• Samanta245

Måste man amma

Hur många av er valde att inte amma efter förlossning och hur gick det? Jag gillar inte att amma.  Jag är gravid men vill helst inte amma när jag får mitt barn.  Jag tycker att det är såå jobbigt.

• Svar på tråden Måste man amma
  • Anonym (Jag har blivit gammal)

Nya generationens mammor: Det är jobbigt att amma!

• Kammen320
    Samanta245 skrev 2025-03-22 10:59:11 följande:
    Måste man amma

Hur många av er valde att inte amma efter förlossning och hur gick det? Jag gillar inte att amma.  Jag är gravid men vill helst inte amma när jag får mitt barn.  Jag tycker att det är såå jobbigt.

Klart att du inte måste, det finns ju ersättning. Jag skulle tycka det vore jobbigare (o det är ju också dyrare) att fixa ersättning varje gång o diska nappflaskor. Men självklart ska du göra det som känns bäst för dig. Grattis till graviditeten!
  • Anonym (Jag har blivit gammal)

Amning gör att bäbisen kan ta upp mer protein och näringsämnen än ersättning. Det skyddar även mot infektioner vilket inte ersättning gör.

För mamman så har amning även en skyddande kognitiv effekt även efter menopaus, så det gynnar även mamman.

Grattis, det glömde jag också att säga!

• Tukt

Man måste ju inte skaffa barn heller om man tycker saker som hör till är jobbiga.

• Anonym (Py)

Båda mina barn är flaskmatade från start. Jag har aldrig upplevt det som jobbigt att hålla på med flaskor och ersättning. Vi har dessutom gått runt på ganska få flaskor och inga hjälpmedel i form av maskiner eller så. 

Jag fick stoppande tabletter efter förlossningarna, så jag hade inte heller problem med att mjölken rann till. 

• Anonym (Isabella)
    Kammen320 skrev 2025-03-22 11:08:03 följande:
    Klart att du inte måste, det finns ju ersättning. Jag skulle tycka det vore jobbigare (o det är ju också dyrare) att fixa ersättning varje gång o diska nappflaskor. Men självklart ska du göra det som känns bäst för dig. Grattis till graviditeten!
    Jo så tänkte jag också. Jag behövde ge lite ersättning första dagarna med mina två yngsta innan mjölken rann till ordentligt (tror det dröjde lite längre tid pga snitt) och jag var rädd för att jag skulle behöva fortsätta med det för att det verkar så jobbigt , istället för att bara ge bröstet när de vaknar på natten så måste man gå upp och värma ersättning .. och behöva ta med det överallt verkar jobbigt. Som tur var kunde jag sluta med ersättning och amma helt innan de var en vecka gamla , äldsta är 3 och blev ammad tills han var 2 år ,  yngsta är 7 veckor gammal nu och nu funkar amningen jättebra.

Men ja för att svara TS, om man tycker det är jobbigt måste man såklart inte amma, man kan ju säga det till barnmorskan innan , de brukar prata om sånt i slutet av graviditeten. Och säga det på BB såklart så de inte tjatar om amning. Känner flera som inte har ammat alls eller bara ammat nån vecka för att det inte har funkat. 
  • Samanta245
    Anonym (Py) skrev 2025-03-22 11:14:45 följande:

Båda mina barn är flaskmatade från start. Jag har aldrig upplevt det som jobbigt att hålla på med flaskor och ersättning. Vi har dessutom gått runt på ganska få flaskor och inga hjälpmedel i form av maskiner eller så. 

Jag fick stoppande tabletter efter förlossningarna, så jag hade inte heller problem med att mjölken rann till. 

Så man kan få medicin för att stoppa modersmjölk. Kan man ta medicinen innan förlossning?
  • Samanta245
    Anonym (Jag har blivit gammal) skrev 2025-03-22 11:13:37 följande:

Amning gör att bäbisen kan ta upp mer protein och näringsämnen än ersättning. Det skyddar även mot infektioner vilket inte ersättning gör.

För mamman så har amning även en skyddande kognitiv effekt även efter menopaus, så det gynnar även mamman.

Grattis, det glömde jag också att säga!

Tack så jättemycket.  Jag gillar graviditet.  Njuter av varje minut. Det är bästa att jag känner mig bra och ingen mens. Man tappar inte hår. Känner en stor lättnad. Det är spännande.  Det händer så mycket i kroppen.  Det är som så bra att jag skrattar mycket.  Det är alltid så när jag blir gravid.  Jag skrattar för sånt som andra skulle inte skratta. 
  • Samanta245
    Tukt skrev 2025-03-22 11:14:05 följande:

Man måste ju inte skaffa barn heller om man tycker saker som hör till är jobbiga.

Jag tycker bara att amningen är för mycket 
  • Samanta245
    Kammen320 skrev 2025-03-22 11:08:03 följande:
    Tack. 
Svar på tråden Måste man amma