• Wispher

Min särbo har svårt att komma

Hej,
    Behöver ventilera få lite perspektiv.
    Är särbo sedan 1,5 år med en man som levt ensam i 20 år. Jag är 53 och han 55 år. Han har väldigt svårt att få orgasm när vi har sex men det fungerar när han runkar. Vet att att han konsumerar porr varje vecka och säger inget om det. Börjar dock känns mig lite värdelös och oduglig har aldrig varit med om detta i tidigare relationer. Tacksam för råd.

• Svar på tråden Min särbo har svårt att komma
  • Anonym (M)

Är 45 år och har jättesvårt att komma fast jag tycker det är skönt. Det behöver inte alls var dig det är fel på. Är säker på att han njuter av sexet med dig. Får han dig att komma? Är han missnöjd med sexet eller är han nöjd?
    Är det första gången på 20 år han har sex nu? Osäkerhet och prestationsångest kan bidra också. Men vad du gör, tro inte det är dig det hänger på.

• Anonym (ewqg54)

Har han runkat före ni ska ha sex? Märker det själv när jag runkat 2 gånger under kort tid och sen samma dag fått sex, inte mycket att ge då vid sprut...

• Anonym (G)

Fruktansvärt osexigt med kvinnor som tvivlar på att de duger. Det finns män som har svårt att komma utan att det har med kvinnan att göra. 

• Anonym (motvals)
    Anonym (G) skrev 2025-03-18 10:54:58 följande:

Fruktansvärt osexigt med kvinnor som tvivlar på att de duger. Det finns män som har svårt att komma utan att det har med kvinnan att göra. 

Man kan inte låta bli att undra vad du tycker är sexigt i gentligen.
  • Anonym (K)

Det finns män som har svårt att komma utan att det har med kvinnan att göra. 

Du hade kunnat dela med dig av den här informationen utan tramsiga påhopp.
  • Anonym (motvals)

Jag tycker inte att du ska ta hela skulden för att din partner har svårt att komma. Naturligtvis kan det ha med stor porrkonsumtion att göra. Kroppen och knoppen vänjer sig vid artificiell påverkan i form av porr.

Det har forskats om detta och det är skillnad mellan de män som använder porr som sexuell stimulans och de som använder sin fantasi.  Fantasin stimulerar en naturlig upphetsning och utlösning/orgasm medan porren använder synen och hörseln.

Mitt tips till dig är att försöka stimulera din partners fantasi på något sätt.

• Anonym (motvals)

Jag tycker inte att du ska ta hela skulden för att din partner har svårt att komma. Naturligtvis kan det ha med stor porrkonsumtion att göra. Kroppen och knoppen vänjer sig vid artificiell påverkan i form av porr.

Det har forskats om detta och det är skillnad mellan de män som använder porr som sexuell stimulans och de som använder sin fantasi.  Fantasin stimulerar en naturlig upphetsning och utlösning/orgasm medan porren använder synen och hörseln.

Mitt tips till dig är att försöka stimulera din partners fantasi på något sätt.

• Anonym (U)
    Anonym (motvals) skrev 2025-03-18 11:05:06 följande:
    Man kan inte låta bli att undra vad du tycker är sexigt i gentligen.
    Anonym (K) skrev 2025-03-18 11:11:52 följande:
    Håller egentligen med er men den typ av kommentarer får män ofta här på FL som är osäkra på något i förhållandet. Kan mycket väl tänka mig kommentaren var en reaktion på det.

• Anonym (motvals)
    Anonym (U) skrev 2025-03-18 12:03:27 följande:
    Anonym (K) skrev 2025-03-18 11:11:52 följande:
    Håller egentligen med er men den typ av kommentarer får män ofta här på FL som är osäkra på något i förhållandet. Kan mycket väl tänka mig kommentaren var en reaktion på det.

Att känna sig otillräcklig i samlivet med sin partner, tycker i alla fall jag, inte är osexigt.  Då undrar jag självfallet vad skribenten tycker är sexigt.  Om det är en kommentar från en osäker man är inte alls säkert. Kan lika gärna vara en kvinna.
  • Mandel

Självklart, men varför är det så få män som tar upp det till diskussion/samtal?
    Jag är så jäkla trött på att tvivla på mig själv i sexsammanhang pga män som inte kan kommunicera. Hur ska jag tolka det på annat vis än att det är mig det är fel på när man inte talar om vad det beror på? Oavsett om det är potensproblem, få utlösning eller ens bara vilja ha sex.

Det finns uppenbara "problem", men det körs med den manliga varianten att om vi inget säger/sopar det under mattan så kanske det jobbiga försvinner av sig självt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Min särbo har svårt att komma