• Anonym (Villrådig)

Destruktiv vän ?

För 2 år sedan började jag umgås med en kvinna som då var lugn och trevlig att umgås med. Nu har hon gått in i ett beteendemönster som jag behöver er hjälp med att förstå mig på. 

Allting handlar om bekräftelse för henne. På en underlig nivå. Hon kan se en kille på håll och bli kär. Då handlar ALLT om honom. (20 åringar oftast, vi är närmare 40). Hon lägger till dessa på snap. I den åldern går ju snap varmt och hon tolkar in att dessa killar enbart skriver till henne och alla snaps (bilder på tv, vägar, selfies) är deras sätt att ragga på henne. Hela hennes liv kretsar kring detta. Minsta lilla possitiva händelse blir så enormt stor för henne. Hon blir lycklig för stunden av dessa snappar och lever sig in i nått slags parallellt universum. Hon tränar och lägger alla sina pengar på sitt utseende. Allt för nån kille på snap som hon knappt pratat med. I regel träffar hon inte killarna utan det hålls på snap och killen börjar bli jagad och lessnar på att svara. Då rasar hon och mår jättedåligt, förnedrar sig själv genom att ringa killen på nätterna. Skriva sms om dom inte svarar på snap. Då mår hon ännu sämre (såklart!) 

Hjälp mig fatta ? Blir helt slut i huvudet av detta och har nu valt att backa då jag känner att detta är så skevt. Men jag bryr mig och vet samtidigt att hon är väldigt bra. Dessa sidor tar över ibland och jag måste ju prata med henne men vad säger jag? Är det bara att lägga ner vänskapen. Detta är 99% av hennes liv nuförtiden. Någon som fattar detta beteende? 

• Svar på tråden Destruktiv vän ?
  • Anonym (Frida)

Nu kan jag inte ställa diagnoser men jag tycker detta låter väldigt likt min storasyster som har en personlighetsstörning. Dock har hon betett sig i princip oförändrat sedan tretton års ålder upp till trettioårsåldern. Om det här beteendet kom plötsligt för din vän skulle jag fundera om det är något nytt i hennes liv som utlöst detta beteende.

• Anonym (Villrådig)
    Anonym (Frida) skrev 2025-03-17 11:40:24 följande:

Nu kan jag inte ställa diagnoser men jag tycker detta låter väldigt likt min storasyster som har en personlighetsstörning. Dock har hon betett sig i princip oförändrat sedan tretton års ålder upp till trettioårsåldern. Om det här beteendet kom plötsligt för din vän skulle jag fundera om det är något nytt i hennes liv som utlöst detta beteende.

Tack för ditt svar. Jag har inte känt henne så länge, men misstänker att hon haft detta beteende med sig i livet även om det går lite i vågor. Hon faller fullständigt ibland och är helt förstörd några dagar. Då svarar hon inte ens på sms utan stänger ute allt och alla. Sen vänder det igen lika fort och hon är högt och lågt. Allt för uppmärksamhet. Hon viger sitt liv till att få bekräftelse är min analys. Jag har försökt få henne att gå och prata med någon...
  • Anonym (Linda)

Mycket troligt att hon har en diagnos av något slag , det du beskriver tyder på det. 
    Och det kan då innebära att hon förmodligen inte är ärlig mot dig i vissa avseenden utan väljer att undanhålla saker från dig. (Tex att hon HAR en diagnos) 
    Beroende på vilken typ av diagnos så ingår det ju oftast brist på självinsikt som kriterie så att gå och prata med någon kan vara ett råd hon inte kan ta till sig då hon kanske inte ser detta som ett problem utan mer  att hon är sån som person. 

• burleskburkläsk

Märkligt...som världens värsta fall av 40årskris!

Skämt åsido.

Kan vara nåt som hänt men troligen inget fysiskt.
    Hon vill väl hitta en ung man som är intresserad av henne...hennes känslor blir inte besvarade och hon blir deppig, känner sig otillräcklig.

Det bästa du kan göra är väl att ge råd att inte vara så på...hon kan säkert lyckas men famlar och det blir bara fel...sen kanske hon skall upp några år på killarna...jag menar...hittar de en tjej som är yngre, inte fullt så på och inte så utseendefixerad så hänger väninnan troligen löst.

Bästa är väl att sitta ner och prata, du vill ju att hon mår bra...hon måste sluta sabba för sig själv och sitt mående.

• Freddie K
    burleskburkläsk skrev 2025-03-18 06:48:17 följande:

Skämt åsido.

Hon vill väl hitta en ung man som är intresserad av henne...hennes känslor blir inte besvarade och hon blir deppig, känner sig otillräcklig.

Det bästa du kan göra är väl att ge råd att inte vara så på...hon kan säkert lyckas men famlar och det blir bara fel...sen kanske hon skall upp några år på killarna...jag menar...hittar de en tjej som är yngre, inte fullt så på och inte så utseendefixerad så hänger väninnan troligen löst.

Bästa är väl att sitta ner och prata, du vill ju att hon mår bra...hon måste sluta sabba för sig själv och sitt mående.

Jag håller med. Något måste nog ha hänt henne i ungdomen, eller så har hon någon personlighetsstörning, som någon var inne på, men det är jobbigt med såna vänner. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-18 07:41:46 följande:
    Jag håller med. Något måste nog ha hänt henne i ungdomen, eller så har hon någon personlighetsstörning, som någon var inne på, men det är jobbigt med såna vänner. 
    Jaa fy...och jobbigt att behöva se.

Hon borde slappna av och vara öppen med vad hon vill...

Känns också som att hon försöker vara som dem men jag kan ha fel...hon vill att allt skall bli som en saga...det kan hända men det är långt bort tror jag.
  • Freddie K
    burleskburkläsk skrev 2025-03-18 07:54:21 följande:
    Jaa fy...och jobbigt att behöva se.

Hon borde slappna av och vara öppen med vad hon vill...

Känns också som att hon försöker vara som dem men jag kan ha fel...hon vill att allt skall bli som en saga...det kan hända men det är långt bort tror jag.
    Jo, det är sant. Hon verkar också väldigt osäker på sig själv. Sånt är jobbigt. Hon borde jobba med sig själv och ställa frågan varför hon jagar dessa killar. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • burleskburkläsk
    Freddie K skrev 2025-03-18 07:55:40 följande:
    Jo, det är sant. Hon verkar också väldigt osäker på sig själv. Sånt är jobbigt. Hon borde jobba med sig själv och ställa frågan varför hon jagar dessa killar. 
    Exakt, ju förr desto bättre!

Hon kan säkert förstå och ta emot tips...annars blir det svårt att lyckas med kärlekslivet.
  • Anonym (Villrådig)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-18 06:48:17 följande:

Skämt åsido.

Ja någonting i uppväxten har inte varit helt bra tänker man ju. 

Jag har gett råd och försökt få ner henne på jorden det sista. Hon har nog haft dessa sidor hela tiden men först det sista som hon visat dem för mig. Blir ju när man kommer varandra närmare som sånthär visar sig mer och mer. Hon kan ringa till män som inte ens svarar henne längre. Hon jagar och jagar. Speciellt dagen efter en ute kväll. Då förnedrar Hon sig själv liksom, vilket får henne att må sämre. 

Det som förbryllar mig är att hon inte vill träffa dessa killar på tu man hand. Hon haf haft chansen men det måste ske under eller efter en reäl fylla. Om någon hon är superförtjust i hör av sig om att ses på en flaska vin och middag så tappar hon intresset direkt. Trädet blir för jobbigt för henne att ses? Det ska vara en karatefylla och ett ringande kl 04 på morgonen om att ses. Till saken hör att hon inte ligger runt. Så det handlar inte om det. 

Allg som händer runt henne förstorar hon upp. Bra som dåligt. Jag vill bara få ner henne på jorden. Men inget jag säger hjälper. Nu har det gått så pass långt att jag inte orkar mer. Jag är helt slut i huvudet på allt. Detta känns tråkigt för stundtals är hon världens bästa och jag tycker om andra sidor hos henne. 
  • burleskburkläsk

Påminner om en jag känner.

Det är en man och han gör som hon förutom jagar inte nummee.

Han har mängder av diagboser dock

Svar på tråden Destruktiv vän ?