Inlägg från: burleskburkläsk |Visa alla inlägg
  • burleskburkläsk

Mörka tankar typ hela tiden

Anonym (Jaga bort mörkret) skrev 2025-03-14 14:54:35 följande:
    Jag vill inte ta några piller för att må bra. Jag vill bara få ut det här mörkret i mitt huvud.
    Varför vill du inte det, du kanske blir bättre och det fort...viss psykofarmaka gör att man mår skit typ första månaden förvisso...men hur höjer du sertralinnivån i hjärnan utan medicin???

Jag och en tidigare kollega pratade och han nämnde sin kompis, en ensamkommande ung kille.
    Han frågade om jag kunde hälsa på och bara försöka få honom att må bättre på nåt vis.
    När vi var där så frågade jag honom om problemen startade när han kom till Sverige...problemen började på vägen hit, jag frågade vad som hänt, han hade slut på Sertralin.
    Jag sade till honom att jag kunde följa med honom till vården om han ville...han hade en bild av att de inte skulle hjälpa honom, han tackade men ville gå dit själv, såg på honom att han tyckte det var pinsamt om jag skulle hängt med.
    Jag kommer två veckor tillbaka och killen mår superbra, han jobbar flitigt och har inte hört nåt om att han bara ligger på sängen och glor i väggen.

Medicin kan vara svaret...jag har gått på psykofarmaka och det räddade mitt liv...

Varför neka vård om det nu vore svaret?
  • burleskburkläsk
    Anonym (Bella) skrev 2025-03-16 20:04:59 följande:

R nämner väl bipolär sjukdom som ett exempel på en allvarlig psykisk sjukdom, inte som en trolig orsak till att TS mår dåligt? 

Hur som håller jag med R om att TS borde söka vård. Mår man så dåligt utan att det beror på något konkret i ens liv är det viktigt att bli undersökt och få vård. 

Tummen upp...värst är att skjuta på såna saker, till slut är det inte mycket medicin kan göra.

Behöver man bård så behöver man...att inte vilja ta medicin är dumt.

Jobbade i vården med en Syrier, han fastade det var skitvarmt, 2018 tror jag.
    Han var på väg att svimma flera gånger...jag sade "antingen går du och löser ditt problem för du kommer ligga på sjukhuset för att du inte druckit vätska, vill din Gud att du mår skit och skadas eller?"
    Han var borta i 20 minuter, druclit en flaska kolsyrat vatten, en fanta och rökat på sin e-cigg...han såg levande ut när han kom in, han var glad.

Men jag vet att han pratade på om han blur sjuk och hamnar på sjukhuset så vill han hellre dö än ta medicin.

Jäkla bra kille annars men så extrem syn på sin tro att han hellre dör än lever med sin fru om han hamnar i ett sånt läge.
Svar på tråden Mörka tankar typ hela tiden