• Wispher

Min särbo har svårt att komma

Hej,
    Behöver ventilera få lite perspektiv.
    Är särbo sedan 1,5 år med en man som levt ensam i 20 år. Jag är 53 och han 55 år. Han har väldigt svårt att få orgasm när vi har sex men det fungerar när han runkar. Vet att att han konsumerar porr varje vecka och säger inget om det. Börjar dock känns mig lite värdelös och oduglig har aldrig varit med om detta i tidigare relationer. Tacksam för råd.

• Svar på tråden Min särbo har svårt att komma
  • Anonym (motvals)
    Mandel skrev 2025-03-18 12:56:39 följande:

Självklart, men varför är det så få män som tar upp det till diskussion/samtal?
    Jag är så jäkla trött på att tvivla på mig själv i sexsammanhang pga män som inte kan kommunicera. Hur ska jag tolka det på annat vis än att det är mig det är fel på när man inte talar om vad det beror på? Oavsett om det är potensproblem, få utlösning eller ens bara vilja ha sex.

Det finns uppenbara "problem", men det körs med den manliga varianten att om vi inget säger/sopar det under mattan så kanske det jobbiga försvinner av sig självt.

Tror att vi måste ta upp porrens påverkan på människan i större sammanhang. Det kanske borde tas upp som en folkhälsofråga rent av. Ingen blir lycklig av att porren invaderar våra liv som den gör.
  • Anonym (Anno Nym)
    Wispher skrev 2025-03-18 10:25:39 följande:
    Min särbo har svårt att komma

Hej,
    Behöver ventilera få lite perspektiv.
    Är särbo sedan 1,5 år med en man som levt ensam i 20 år. Jag är 53 och han 55 år. Han har väldigt svårt att få orgasm när vi har sex men det fungerar när han runkar. Vet att att han konsumerar porr varje vecka och säger inget om det. Börjar dock känns mig lite värdelös och oduglig har aldrig varit med om detta i tidigare relationer. Tacksam för råd.

Har du fött barn, set kan vara så att han inte känner något motstånd alls.
  • Anonym (M)
    Mandel skrev 2025-03-18 12:56:39 följande:

Självklart, men varför är det så få män som tar upp det till diskussion/samtal?
    Jag är så jäkla trött på att tvivla på mig själv i sexsammanhang pga män som inte kan kommunicera. Hur ska jag tolka det på annat vis än att det är mig det är fel på när man inte talar om vad det beror på? Oavsett om det är potensproblem, få utlösning eller ens bara vilja ha sex.

Det finns uppenbara "problem", men det körs med den manliga varianten att om vi inget säger/sopar det under mattan så kanske det jobbiga försvinner av sig självt.

Det kan finnas många anledningar, det kan vara för att det är jobbigt, pinsamt, eller att man inte inser att kvinnan kan känna sig otillräcklig, det är långt ifrån självklart.

I dag har jag inga problem att berätta men när jag var yngre så fick jag trista reaktioner från tjejerna jag var med  och det gjorde att jag slutade ta upp det.  Finns säkert andra anledningar också.

• Anonym (Kampen mot)

Jag kanske representerar ett annat exempel här då...

Jag kommer inte under sex med min fru. Jag gjorde det tidigare men inte längre. Vi har redan två barn tillsammans och skall inte ha fler. 

Varför kommer jag inte? Därför att jag inte vill komma. Jag ser ingen mening med min orgasm av flera skäl. Främst för att den inte tillför mig någonting. Jag har nog formats lite av att jag redan ibörjan av mitt sexuella liv fick inpräntat att hålla tillbaka orgasmen så att tjejen hinner njuta och komma först. Så jag har alltid hållit tillbaka min njutning. Den allmänna bilden att män är egoister i sängen spökar nog lite också även om det inte är något jag går och ältar.

Sen tycker jag inte att min orgasm i sig är speciellt skön. Jämför med en långt utdragen kittling innan nysningen och ställ den mot själva nysningen i sig. Jag föredrar kittlingen. Nysningen ger mig inget mer än ett abrupt avslut. Jag har inget emot att bygga upp en upphetsning och njutningsfull eggning som inte får sitt utlopp. Min fru däremot är väldigt orgasmfixerad för sin del och jag tycker mycket om att få henne att njuta maximalt och skälva av flera orgasmer. Men när vi båda är överens om att hon inte orkar mer så då är vårt sex slut. 

Så jag väljer helt enkelt att inte komma. 

• Wispher

Varmt tack för alla ärliga svar.
    Frågade försiktigt min särbo igår om detta med utebliven orgasm hänt även i tidigare relationer och fick ett ja.
    Han sa också att han njuter lika mycket ändå fast han inte kommer varje gång. Stundtals har han känt en del prestationsångest pga detta. Friktionen blir bättre när han runkar och kommer lättare då. Ja jag har fått 3 barn och inte lika tight som innan. Vad skönt att man kan prata om allt även det som känns svårt att vidröra.
    Må gott...

• Anonym (Porr)

Porren där du kan titta på hur sexiga donnor som helst förstör sexlivet när ens egen lätt överviktiga donna ligger i soffan och äter chips.

• Anonym (M55)

Sluta noja.

Det är vanligt att man har problem att komma i den åldern. Det finns tiotals fler faktorer vid sidan av ålder. 

Fokusera på din egen njutning så hjälper det antagligen. Dåligt självförtroende oavsett vad är avtändande. 

• Anonym (Meddelanden kan inte lämnas på avin)

Jag kan också ha svårt att komma, speciellt om jag blir trött och överhettad. Vilket man kan bli efter 20 minuter pumpande eller hur det nu är. Är i ungefär samma ålder, 50, och har ett fysiskt arbete och är i rimlig form.

Jag kan då föredra att hon är ovanpå, men då blir hon trött, så det funkar inte heller alltid. Jag behöver inte komma varje gång, så det är ok.

Det som tycks funka bäst är att hon kommer, då blir jag upphetsad och hon blir tightare, då kommer jag också ofta. Menar inte att kvinnan ska behöva knipa hela tiden, men om hon kniper i rätt läge kan det påskynda åtminstone min utlösning.

En del är prestationsångest, jag hade nästan svårare att komma på den tiden vi skulle skaffa barn och det var viktigt att spruta varje gång. 

• Anonym (Svårt)
    Anonym (Meddelanden kan inte lämnas på avin) skrev 2025-03-19 22:42:29 följande:

Jag kan också ha svårt att komma, speciellt om jag blir trött och överhettad. Vilket man kan bli efter 20 minuter pumpande eller hur det nu är. Är i ungefär samma ålder, 50, och har ett fysiskt arbete och är i rimlig form.

Jag kan då föredra att hon är ovanpå, men då blir hon trött, så det funkar inte heller alltid. Jag behöver inte komma varje gång, så det är ok.

Det som tycks funka bäst är att hon kommer, då blir jag upphetsad och hon blir tightare, då kommer jag också ofta. Menar inte att kvinnan ska behöva knipa hela tiden, men om hon kniper i rätt läge kan det påskynda åtminstone min utlösning.

En del är prestationsångest, jag hade nästan svårare att komma på den tiden vi skulle skaffa barn och det var viktigt att spruta varje gång. 

En kompis var närmare 40 när han gifte sig. Frun var lite yngre, men de hade ändå en press att få barn ganska fort. Han sa att det var nästan omöjligt att komma när han visste att han "måste".
  • Anonym (Svårt)
    Wispher skrev 2025-03-19 17:16:47 följande:

Varmt tack för alla ärliga svar.
    Frågade försiktigt min särbo igår om detta med utebliven orgasm hänt även i tidigare relationer och fick ett ja.
    Han sa också att han njuter lika mycket ändå fast han inte kommer varje gång. Stundtals har han känt en del prestationsångest pga detta. Friktionen blir bättre när han runkar och kommer lättare då. Ja jag har fått 3 barn och inte lika tight som innan. Vad skönt att man kan prata om allt även det som känns svårt att vidröra.
    Må gott...

Jag tyckte också att det blev svårare att känna av efter barnen. Men jag hade ganska svårt att komma redan före, kanske pga sen debut.
  • New  Dawn

Ni lär ju inte planera barn, så jag förstår inte varför han nödvändigtvis måste komma under samlag. Gör det som är skönt. Runka, sug och njut. Gör även sådant du njuter av. Svårare än så är det inte. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Tukt

Folk som inte gillar porr, tar all tillfälle i akt att skylle på den då sådana här frågor dyker upp. (för det är inte något unikt)
    Men troligare är att han är mer van vid sin egna hand och den precisa njutning den kan ge.
    Experimentera och lek, och lär dig att själv runka honom bra.
    .

• Anonym (motvals)

Hade en gång en partner som tvärtom kom alldeles för tidigt det konstiga var att han tidigare haft väldigt svårt för att komma med sin tidigare partner. Det hela ordnade upp sig men han funderade mycket på det där. 

Tillslut kom han fram till att tillsammans med mig var det känslan som rådde medan i sitt förra förhållande tänkte han hela tiden på hur han skulle eller inte skulle göra. 

Jag vet inte om han hade rätt men det kan ligga någonting i att han kanske tänker  för mycket på att du vill att han ska komma.   

Svar på tråden Min särbo har svårt att komma