skrev 2025-04-10 11:28:18 följande:

Om mitt barn blir sjukt hos mig i samband med att det ska till den andre föräldern så behåller jag barnet hos mig och ställer in mina planer (i överenskommelse med den andre föräldern). Det är oavsett om den andre föräldern riskerar döden eller inte om den blir sjuk. Varför ska ett sjukt barn behöva byta hem? 

Vi har två barn och skulle detta ske så får barnen egentid med respektive förälder dessutom. Det friska barnet kan få göra något roligt med den andre föräldern.

Samma här. 
  • EpicF
    Anonym (barnet) skrev 2025-04-10 12:18:53 följande:
    Om föräldern inte kan ta hand om sitt barn pga detta så kan det bli aktuellt att se över vem som ska ta hand om barnet. 
    Föräldern som är infektionskänslig riskerar sitt liv vid sjukdomhos barnet, inge annars. Den kan ta hand om sitt barn. 
  • EpicF
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 12:24:51 följande:

Nätverk går inte att trolla fram.

Släktingar finns på den förälderns sida, men de vill inte riskera smitta. 

Ja.

Så den andre föräldern vägrar ta hand om sitt sjuka barn för att hjälpa den föräldern som är infektionskänslig? 

Ja, då är man definitivt ingen bra förälder och en orosanmälan bör bara på plats. 
  • EpicF
    Anonym (barnet) skrev 2025-04-10 12:38:54 följande:
    Barnet kan ju bli sjuk närsomhelst, det blir svårt att hantera om föräldern riskerar att bli livshotande sjuk.

Men grundproblemet är ju att ingen av föräldrarna verkar tycka att det är deras respektive ansvar att ta han om barnet nu när en situation som går utöver det vanliga uppstår. Ingen av föräldrarna verkar så väldigt funktionellt. 
    Det är grundproblemet som kan ge grund för en orosanmälan. Inte att föräldern är infektionskänslig. Den andre föräldern verkar inte heller helt normal. 
  • EpicF
    Anonym (Helene) skrev 2025-04-10 12:39:58 följande:
    Oavsett hur situationen blir löst nu, måste man ju fortfarande hitta en plan B. Det fungerar ju inte att ha det såhär. Vad händer om barnet blir jättesjukt nån gång när andra föräldern är bortrest t.ex. och inte kan komma hem snabbt? Eller om den andra föräldern på nåt sätt inte kan ta hand om barnet? Man måste ju liksom försöka hitta andra lösningar, oavsett vad som händer just den här gången. 
    Självklart måste man det. 
  • EpicF
    Anonym (P) skrev 2025-04-10 13:10:45 följande:
    Hen vågar inte vara ensam hela natten.
    Då får den icke infektionskänslig förälder som barnet är hos nu vara hemma och ställa in sina helgolaner. Det är saker man ibland får offra när man är förälder. 
  • EpicF
    Anonym (barnet) skrev 2025-04-10 14:18:27 följande:
    Problemet är väl att den föräldern inte vill det. Ingen av dem vill, kan eller tänker ta barnet nu när den här situationen har uppstått. Det är dåligt föräldraskap.
    Ja. 
Svar på tråden Sjukt barn på bytesdag