Inlägg från: Anonym (80talisten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (80talisten)

Snart dags för praktik men är nervös pga introvert mm.

Tja. Ska snart ut på LIA praktik i en utbildning jag läser (kontor), men börjar bli så jävla orolig... Jag är 80talist och genom hela mitt liv har jag haft svårt för att komma in i grupper.. Varför vet jag inte.. Både i skola och i princip på varje jobb jag haft så blir jag alltid utanför.. Jag fattar inte varför heller.. Jag kan connecta med nån enstaka person möjligtvis men när man sitter i grupp så blir jag mest tyst och avvaktande..Jag är introvert och har inget jättebehov av att kallprata om vädret eller vad personer gjorde i söndags te x.. Det ger mig inte så mycket... Vet inte om det har nåt med saken att göra ens men det är bara sån jag är. Jag är tyst av mig och jag trivs med det. Men det är väl inte acceptabelt att ha den personlighetsläggningen i dagens samhälle... Men jag är som jag är och varför ska jag behöva ändra hela min personlighet?? Det går ju inte ens...

Hursomhelst så är jag orolig att mönstret ska upprepa sig igen nu på praktiken... Det brukar börja bra och alla är trevliga och pratar med mig men sen händer alltid något skumt och jag märker att folk drar sig undan eller att det blir obekvämt på rasterna och folk slutar prata med mig... Jag har alltid tänkt att det förmodligen är för att jag är tyst av mig men men varför får man inte vara det??? Jag vet bara inte vad jag ska säga i grupp liksom och det kostar alldeles för mycket energi om jag ska vara fake och försöka låtsas vara nån jag inte här....

Vet inte om jag pallar ännu en arbetsplats där jag inte passar in... Eller att få höra ännu en gång att jag "är lite tyst" och "inte säger så mycket "... Så trött på att känna att jag inte bara kan få existera som jag är! Att behöva känna att jag är fel på nåt sätt! Livrädd att praktiken nu ska bli likadant som alla andra platser... Vad fan ska man göra då, sluta ha ett jobb 🤷?♂️🤷?♂️🤷?♂️🤷?♂️

Är det nån mer som är som jag eller är jag bara ett freak of nature???

• Svar på tråden Snart dags för praktik men är nervös pga introvert mm.
  • Anonym (80talisten)
    Anonym (jordgubben) skrev 2025-03-11 00:10:18 följande:

Jag sitter i liknande sits. Jag är också mycket tystlåten och har svårt att komma in i grupperingar. Jag pluggar och har just haft en LIA med flera olika handledare. Första dagen med varje handledare har gått bra för då har vi varit i "lära känna"-fasen men från och med dag två så har det blivit mycket tystare med samtliga. Handledarna i branschen jag pluggar till är vad jag märkt vanligen mycket sociala av sig - det är därför de har valt att vara just handledare då yrket annars i sig innebär mycket ensamarbete. 

Vet faktiskt inte själv hur man "löser" såna här problem, är ju inte så att jag som är tystlåten bara från en dag till en annan kan börja babbla på hur mycket som helst heller. Jag trivs egentligen med att vara ensam och har inte så mycket intresse av att umgås med folk i någon större utsträckning heller. Sedan önskar jag ju att jag hade känt annorlunda på den punkten.

Ja men exakt. Jag känner likadant. Jag har i te behovet att umgås och prata om egentligen helt meningslösa och tråkiga saker med kollegor som man faktiskt inte valt att behöva umgås med varje dag.. De är ju inte som vänner. Man väljer sina vänner menar jag, men inte kollegor. Önskar också att jag känt annorlunda men nu gör jag inte det... Hade varit nice att slippa vara utanför för en gångs skull men jag kan, precis som du säger, inte bara ändra på sig från en dag till en annan... Jättesvårt att gå från tystlåten till pratkvarn. Jag tycker man borde få vara som man är men det verkar inte vara accepterat i arbetslivet överlag... Man ska vara extrovert och megasocial annars är man fel.... Jag önskar att jag kunde få komma till en arbetsplats där jag bara accepteras som jag är... Tystlåten och gillar att jobba ensam men kanske inflikar nåt då och då liksom.. Bara bli accepterad och slippa bli utfryst eller påhoppad pga det... Vet inte hur många gånger jag fått göra av kollegor och chefer att jag är tyst... Men jaha, vad fan ska jag göra då? Jag bara är sån, det är min personlighet???? Blir så trött....
  • Anonym (80talisten)
    Anonym (Anstränga sig) skrev 2025-03-10 22:49:45 följande:

Du ändrar inte hela din personlighet för att du pratar väder och vind. Ibland får man fejka och bjuda till lite, helt enkelt. Annars blir man utanför.

Om man är kass på kallprat och inte har det behovet ens eller inte har behov av att umgås och vara social så får man ju visst ändra en stor del av sin personlighet? Jag säger saker då och då men det räcker ju aldrig, utan man måste vara en kacklande höna som ordbajsar om fullständigt tråkiga och meningslösa saker hela rasterna ungefär för att duga känns det som... Egentligen hade jag bara velat sitt själv på mina raster och äta i lugn o ro och njuta av tystnaden och lugnet och bara vila hjärnan, men det vore ju förkastligt i mångas ögon? Gud förbjude.. Det har klagats på mig oavsett om det varit kontorsjobb eller lagerjobb endast för att jag inte säger så mycket.. Oavsett jobb måste man vara på ett speciellt sätt och avviker man från det så är man fel och ska konfronteras..
  • Anonym (80talisten)
    Anonym (Anstränga sig) skrev 2025-03-11 08:57:23 följande:
    Du resonerar otroligt svartvitt. Det är ingen som kräver att du ska vara en pratkvarn. Jag är också introvert, men ju mer man övar, desto bättre blir det. Tror inte att de flesta känner sig så glada över sina kollegor heller, men det är ett spel man får spela.
    Jag resonerar utifrån mina erfarenheter efter 20år på arbetsmarknaden... Och jo det är faktiskt väldigt svartvitt tycker jag. Antingen pratar du mycket och passar in, annars är du fel. Det är exakt vad jag upplevt på i princip alla arbetsplatser. Jag är dessutom inte på jobbet för att spela nåt jäkla socialt spel. Jag är där för att jobba och försörja mig. Vem fan orkar gå till jobbet och känna att det "är ett spel man får spela" varje rast.. Usch..
  • Anonym (80talisten)
    Anonym (fund) skrev 2025-03-11 09:04:18 följande:
    Men, om du inte är intresserad av att prata med någon i en grupp så är det väl inte så konstigt om de slutar vara intresserade av att prata med dig? Det blir ju bara som att de respekterar de signaler du sänder ut, att låta dig vara. 

Hur vill du att de ska vara istället? Du vill inte prata, men blir sårad när andra hörsammar det och inte pratar med dig. Du är tyst i gruppen, men blir sårad när andra inte låter dig bara vara tyst?

Om du inte vill vara en del av gruppen så kan du inte heller förvänta dig att vara en del av gruppen. Och en person som aldrig delar med sig av nåt, stort eller smått, lär man aldrig känna heller. Och då har man till slut inget att prata om. 
    Nej precis. Så är det ju. Men jag pratar då och då men det räcker ju aldrig. Jag tycker oavsett inte att man ska bli utfryst bara för att man är lite tyst av sig. Det är ju inte 100% av tiden jag är tyst... Men det räcker aldrig som sagt.. Men min poäng är, varför ska det automatiskt vara ett problem för alla andra om en person är tyst av sig och inte säger så mycket?? Jag har fått höra så många gånger av chefer och annat att jag är lite tyst och att jag inte säger så mycket. Jaha, men varför får jag inte bara vara mig själv? Varför är det så hemskt? Som jag skrev ovan så hade jag helst av allt bara velat sitta ensam på rasten och faktiskt få vila hjärnan lite och bara chilla. Men då är det jättehemskt och fel.. Jag har lättare för att prata en och en när man väl jobbar på kontoret eller ute på golvet... Men det räcker inte heller. Med andra ord måste jag ändra hela min personlighet för att inte bli utanför.. Vilket jag inte kan och inte vill.. Jag behöver inte bli inkluderad i allt heller men jag vill bara få bli accepterad som jag är utan att för den sakens skull ses som nån konstig person som ska frysas ut...
  • Anonym (80talisten)
    Anonym (Märta) skrev 2025-03-11 09:06:14 följande:

Jag förstår inte. Du vill inte prata med andra, men när de inte pratar med dig blir du ledsen. Ser du det ologiska? 

Om du vill få kompisar så behöver du göra den där första ansträngningen för att visa det. Nu stöter du bort folk genom att visa att du inte vill prata med dem. De gör ju bara som du signalerar att du vill att de ska. 

Att komma till ett helt nytt ställe är att få en helt ny chans. Försök härma de andra. Om du inte redan gör det så börja med att skratta när andra skrattar, förfasa dig när andra förfasar sig osv. Titta på den som pratar. 

Verkar vara svårt att förstå vad jag menar. Jag blir inte ledsen för att nån inte pratar med mig 🤦?♂️ Det jag menar är att bara för att jag är tyst av mig så tycker jag inte man ska behöva bli utfryst. Det är min upplevelse att man oftast blir det om man inte pratar hela rasterna. Jag vill inte prata hela tiden. Sån är jag. Men då förtjänar jag alltså att bli utfryst? Så med andra ord måste jag ändra på hur jag är som person för att passa in. Fejka varenda dag och låtsas vara nåt jag inte är.
    Jag stöter dessutom inte bort folk med vilje, det bara blir så. Jag gör ingenting med flit... Jag svarar på tilltal, byter några ord, svarar på nån fråga osv men sen dör alltid samtalen ut.. Jag försöker aldrig medvetet vara avvisande men tillslut blir jag utanför ändå. Jag vet inte vad mer jag ska göra.. Jag kan inte bara ändra mig och helt plötsligt börja prata massor, jag är ju inte sån?? Det kommer få mig att må dåligt istället om jag måste gå till jobbet varje dag och låtsas vara nån jag inte är hela dagarna, varje dag.... Önskar att folk bara kunde vara mer accepterande när det gäller olika personligheter och sätt att vara.... Just lunchrum är mitt sämsta ställe att prata på för det är alltid högljutt och stimmigt och jag hör knappt vad folk säger och blir stressad av det konstanta sorlet...
  • Anonym (80talisten)
    Anonym (Märta) skrev 2025-03-11 09:15:01 följande:

Sorry, men det är nog inte att du inte kallpratar som är problemet utan att du föraktar dina kollegor. Sånt märks. Du ser dem som kacklande hönor och inbillar dig att de ändå ska gilla dig. Jo tjena.

Vi har en jättetyst tjej på mitt jobb men ingen tycker illa om henne. Man kan vara tyst utan att utstråla förakt. 

Föraktar ingen alls. Du känner inte mig. Självklart finns alltid idioter. Finns på alla ställen men att jag skulle förakta alla mina kollegor drog du precis ut ur röven från ingenstans... Jag FÖRSÖKER prata säger jag ju men det hjälper ju aldrig... Jag blir utanför tillslut ändå...
  • Anonym (80talisten)

Jajemen... Förutom ett av svaren i tråden så kan det konstateras att det alltså är mig det är fel på och att jag alltså helt enkelt bara behöver ändra på hela min personlighet för att passa in i gruppen. Känns som de flesta här är en del av problemet och precis såna personer som medvetet fryser ut folk för att de är tysta.. Om man är tyst av sig kan man ju självklart inte bara ändra det huxflux, och varför ska man behöva det ens. Man har väl rätt att vara som man är. Det är ju som att någon säger till er som är supersociala att sluta prata så mycket och var tyst istället.. Du pratar för mycket.. Du måste ändra på den delen av din personlighet för att passa in.

Ni som har lätt för att kallprata och vara sociala på jobbet vet inte hur det är att ha svårt för det och att inte accepteras som man är och få skit för en del av sin personlighet och sätt att vara.. Att man dessutom förväntas skapa en fejkpersonlighet och låtsas hela dagarna tycker jag är helt sjukt. Istället för att bara acceptera folk som de är.
    Någon sa att ni har en jättetyst tjej på jobbet som alla gillar ändå,  men så är det verkligen inte överallt. Snarare tvärtom.. Tyvärr. Det låter mer som ett undantag. Men så borde det självklart vara överallt tycker jag..

Lämnar tråden nu. Det kommer väl antagligen gå åt helvete på lian också snart då eftersom det ju uppenbarligen är mig det är fel på. Ska ju "bara" ändra min personlighet då. Och "bjuda till". Eller min favorit som jag hört genom åren: "Det är väl bara att säga nåt". Nej det är inte så "bara" för alla... Hade hoppats på stöd eller pepp här och att man kanske borde få vara sig själv men tydligen inte så tack och hej...

Svar på tråden Snart dags för praktik men är nervös pga introvert mm.