• Anonym (Chefen)

Jag får dåligt samvete för att jag är chef

Jag och en till person driver ett företag med ca 25 anställda i dagsläget. 

Jag har jobbat inom detta yrke hela mitt liv och när jag skapade mitt egna företag så kunde jag efter några år leva bara på företagets inkomster utan min insats, ett mål jag haft hela vägen. Att bli fri och kunna göra vad jag vill när jag vill. 
    Det kan jag nu. 

MEN: 
    Jag får dåligt samvete av att jag inte är ute och jobbar aktivt längre. Jag rycker in då och då när det är verklig knipa men inte alltid. 
    Det är ju detta som varit mitt mål hela tiden men nu tampas jag ist med dåligt samvete över hur bra jag har det medans ?andra? behöver jobba. 

Företaget har 2st som arbetar som arbetsledare och de sköter den dagliga ruljansen. Jag är in på kontoret ca 2-3 ggr i veckan.

Det måste väl vara okej att förverkliga sin dröm? Eller borde jag ändå fortsätta jobba ute på fält? 
    Funderar vanliga anställda ens på detta? 

För dom är jag kanske bara chefen som kommer ibland och vad jag gör resten av tiden är kanske inte nåt de använder sin tid på att fundera över? 

Hur ska jag tänka? 

• Svar på tråden Jag får dåligt samvete för att jag är chef
  • Anonym (H)

Försök läka din sosseskada. 

• Anonym (Nicklas)
    Anonym (H) skrev 2025-03-22 15:09:46 följande:

Försök läka din sosseskada. 

Jädra trams snack det där. För övrigt kan jag upplysa dig om att sossarna går starkt och inte uppvisat sp bra siffror på många år. Hade det varit val idag hade dom vunnit, bara en sådan sak;)

Till TS, varför ska du ha det? Jag skulle ha ännu mer respekt för någon som faktiskt arbetat sig uppåt. Du har uppenbarligen förtjänar din position. Tyvärr kan man inte säga det om en hel del chefer och deras nepotism anställningar.  Du har ju kämpat för något. Jag är säker på att dina anställda gillar dig skarpt. Njut!:)  
  • Anonym (Bra chefer sällsynta)
    Anonym (Nicklas) skrev 2025-03-22 15:20:28 följande:
     Jädra trams snack det där. För övrigt kan jag upplysa dig om att sossarna går starkt och inte uppvisat sp bra siffror på många år. Hade det varit val idag hade dom vunnit, bara en sådan sak;)

Till TS, varför ska du ha det? Jag skulle ha ännu mer respekt för någon som faktiskt arbetat sig uppåt. Du har uppenbarligen förtjänar din position. Tyvärr kan man inte säga det om en hel del chefer och deras nepotism anställningar.  Du har ju kämpat för något. Jag är säker på att dina anställda gillar dig skarpt. Njut!:)  
    Va?! Är det sant. Jag blir så glad höra detta. Vill ha bort denna skit regering till varje pris. Skapar bara massa klyftor och misär. Vanligt folk kanske äntligen kan resa sig lite igen efter nästa val.

Ska även säga till trådstartaren. Att det låter som du lr en bra chef och är mån om dina anställda. Bra värderingar. Det sitter nog mest i ditt huvud. 
  • Anonym (Chefen)

Läka min sosseskada? Ja kanske det, jag var sosse för många år sen?det kan va en skada från den tiden.

Jag försöker verkligen vara en bra arbetsgivare på många olika sätt?.men det jag inte alltid gör är att rycka in när det krisar. Ibland absolut?men inte alltid.
    Jag vill inte vara vikarie. Jag vill gå ut på fältet när jag själv känner för det. 

Jag brukar tänka på hur jag själv tänkte när jag var 25 och vanlig anställd, inte funderade jag på vad chefen gjorde eller inte gjorde. Kanske är de flesta anställda likadana? 

• Anonym (Flipp)

Så länge du betalar ut schysst lön och ger dina anställda vettiga arbetsvillkor så var du inget att ha dåligt samvete över. Du tar ju en hel del risker genom att äga företag och vara arbetsgivare, självklart är det rätt att du tjänar pengar på en lönsam affärsidé.

Mvh
    Sossen

• Anonym (Flipp)

Det står ju alla dina anställda fritt att starta eget om de så önskar.
    Personligen skulle jag aldrig orka med att driva eget företag och jag trivs med att vara anställd och slippa ansvar som arbetsgivare.

Däremot så skulle jag aldrig välja en arbetsgivare som betalar lägsta möjliga lön och  förväntar sig att de anställda ska ge allt och lite till på jobbet samtidigt som de själva inte arbetar aktivt men tar ut hög egen lön, har stött på några sådana ag tidigt i min karriär, där stannade jag inte länge. Men som sagt: betalar du schysst lön och ser till att det finns en bra work-life-balance så har du noll att ha dåligt samvete över. Du har ju gett dina anställda försörjningsmöjlighet. 

• TwistedByDesign

Helt rätt. Det är ju detta många strävar efter, och du verkar ha lyckats. 

Dina anställda tänker förmodligen inte på detta alls. 

Ge ut någon liten bonus då och då, så kommer dom älska dig!

• Anonym (Chefen)
    TwistedByDesign skrev 2025-03-22 18:58:55 följande:

Helt rätt. Det är ju detta många strävar efter, och du verkar ha lyckats. 

Dina anställda tänker förmodligen inte på detta alls. 

Ge ut någon liten bonus då och då, så kommer dom älska dig!

Ja jag betalar så höga löner som det går och även bonusar 1-2ggr per år. 

De får styra mkt själva hur mkt eller lite de vill jobba. 

Jag litar på att de gör sitt jobb bra och övervakar inte. 

Skickar på friskvård vid behov. 

Åker på Personalresa 1 gång per år med all inclusive. 

• Teresiat

Du är sannolikt ingen chef som de anställda ser upp till. Men det kanske inte är viktigt för dig. Du beskriver ju att du lever din dröm. Hur stor risk är det att tex en arbetsledare hoppar av och startar konkurrerande, samt tar med sig nyckelpersoner? Om den risken inte finns, och du lever din dröm så är det ju bara att fortsätta så. 

• TwistedByDesign
    Anonym (Chefen) skrev 2025-03-22 19:29:40 följande:

Ja jag betalar så höga löner som det går och även bonusar 1-2ggr per år. 

De får styra mkt själva hur mkt eller lite de vill jobba. 

Jag litar på att de gör sitt jobb bra och övervakar inte. 

Skickar på friskvård vid behov. 

Åker på Personalresa 1 gång per år med all inclusive. 

Låter ju superbra! 

Behov av en IT-mupp? =)

• Anonym (Jaså?)

Vilket ytterst sällsynt undantag. I princip alla småföretagare jag träffat (minst hundratals) har alla jobbat mer än en vanlig arbetare. Visst många av dem har golfat tisdagen och fredagen (llr fiskat, jagat, rest osv) men de har med råge tagit igen arbetstiden andra tillfällen.

• Dexter dot com

Jag jobbar på ett mindre företag där chefen / ägaren kommer och går som det passar och det är inget någon av oss anställda bryr oss om. Han betalar oss lön för att sköta hans företag och vi funderar inte på vad han gör om dagarna eller förväntar oss att han är på plats då det rullar på bra utan hans närvaro.

• Anonym (Chefen)
    Anonym (Jaså?) skrev 2025-03-23 01:32:31 följande:

Vilket ytterst sällsynt undantag. I princip alla småföretagare jag träffat (minst hundratals) har alla jobbat mer än en vanlig arbetare. Visst många av dem har golfat tisdagen och fredagen (llr fiskat, jagat, rest osv) men de har med råge tagit igen arbetstiden andra tillfällen.

De första 5-6 åren jobbade jag också aktivt med det vi gör, efterhand i takt med att företaget växte behövde jag lägga min tid på personalkommunikation och kundkommunikation. Nu i år har vi då lämnat över det ansvaret till arbetsledare. 

Jag har offrat en del på vägen, tårar, oro, sömnlöshet och mina barn har också kommit i andra hand många gånger. 

• Anonym (Chefen)
    Dexter dot com skrev 2025-03-23 05:06:22 följande:

Jag jobbar på ett mindre företag där chefen / ägaren kommer och går som det passar och det är inget någon av oss anställda bryr oss om. Han betalar oss lön för att sköta hans företag och vi funderar inte på vad han gör om dagarna eller förväntar oss att han är på plats då det rullar på bra utan hans närvaro.

Vad skönt. Är det inte lite så både anställda och chefen vill ha det? 

Som anställd när jag var yngre så tyckte Jag att ju mindre jag såg till chefen desto bättre.

• Anonym (Chefen)
    Teresiat skrev 2025-03-22 21:34:17 följande:

Du är sannolikt ingen chef som de anställda ser upp till. Men det kanske inte är viktigt för dig. Du beskriver ju att du lever din dröm. Hur stor risk är det att tex en arbetsledare hoppar av och startar konkurrerande, samt tar med sig nyckelpersoner? Om den risken inte finns, och du lever din dröm så är det ju bara att fortsätta så. 

Den risken finns förstås att arbetsledare lämnar men den blev delägare i bolaget vid förra årskiftet så jag tror inte risken är så stor. 

Haha självklart vill jag vara den nån ser upp till men om det skulle ske på bekostnad av att jag skulle behöva sitta på kontoret och inte göra någonting så är svaret nej. 

Svårt ändå det där. Om folk ser upp till en så brukar inte det vara något man riktigt vet om. Inte så att folk söger det till en. Så jag menar att det är ju inget man går runt och njuter av.

• Freddie K

Jag tänker att vissa kanske är avundsjuka på dig, men nej, du ska inte ha dåligt samvete för att du är chef och slitit hårt för att komma dit du är idag. Njut istället av ditt liv och var stolt över att du har kommit dit du är idag. .

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Chefen)
    Freddie K skrev 2025-03-23 10:02:48 följande:

Jag tänker att vissa kanske är avundsjuka på dig, men nej, du ska inte ha dåligt samvete för att du är chef och slitit hårt för att komma dit du är idag. Njut istället av ditt liv och var stolt över att du har kommit dit du är idag. .

Ja nån är säkert avundsjuk. För att undvika sånt så tänker jag mig ofta för för vad jag gör tex. Åker inte till kontoret flinklädd (finklädd=ska iväg på nåt annat än jobb), lägger inte ut på sociala medier olika grejer så att anställda ser, osv osv. När jag läser vad jag nyss skrev så är det beteendet också rätt sjukt men men?
  • Freddie K
    Anonym (Chefen) skrev 2025-03-23 13:03:40 följande:
    Ja nån är säkert avundsjuk. För att undvika sånt så tänker jag mig ofta för för vad jag gör tex. Åker inte till kontoret flinklädd (finklädd=ska iväg på nåt annat än jobb), lägger inte ut på sociala medier olika grejer så att anställda ser, osv osv. När jag läser vad jag nyss skrev så är det beteendet också rätt sjukt men men?
    Jag tänker att alla är vi människor och gör misstag, men du ska nog inte tänka för mycket på att du är chef, utan bara, ja, som ungdomarna säger:" Chilla". Njut och var glad istället. Det är du säkert värd. .
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Under_all_kritik)

Med en chef som var så pass lite engagerad i sitt företag skulle jag säga upp mig direkt. Nu var ju detta ditt mål, men jag gillar generellt inte trenden med folk som vill arbeta allt mindre bara för att få vara lediga och styra med annat. Det tyder på att man inte har förmågan att ta ett vuxet ansvar.

• Teresiat
    Anonym (Chefen) skrev 2025-03-23 10:01:37 följande:

Den risken finns förstås att arbetsledare lämnar men den blev delägare i bolaget vid förra årskiftet så jag tror inte risken är så stor. 

Haha självklart vill jag vara den nån ser upp till men om det skulle ske på bekostnad av att jag skulle behöva sitta på kontoret och inte göra någonting så är svaret nej. 

Svårt ändå det där. Om folk ser upp till en så brukar inte det vara något man riktigt vet om. Inte så att folk söger det till en. Så jag menar att det är ju inget man går runt och njuter av.

De kommer inte se upp till dig om du kommer in och inte gör någonting. En chef man ser upp till är någon som leder och utvecklar bolaget och indirekt även de anställda? Enligt mig är det även någon som agerar som en förebild och som inte rädd att ta i när det krävs, som faciliterar förutsättningar för utveckling. Om bolaget blir mer framgångsrikt kommer du kunna återinvestera ännu mer och belöna de anställda ännu mer. Lyckas du dessutom skapa laganda och en trevlig kultur på arbetsplatsen så kommer du vara en chef som är betydelsefull för personalen.  
Svar på tråden Jag får dåligt samvete för att jag är chef