Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

    Vad gör man???

    Så bra att det kommer göras en utredning. Vet du något om hur lång tid det kommer att ta?

    En annan positiv sak är att det funkar bättre hemma och att ni kan läsa av honom och då förhindra utbrott. Har han syskon?

    Hur funkade det i förskoleklassen? Är det samma skola, personal och barn eller har mycket förändrats?

    Det är inte lätt att lära sig att läsa och andra sådana saker om man har mycket myror i brallan och massa tankar och intryck i skallen. Till detta dessutom konflikter som säkert tar mycket energi och ger tankar. Hur reagerar han själv på dem? Är han ledsen över att det blir konflikter och ångrar att han slagit någon, är mycket eller allt andras fel eller kanske tom världen mot honom? 

    Du skriver att ha inte kan läsa. Hur långt har han kommit på vägen? Ungefär hur många bokstäver kan han? Kan han rimma? Vet han att bokstaven m heter em, men låter mm? Om du ljudar mmm ååå lll med minimala pauser emellan bokstäverna, kan han då höra att det blir mål? Kan han höra om det finns o i stol? Känner han igen några småord som jag, hon, en, att? 

    Hurdan hjälp får han i skolan? Både med inlärningsbiten och det sociala?

    Många frågor för att få en bättre bild och kunna komma med bättre input och kanske råd. 

Svar på tråden Vad gör man???