• Anonym (Wendy)

Dra in körkort vid hög alkoholkonsumtion?

Just nu pågår det en diskussion om att det kommit ett förslag om att läkare ska kontakta transportstyrelsen och dra in körkortet vid hög alkoholkonsumtion.

Detta kan innebära att personer som dricker exempelvis 10 stycken 33cl starköl i veckan eller 1,5 flaska vin i veckan, inte längre kommer få ha kvar sitt körkort. 

Jag vet seriöst inte någon person som har detta som en normal veckokonsumtion. 

Kommer detta verkligen drabba personer med normal konsumtion? 

Vi har dessutom ett stort problem med personer som kör rattfulla. Väldigt få åker dit. 

• Svar på tråden Dra in körkort vid hög alkoholkonsumtion?
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Öl) skrev 2025-03-09 10:30:36 följande:
    Och lämplig konsekvens är att missta körkortet? Något mer? Lägre lön kanske? 
    Om man är i riskzonen, absolut?

Inte så roligt för barn exempelvis att ha föräldrar som dricker varje dag. 
  • Anonym (Wendy)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 10:31:19 följande:

Många av de som kör onyktra har inte ens ett körkort.

Det där är ju inte sant. Mörkertalet på rattfylla är ju gigantiskt. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Wendy) skrev 2025-03-09 10:31:06 följande:
    Men fy att dricka ett par glas vin varje dag är inte normalt och du vet inte när den här personen tar bilen sedan. 
    Jag älskar vin men skulle aldrig någonsin köra onykter. Det finns taxi, Uber, buss, cykel. Går inte det kör min man och jag varannan gång. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Wendy) skrev 2025-03-09 10:32:43 följande:
    Det där är ju inte sant. Mörkertalet på rattfylla är ju gigantiskt. 
    Det är möjligt. Men lösningen kan inte vara att förhindra att laglydiga och skötsamma medborgare njuter av gott vin. 
  • Anonym (Vino verde)

Många torrbollar här, verkar det som. Ett par glas vin om dan är väl inga konstigheter.

Här brukar det gå ett par glas medan jag lagar mat och sen nåt glas till middagen. Ser inget konstigt med det. Blir sällan eller aldrig berusad.

• Krocko
    Anonym (Wendy) skrev 2025-03-09 10:28:05 följande:
    Och då har du en riskbrukskonsumtion av alkohol. Du får göra det men samtidigt ta konsekvenserna för denna konsumtion. 
    Och de konsekvenserna  skulle vara att jag blir av med körkortet? Trots att jag aldrig i livet skulle köra bil med promille i blodet?

Alltså du är löjligt präktig.
  • Anonym (Wendy)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 10:33:42 följande:
    Jag älskar vin men skulle aldrig någonsin köra onykter. Det finns taxi, Uber, buss, cykel. Går inte det kör min man och jag varannan gång. 
    Jo men tar du bilen sedan på morgonen? Här är ett problem för många, dom tar bilen för tidigt på morgonen. 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Vino verde) skrev 2025-03-09 10:35:08 följande:

Många torrbollar här, verkar det som. Ett par glas vin om dan är väl inga konstigheter.

Här brukar det gå ett par glas medan jag lagar mat och sen nåt glas till middagen. Ser inget konstigt med det. Blir sällan eller aldrig berusad.

Varje dag? Ett par glas medan du lagar mat?? 

Jag ser ingen dricka flera glas vatten eller läsk när dom lagar mat. Men vin klarar folk av att dricka i mängder. 

• Anonym (jury)
    Anonym (Wendy) skrev 2025-03-09 08:08:22 följande:

Detta kan innebära att personer som dricker exempelvis 10 stycken 33cl starköl i veckan eller 1,5 flaska vin i veckan, inte längre kommer få ha kvar sitt körkort. 

Svenskar över 15 har en genomsnittlig alkoholkonsumtion på 9 liter ren alkohol per år, svarande till ca 120 flaskor vin, dvs ca 2 per vecka.

Ett sånt förslag skulle mao. drabba drygt halvdelen av befolkningen om det blev genomfört..

Men det är naturligtvis inte ett seriöst menat förslag, för vilka politiker vill börja jävlas med halvdelen av väljarskaran när det mer handlar om nykterhetspolitik än trafiksäkerhet?
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (jury) skrev 2025-03-09 10:45:39 följande:
    Svenskar över 15 har en genomsnittlig alkoholkonsumtion på 9 liter ren alkohol per år, svarande till ca 120 flaskor vin, dvs ca 2 per vecka.

Ett sånt förslag skulle mao. drabba drygt halvdelen av befolkningen om det blev genomfört..

Men det är naturligtvis inte ett seriöst menat förslag, för vilka politiker vill börja jävlas med halvdelen av väljarskaran när det mer handlar om nykterhetspolitik än trafiksäkerhet?
    Jag känner nog ingen som dricker dom där mängderna varje vecka? Vissa kan dricka mer under en semester, men annars, nej. 
Svar på tråden Dra in körkort vid hög alkoholkonsumtion?