Inlägg från: Anonym (Wendy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Wendy)

Dra in körkort vid hög alkoholkonsumtion?

Anonym (Öl) skrev 2025-03-09 10:30:36 följande:
    Och lämplig konsekvens är att missta körkortet? Något mer? Lägre lön kanske? 
    Om man är i riskzonen, absolut?

Inte så roligt för barn exempelvis att ha föräldrar som dricker varje dag. 
  • Anonym (Wendy)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 10:31:19 följande:

Många av de som kör onyktra har inte ens ett körkort.

Det där är ju inte sant. Mörkertalet på rattfylla är ju gigantiskt. 
  • Anonym (Wendy)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 10:33:42 följande:
    Jag älskar vin men skulle aldrig någonsin köra onykter. Det finns taxi, Uber, buss, cykel. Går inte det kör min man och jag varannan gång. 
    Jo men tar du bilen sedan på morgonen? Här är ett problem för många, dom tar bilen för tidigt på morgonen. 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Vino verde) skrev 2025-03-09 10:35:08 följande:

Många torrbollar här, verkar det som. Ett par glas vin om dan är väl inga konstigheter.

Här brukar det gå ett par glas medan jag lagar mat och sen nåt glas till middagen. Ser inget konstigt med det. Blir sällan eller aldrig berusad.

Varje dag? Ett par glas medan du lagar mat?? 

Jag ser ingen dricka flera glas vatten eller läsk när dom lagar mat. Men vin klarar folk av att dricka i mängder. 

• Anonym (Wendy)
    Anonym (jury) skrev 2025-03-09 10:45:39 följande:
    Svenskar över 15 har en genomsnittlig alkoholkonsumtion på 9 liter ren alkohol per år, svarande till ca 120 flaskor vin, dvs ca 2 per vecka.

Ett sånt förslag skulle mao. drabba drygt halvdelen av befolkningen om det blev genomfört..

Men det är naturligtvis inte ett seriöst menat förslag, för vilka politiker vill börja jävlas med halvdelen av väljarskaran när det mer handlar om nykterhetspolitik än trafiksäkerhet?
    Jag känner nog ingen som dricker dom där mängderna varje vecka? Vissa kan dricka mer under en semester, men annars, nej. 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2025-03-09 11:17:19 följande:

Ska vi inte ha trafikpoliser som kollar hastighet och övervakning?

Dom flesta är nog medvetna om att vara nykter när dom sätter sig bakom ratten, Jag vet folk som dricker nästan varje dag och använder bilen i sitt arbete som aldrig kör och skulle köra onykter helt enkelt för att dom kollar detta innan dom sätter sig bakom ratten.

Är det deras körkort vi ska ta eller dom som kör rattonykra?

Så dessa personer sitter och blåser i en påkostad alkoholmätare varje dag då istället? 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2025-03-09 11:22:19 följande:

Och på vilket sätt får barnen det bättre av att föräldrarna får längre lön?

Om nu folk ligger i riskzonen, hur kommer det sig att en person kan köpa alkohol nästan varje dag på systemet, eller beställa 8 öl på en kväll i en bar.

Motbokssystemet kanske är bättre att införa än att ta folks körkort, men det går ju inte då skulle det säljas mindre alkohol.

Får längre lön? Va? 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Öl) skrev 2025-03-09 11:25:56 följande:

Så om man är i riskzonen enligt socialstyrelsen men aldrig kör onykter, så ska körkortet ryka? Hur ökar det trafiksäkerheten? Vad har barnperspektivet att göra med trafiksäkerheten? 

Om man inte har barn, får man ha kvar körkortet då? Om en förälder dricker två glas vin under loppet av fyra timmar en kväll, lider barnet av det? 

Om det är dom två glasen som är utspridda över fyra timmar och detta händer 2 ggr i veckan så är det inga konstigheter för majoriteten av befolkningen. 

och många är inte medvetna om att dom kör rattfylla. Många säger Att dom dricker mindre än vad dom gör. Har flera personer i min närhet som höftade när dom blandade drinkar, typ en gin och tonic och tänkte att det dom hällde upp i gin va sådär 2-3 cl. Sedan började dom måtta. Dom hade 5-10 cl per drink då. 

Samma sak när folk dricker vin, folk förstår inte hur små glasen är som man utgår från utan har stora glas och tycker dom har lite i sitt stora glas? men det är ju mycket. Många dricker bag in box vin och inte en flaska. Väldigt lätt hänt att man höftar med dessa boxar och förminskar hur mycket dom dricker. Och ja då är det stor risk att dom sedan tar bilen morgonen efter, för man inte inte just hur den kroppen har fått bort alkoholen. 

• Anonym (Wendy)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 11:32:06 följande:
    Mina barn är stora så jag får dricka så mycket jag vill . Så länge jag inte slåss eller kör bil onykter. Har aldrig hänt, kan jag meddela.
    Och då har du en väldigt hög tolerans till vad som inte är okej att göra när man har druckit. barn kan ta skada långt innan man börjar slåss. Att bli opålitlig, somna, rasa ihop, börja prata högt och liknande kan barn uppleva mycket obehagligt 
  • Anonym (Wendy)
    Noname00 skrev 2025-03-09 11:26:38 följande:

Jag har ofta något att dricka i ett glas, det kan vara allt från en öl med alkohol i eller alkoholfri öl,, läsk eller vatten.

Inte alls ovanligt att jag druckit 2 glas vatten medans jag lagar mat.

Du säger att du inte sett det, står du och glor in i alla kök när dom förbereder middagen?

Av folk jag har som är mina nära vänner så vet jag absolut hur mycket dessa dricker och vad dom prioriterar i livet. Och sedan är det stor skillnad på att göra något ibland och varenda dag stå och kocka och dricka samtidigt. Det här ligger inte i min eller mina vänners natur att agera på det här sättet. 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2025-03-09 12:02:49 följande:

Du skrev att många barn far illa av alkohol och lägre lön är ett alternativ.

På vilket sätt får barnen det bättre att föräldrarna får lägre lön?

Var har jag skrivit att en lösning är lägre lön?? Hänvisa till det inlägget, tack! 
  • Anonym (Wendy)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 11:54:04 följande:
    Jag skrev ju att de är stora. De är ju fortfarande mina barn , men de bor inte hemma
    Jag har aldrig druckit mig onykter inför mina barn . Max ett eller två glas vin till en trerätters middag med vänner och oftast andra barn. Och inget alls när de var bebisar och småbarn.  
    Sällan som jag är märkbart berusadJag gillar inte alls känslan av att vara berusad, försöker undvika det. 
    Barn far illa av att ha alkoholiserade föräldrar oavsett om dom flyttat hemifrån och inte. Nu säger jag inte att du är alkoholist, det jag syftar på är att man inte bara kan säga att man har rätt att dricka hur mycket man vill, för barnen bor inte hemma längre, så dom tar inte skada. Det är direkt felaktigt. 
  • Anonym (Wendy)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 12:03:34 följande:
    Bra att använda matskedsmått när man blandar drink. Onödigt med mer än 3cl i en drink tycker jag, dvs två matskedsmått. 
    Precis. Men när folk måttar har dom en tendens att förminska mängden dom får i sig. Och ja, det blir ett problem. 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Öl) skrev 2025-03-09 12:13:22 följande:
    Du svarar inte på mitt inlägg, jag skrev inget om folk som inte har koll på hur mycket de dricker. Känner ingen som tror att bag in box magiskt förändrar mängden vin i glasen eller att ett stort glas innehåller lika mycket som ett litet glas. 
    Fråga en nykter alkoholist om detta, så får du se vad som svarar? 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Öl) skrev 2025-03-09 12:15:43 följande:
    Och var är kopplingen till trafiksäkerheten och körkortet? 
    Människor med riskbruk har förmågan att missbedöma, att köra bil på morgonen. Det är inte helt ovanligt. 
  • Anonym (Wendy)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 12:25:17 följande:

Men vi diskuterar inte alloholism eller hur?  Det här är ju bara för löjligt  . Hur skulle det påverka mina barn som inte ens bor hemma  om jag dricker 10 glas vin på en vecka?
    Nu blir jag helt matt , kanske fåt flytta till Danmark. 

Det är riskbruk att dricka 10 glas i veckan. 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2025-03-09 13:17:26 följande:
    Inlägg #51
    Så har jag inte skrivit något om att folk ska få lägre lön. Läs meddelandet igen. 
  • Anonym (Wendy)
    Krocko skrev 2025-03-09 13:59:53 följande:
    Det tolkas som att du tycker en konsekvens av att driCIA alkohol inte bara skulle vara att bli av med körkortet utan också få lägre lön, ja.
    Jag skriver inte detta någonstans? jag får en sådan fråga och kommenterar inte ens den frågan! 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (R) skrev 2025-03-09 19:58:21 följande:

Jag dricker 5-15 drinkar varje helg, så mitt kort hade väl rykt, tror jag. Gör inte så mycket i vardagen för jag har ändå ingen bil, men det hade varit surt de gånger jag behövt köra bil.

Du har inte funderat på att minska konsumtionen så är det inga problem? 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (H) skrev 2025-03-09 22:21:00 följande:
    Varför skulle hon om hon inte kör bil? För att göra dig glad? 

Ja för att det oavsett är en riskbruks konsumtion och därför är skadlig. Det är farligt för kroppen. Varför kan man inte dra ner då, så man slipper skada kroppen? 

Indraget körkort är ju en det minsta problemet i sammanhanget faktiskt? 

Svar på tråden Dra in körkort vid hög alkoholkonsumtion?