Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Vilket ämne är svårast?

Anonym (Vjk) skrev 2025-04-01 22:51:12 följande:
    Handlar om att lärare inte vill sänka betyg.
    Det KAN vara så. 

En annan möjlighet vore ifall man inte hinner kolla om eleven uppnår alla betygskriterier. Kanske finns det något kriterium som inte riktigt passar med det man gör i 8:an. Jag är visserligen lärare, men inte just SO. 
  • AndreaBD
    Anonym (X) skrev 2025-04-01 23:31:33 följande:
    Om betyg A finns i betygskriterier ska det betyget kunna sättas. Dåligt planerat av läraren om hen inte lägger upp kursen så alla betyg går att nå, och det borde tas med huvudman.
    Jag vet inte om det är så. Det är ett helt annat ämne. Men OM det skulle vara så, så tror jag inte att det har något med dålig planering att göra.  Dels är det inte lärarna som har skapat betygskriterierna - i språk fick man ta bort ett för att elever inte verkar klarar att uppnå det. 

Det kan också vara så att det är just den klassen som har jobbat så dåligt, eller är så svag att det inte är aktuellt med A. 

Jag håller generellt med om alla betyg ska kunna nås. Och jag tror verkligen inte att läraren skulle säga så om det vore hens egen miss. 

Och alla som hackar på lärarna - så som du - var glad att det är några kvar. Knappt någon vill jobba i skolan. Är det inte omöjlig arbetsmiljö och för hög belastning så är det elever och deras föräldrar som anmäler lärarna för "kränkning" över löjliga saker. Jag har själv också just slutat på den vanliga skolan och hittat alternativ, och de verkar ha så svårt att hitta någon annan som vill göra jobbet. 
  • AndreaBD
    Anonym (X) skrev 2025-04-02 18:03:14 följande:
    Har varit aktiv i skolan (kurator) i 12 år så anser jag har ganska bra insyn. Står fast vid mitt inlägg med tillägget att skolan nog behövs förändras i grunden, och en av de saker som bör förändras är loja lärare.
    Om du menar lojala, så klagar du verkligen på fel person. Jag är en sån som har stannat när jag inte borde ha gjort, två gånger när det var konkurs, och jag har även varit lite utbränd flera gånger (det finns ju flera grader där). Och där är jag nu igen. Dvs. jag skulle vilja fortsätta, men orkar inte, skulle riskera hälsan. Och det är just det som är tråkigt. Med bättre arbetsmiljö hade jag orkat. Sedan kommer jag fortfarande att jobba som lärare och med barn, men inte i den vanliga verksamheten på högstadiet.
Svar på tråden Vilket ämne är svårast?