Vad gör man???
Min dotter (9 år) har ganska nyligen genomfört en utredning och fick hyfsat snabbt en diagnos med medelsvår ADHD, expressiv språkstörning, tal- och språkutvecklingen svårigheter. Jag rekommenderar att göra en utredning på Modigo i Göteborg för dem var riktigt bra och verkade veta exakt vad dem höll på med.
Redan under dotterns förskole/dagis tid så upptäckte vi något inte riktigt stod rätt till om man skulle jämföra med hennes kamrater i samma ålder.
Vi gjorde kartläggning årligen från dess. Hennes skola hon går på idag har redan satt in resurser för henne innan hon ens fick diagnosen för de var sån självklarhet att hon behövde det.
I dagens läge så behöver hon stöd i väldigt mycket i vardagen. Sånt som man kan anse är en självklarhet att man ska klara av för att vara 9 år. Kan handla om att duscha ordentligt, borsta tänderna, välja lämpliga kläder för dagen. Motiverar henne att försöka själv och så hjälper jag till efter henne för då har hon ändå fått möjligheten att klara av detta själv. Finns mer grejer så kanske kan ge tips hur jag löser situationen. Är ju olika för alla individer men kanske kan hjälpa till :)
Under nattetid/läggning så han hon hjälp av lugn musik, dämpad belysning, tyngdtäcke och vi måste göra en speciell handslag innan jag går där ifrån, sen ska jag komma efter 30min för att titta till henne. (Vilket jag bara gör en gång i dagsläget, innan var de hela tiden tills jag märke att hon sov.