• Anonym (Undrar)

Överreagerar jag

Hej

Hade en mindre bjudning häromdagen och hörde av mig till en nära släkting dagen innan per SMS och skrev så här: Kan ni lämna hunden hemma för katten är rädd för hundar. Dagen efter på bjudningen fick jag höra att dom inte tänkt komma på grund av mitt SMS och att hunden hade lika stor rätt att komma o vara med. Jag stod på mig och sa att hunden vid flera tillfällen jagat och skrämt katten. Fick då höra att hunden ändå var med men att den satt i bilen. Där fick den sitta under hela tiden vi hade kalas. Jag känner mig väldigt usel nu. Tanken var väl att jag skulle få dåligt samvete som inte lät hunden komma med in. Men jag hade ju inte bjudit den, och egentligen har jag inget emot den men katten är rädd. Jag måste tänka på katten som bor här. Ett tag senare togs hunden ut och fick en promenad, och sen kom dom förbi utanför huset arga och sa, ska ni inte ens hälsa på hunden. Har jag gjort något fel?

• Svar på tråden Överreagerar jag
  • Tihi

Du gjorde helt rätt TS som stod upp för din vilja och din katts välbefinnande. Om katten inte kan lita på att du håller den trygg i sitt eget hem vem ska den då kunna lita på? Ditt hus, du bestämmer! Låt ingen köra över dig, nånsin.

• Anonym (Undrar)
    olof 45 skrev 2025-03-11 16:04:34 följande:

Dagens galnaste tråd!

Har många släktingar och vänner med hund eller andra husdjur. Har haft både stora och små sammankomster hemma hos mig - INGEN har tagit med sig djur, någonsin, förutom ett tillfälle där det var ett par som var hundvakt och ville skjuta på vår lunch pga detta, och VI föreslog att de tog med sig hunden. 

Jag menar... En hund har väl ingen "rätt" att få vara med hem till andra? Finns tusen anledningar till varför man itne vill ha en annans husdjur in i sitt hem. Galnaste jag hört.

Vi har nog haft rätt högt i tak gällande djur, men nu när det inte fungerar och man säger ifrån (det är första gången det händer) då tänker åtminstone jag att det kunde respekteras utan att det blir en sak av det. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (Undrar) skrev 2025-03-11 17:48:25 följande:
    Vi har nog haft rätt högt i tak gällande djur, men nu när det inte fungerar och man säger ifrån (det är första gången det händer) då tänker åtminstone jag att det kunde respekteras utan att det blir en sak av det. 
    100%
  • Anonym (Mrx)

En del hundägare är helt galna. Var på ett födelsedagskalas i vintras, en gäst tog in sin hund utan att ens fråga och den sprang runt över soffor och mattor och hälsade på alla. Värdinnan stod helt chockad, men sa inte till trots att ett av barnen är allergiskt och det vet gästen mycket väl.

• Anonym (Hh)

Jag har hund och tar absolut inte med den hem till andra om det inte är uttalat att det är okej. Ibland får den vänta i bilen om jag planerar att gå en promenad på "ett nytt ställe". Hon mår toppen och jag kan inte tänka mig att hon är ledsen att inte inte bli bjuden på kalas. 
    Ingen av mina vänner tar med sig sina hundar till mig heller.
    Och skulle jag nån gång ta med hunden och hon fick för sig att jaga katten.. Jag skulle skämmas ögonen ur mig.

De överreagerar, du har rätt att sätta regler i ditt eget hem. Katten bor ju där, det gör inte hunden.

• septembermamma2022

Skulle aldrig acceptera en hund i mitt hem som jagade mina katter. Det borde ju dina knasiga släktingar begripa själva kan man tycka, utan att du skulle behöva säga nåt.

Jag välkomnar själv hundar mitt hem men mina släktingar och vänner brukar stämma av först att det är ok att hunden kommer med. Katterna brukar inte bry sig och hundarna brukar oftast uppföra sig de också.

Nästa gång kan du ju informera dem redan vid inbjudan att hunden får stanna hemma!

Nyfiken på vilken typ av släktingar det är? Syskon? 😁

• NinniQX

Jag har 2 hundar. Blir jag bjuden till kalas som inte vill ha djur i sitt hem så accepterar jag det såklart. Då lämnar jag dom i hundgården. Det är ditt hem, du som bestämmer. 

• Anonym (C)

Nej du överreagerar inte, så sjukt respektlöst av dem. jag blur så irriterad av sådana människor. Har vänner och familj med hundar. de brukar stanna en kort stund men har aldrig sura miner. De brukar säga att de inte kan stanna så länge då hunden är ensam. Helt okej!

Jag tror det kvittar vad du säger till dessa människor, de tycker att deras hund är värd mer än din katt.  Usch

• Anonym (Undrar)
    septembermamma2022 skrev 2025-03-12 00:32:12 följande:

Skulle aldrig acceptera en hund i mitt hem som jagade mina katter. Det borde ju dina knasiga släktingar begripa själva kan man tycka, utan att du skulle behöva säga nåt.

Jag välkomnar själv hundar mitt hem men mina släktingar och vänner brukar stämma av först att det är ok att hunden kommer med. Katterna brukar inte bry sig och hundarna brukar oftast uppföra sig de också.

Nästa gång kan du ju informera dem redan vid inbjudan att hunden får stanna hemma!

Nyfiken på vilken typ av släktingar det är? Syskon? 😁

Hunden brukar vara välkommen, det är bara nu när man märker att det inte funkar som jag har sagt nej (vilket inte togs på ett bra sätt), så jag hade redan informerat om det. Det kommer nog inte bli nån nästa gång man orkar inte hålla på och bråka om sånt här + att jag liksom blir skurken. Tyvärr verkar dom inte begripa att ansvaret är deras. När jag påpekade att dom i så fall måste hålla hunden kopplad och att jag sagt till om det tidigare så blev även det mitt fel. ?du borde ha sagt till då när det hände?. Jag känner mig bedrövad, invaderad och kränkt faktiskt. 

Angående vilken släkting det var så har du lösningen i ditt eget alias. 

• olof 45
    Anonym (Undrar) skrev 2025-03-12 11:34:36 följande:

Hunden brukar vara välkommen, det är bara nu när man märker att det inte funkar som jag har sagt nej (vilket inte togs på ett bra sätt), så jag hade redan informerat om det. Det kommer nog inte bli nån nästa gång man orkar inte hålla på och bråka om sånt här + att jag liksom blir skurken. Tyvärr verkar dom inte begripa att ansvaret är deras. När jag påpekade att dom i så fall måste hålla hunden kopplad och att jag sagt till om det tidigare så blev även det mitt fel. ?du borde ha sagt till då när det hände?. Jag känner mig bedrövad, invaderad och kränkt faktiskt. 

Angående vilken släkting det var så har du lösningen i ditt eget alias. 

Trist att de försöker mobba dig när det är solklart vem som agerat rätt här! Agerer de självcentereat och boardline narcissistiskt annars? *tuggar popcorn*
  • Anonym (L)

Återigen bevis för hur galna hundmänniskor är. Hundar är inte människor. De är inte barn. Man har full rätt att neka folk att ta med hundar hem till en. Jag har också en katt som verkligen hatar hundar, ingen av de jag känner som har hund propsar på att deras hund ska med till mig. Mitt hem, mina regler.

• Anonym (Undrar)
    olof 45 skrev 2025-03-12 11:54:40 följande:
    Trist att de försöker mobba dig när det är solklart vem som agerat rätt här! Agerer de självcentereat och boardline narcissistiskt annars? *tuggar popcorn*
    Vid flera tillfällen har jag mått mycket dåligt faktiskt av hur man blivit behandlad, så svaret på din fråga kan vara att så är det. Dock inte i fullfjädrad form, men lite lagom påhopp när det passar och det kan handla om vad som helst när man minst anar det. 
  • olof 45
    Anonym (Undrar) skrev 2025-03-12 12:07:21 följande:
    Vid flera tillfällen har jag mått mycket dåligt faktiskt av hur man blivit behandlad, så svaret på din fråga kan vara att så är det. Dock inte i fullfjädrad form, men lite lagom påhopp när det passar och det kan handla om vad som helst när man minst anar det. 
    Dags att visa dem denna tråden... Skicka en länk bara! Du har inte skrivit något som inte låter balanserat och objektivt - men kan vara väldigt bra för dem att höra att DE faktiskt borde ha respekterat din önskan, och nej, hundra har INGA rättigheter i någon annans hem.

Någon härinne sa att hundar är itne människor, de är inte barn... Andra människor eller barn har inte ehller rätt att komma på kalas hos er om de inte är bjudna... Just saying. '

Den enda skyldigheten TS har haft är att meddela förhållningsreglerna i god tid. Allt annat är trams från släktingarnas håll, eftersom de är missnöjda med beslutet som togs. De får känna sig missnöjda - men de kan inte ändra på beslutet. Och som vuxna förväntas man hantera andras beslut med lite värdighet och respekt. 
  • Anonym

Personer som KRÄVER att deras husdjur ska in i andras hem, annars blir det aggressioner.

Är det några med missbruksproblem och noll sociala färdigheter?

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2025-03-12 16:59:06 följande:

Personer som KRÄVER att deras husdjur ska in i andras hem, annars blir det aggressioner.

Är det några med missbruksproblem och noll sociala färdigheter?

Noll missbruk. Sociala färdigheter är det helt klart nåt knas med. Känner mig så arg. Hoppas det går över nån gång. 
  • Anonym (H)

Vad är de för sjuka människor som lämnar en hund ensam i en bil i flera timmar?!

Du har verkligen inte gjort något fel. 

Svar på tråden Överreagerar jag