• Anonym (TS)

Klassresa

Har barn i ÅK3 och nu börjar det bli dags för klassresa. Så jag undrar vart era barn åkte i den åldern, finns det någon bra plats eller ort som ni kan rekommendera? 
    Eller något överreklamerat ställe som ska undvikas?

Detta är förövrigt en stor klass, med 31 elever, så det ska till att finnas sängplatser för dem och de föräldrar som åker med.

• Svar på tråden Klassresa
  • Anonym (Buss)

Här har ingen haft övernattning på klassresan i åk 3. De åkte till Gränna och Visingsö över dagen (ca 20-25 mil) med buss. 

Vet en del klassen som åker till äventyrsbanor, Liseberg, Kolmården osv beroende på var i Sverige man bor. 

• Anonym (Buss)

Att ha övernattning i åk 3 är definitivt en spännande krydda för medföljande föräldrar. Skulle rekommendera att inte åka så långt. 

Har scoutbarn och upp till åk 3 - åk 4 blir barn ofta hämtade från hajker och läger. Även på läger inom andra idrotter som de har haft är det ett gäng som vägrar sova över eller där de blir hämtade klockan 2 på natten av trötta föräldrar. 

• Anonym (mamma)

Det enklaste är väl någon typ friluftsgård inte alltför långt från hemorten så att det går att hämta ledsna/rädda barn. 

Mitt barn och hans klass åkte till ett sånt ställe och åkte roddbåt, badade, grillade mm. Det blev ett minne för livet. 

• Anonym (över)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-25 15:34:42 följande:
    Klassresa

Har barn i ÅK3 och nu börjar det bli dags för klassresa. Så jag undrar vart era barn åkte i den åldern, finns det någon bra plats eller ort som ni kan rekommendera? 
    Eller något överreklamerat ställe som ska undvikas?

Detta är förövrigt en stor klass, med 31 elever, så det ska till att finnas sängplatser för dem och de föräldrar som åker med.

Måste det vara övernattning?

Mitt ena barn åkte till BodaBorg i Oxelösund med klassen vid en klassresa, tror det var i trean eller fyran. Då sov de iofs kvar på nåt slags camping eller lägergård med massa sovplatser.

En annan resa var bara över dagen till Gröna Lund (vi bor i förort till Sthlm). 

Mitt andra barn var på nåt slags gård i skärgården, där fanns massor att göra som paddla, fiska, nån klätterbana, sen grilla vid lägereld och sånt. 

Om du googlar på klassresa lägergård så kommer det upp en massa förslag på ställen med olika aktiviteter. 
  • Anonym (S)

I åk 3 åkte de till kollo/kursgård ett dygn. Grill, bad, lekar och trötta föräldrar. Som påtalats, de som är med sover inte mycket den natten men barnen hade roligt.

• Anonym (över)
    Anonym (S) skrev 2025-03-25 16:03:37 följande:

I åk 3 åkte de till kollo/kursgård ett dygn. Grill, bad, lekar och trötta föräldrar. Som påtalats, de som är med sover inte mycket den natten men barnen hade roligt.

Hehe, minns nu att min man kom hem som ett vrak efter att ha varit en av klassföräldrarna på en sån resa :) 
  • Anonym (S)

(över) japp, vi var med båda två och var helt slut dagen efter. Åkte till jobbet efter frukosten.

• Anonym (olika)

Våra första tredjeklassare, nu sexor, åkte till en lokal gård och övernattade, inte ens en mil från skolan och i samma kommun. 

Våra andra tredjeklassare, nu fyror, åkte endast över dagen, till Birka/Björkö

Den nuvarande tredjeklassaren ska också åka över dagen till Birka/Björkö

• Anonym (Flora)
    Anonym (över) skrev 2025-03-25 16:06:12 följande:
    Hehe, minns nu att min man kom hem som ett vrak efter att ha varit en av klassföräldrarna på en sån resa :) 
    Anonym (S) skrev 2025-03-25 16:36:21 följande:

(över) japp, vi var med båda två och var helt slut dagen efter. Åkte till jobbet efter frukosten.

Alltså, varför blev ni helt slut..? Jag har själv varit lägerledare för barn i ålder 7-10 med övernattningar, och det var liksom ingen särskilt som hände där? Klart att nåt barn blev ledsen eller behövde hämtas mitt i natten, men de flesta sov.

• Anonym (S)

(Flora) för att barnen inte alls hade för avsikt att sova! Det tjoades och tjimmades trots att de ombads lägga sig. Vi räknade med det så ingen var förvånad.
    Ingen var dock ledsen och ville åka hem.

• Anonym (Buss)
    Anonym (Flora) skrev 2025-03-25 18:00:36 följande:

Alltså, varför blev ni helt slut..? Jag har själv varit lägerledare för barn i ålder 7-10 med övernattningar, och det var liksom ingen särskilt som hände där? Klart att nåt barn blev ledsen eller behövde hämtas mitt i natten, men de flesta sov.

Tror det beror på vilket sammanhang. Våra scoutledare hade inte haft några problem alls, scouterna är drillade till att de behöver sova på hajk i den åldern (givetvis försöker de testa, men blir det för mycket blir de hemringda och det är det ingen som vill. Samma med fotbollslaget, om någon undrar. 

Åka med en skolklass med olika individer som vill leva loppan, då skulle jag också vara helt slut. Många nya vuxna att testa gränser mot osv..
  • Anonym (TS)
    Anonym (över) skrev 2025-03-25 16:00:29 följande:
    Måste det vara övernattning?

Mitt ena barn åkte till BodaBorg i Oxelösund med klassen vid en klassresa, tror det var i trean eller fyran. Då sov de iofs kvar på nåt slags camping eller lägergård med massa sovplatser.

En annan resa var bara över dagen till Gröna Lund (vi bor i förort till Sthlm). 

Mitt andra barn var på nåt slags gård i skärgården, där fanns massor att göra som paddla, fiska, nån klätterbana, sen grilla vid lägereld och sånt. 

Om du googlar på klassresa lägergård så kommer det upp en massa förslag på ställen med olika aktiviteter. 
    Nej, det är inte måste med övernattning, mest att jag ville få in förslag och att då det är många elever så kanske inte mindre ställen passar så bra.

Minns du vad gården i skärgården hette, det lät intressant
  • Anonym (över)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-25 23:50:17 följande:
    Nej, det är inte måste med övernattning, mest att jag ville få in förslag och att då det är många elever så kanske inte mindre ställen passar så bra.

Minns du vad gården i skärgården hette, det lät intressant
    Nä, men det är bara att googla, kom upp massor med förslag. 
  • Anonym (över)
    Anonym (Flora) skrev 2025-03-25 18:00:36 följande:

Det som hände var att barnen var vakna på natten av olika skäl, så att de vuxna inte fick sova. Vet inte hur det är med dig, men min man behöver sova på natten för att vara pigga nästa dag. Så efter 2 nätter med nattvak var han ett vrak. 

Spelar ju ingen roll hur många som är vakna, om de som är vakna behöver vuxna så sover inte de vuxna. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (över) skrev 2025-03-26 08:35:57 följande:
    Nä, men det är bara att googla, kom upp massor med förslag. 
    Ja jag får väl göra det
Svar på tråden Klassresa