Inlägg från: Anonym (Wendy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Wendy)

Dra in körkort vid hög alkoholkonsumtion?

Just nu pågår det en diskussion om att det kommit ett förslag om att läkare ska kontakta transportstyrelsen och dra in körkortet vid hög alkoholkonsumtion.

Detta kan innebära att personer som dricker exempelvis 10 stycken 33cl starköl i veckan eller 1,5 flaska vin i veckan, inte längre kommer få ha kvar sitt körkort. 

Jag vet seriöst inte någon person som har detta som en normal veckokonsumtion. 

Kommer detta verkligen drabba personer med normal konsumtion? 

Vi har dessutom ett stort problem med personer som kör rattfulla. Väldigt få åker dit. 

• Svar på tråden Dra in körkort vid hög alkoholkonsumtion?
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (?) skrev 2025-03-09 08:18:31 följande:

Hur skulle läkaren få reda på konsumtionen? 

Läkar har idag liknande möjlighet men utnyttjas väldigt lite. 

Dom ska ta ett prov men om jag tolkade det rätt ska dom utgå från svar också. Om någon säger att den dricker själv 2 flaskor vin i veckan så ska dom kunna göra en anmälan. Men exakt hur det kommer se ut i praktiken vet jag inte. Men vem dricker ens 1,5 flaska vin i veckan? Det kan ju inte vara särskilt vanligt? 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (?) skrev 2025-03-09 08:29:28 följande:
    Var har du fått gränsvärdet 1,5 flakor från?

Läkare är generellt inte pigga på att anmäla sina patienter. De vill ha en öppen dialog och det förhindras om patienten är rädd att bli anmäld
    Ja, det handlar om vad som skrivs i debattartiklar, men även att det rent allmänt ses som ett riskbruk utifrån myndigheternas rekommendationer. 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (?) skrev 2025-03-09 08:35:44 följande:
    Var hittar jag de debattartiklarna?

Sen, under en period i livet reste jag mycket och hade en del represetation.  Då blev det ofta mer än 1,5 flaskor per vecka.  Speciellt om det var någon privat tillställning på helgen. 

https://www.expressen.se/debatt/debatt-myndigheten-kallar--vanligt-folk-for-alkisar/

https://www.expressen.se/ledare/ledare-tio-ol-i-veckan-da-ryker-korkortet/

Hur lång va den perioden då? Det ses oavsett som en riskkonsumtion. Man kan även se att många som är verkställande direktörer har en väldigt hög alkoholkonsumtion. Det betyder inte att det är normalt. Man väljer själv hur mycket man dricker. 

• Anonym (Wendy)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-09 08:41:28 följande:
    9 glas vin på en vecka tycker jag inte är extremt mycket. 3 glas 3 gånger, lite mycket för mig , men inget extremt alls. Så länge man inte kör onykter tycker jag det är helt OK.
    Att ha detta som en normal konsumtion jämt? Vilka kvällar i veckan har normalt folk tid med detta? 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Victoria) skrev 2025-03-09 08:46:47 följande:
    Problemet är väl att du inte behöver ha det varje vecka. Blir du provtagen efter en sån vecka, en semesterresa till exempel, ska läkaren rapportera det till transporstyrelsen och körkortet riskeras att dras in.

Vi gjorde en resa nyligen, där meningen var att åka mellan vingårdar under ett par veckor. Ingen körde bil där, ingen körde onykter efter detta hemma, men våra prover hade garanterat visat höga alkoholhalter efteråt. Det blir lite skevt!
    Man brukar få tid på sig att göra om ett prov där man återgått till en normal konsumtion igen. 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (?) skrev 2025-03-09 08:48:34 följande:
    Ett glas tisdag, onsdag och söndag. Dela på en flaska vin fredag och lördag.

Eller två glas onsdag och en öl, 1/2 flaska vin och två whisky lördag.

Kanske inte normalt men heller inte unikt. 

Men ska vi normalisera det som inte är normalt men som samtidigt inte är unikt? 

Är det inte bra att någon markerar att detta är dina egna personliga risker, du får självklart ta dessa risker, men då kan myndigheterna vidta åtgärder. Att exempelvis dricka 3 glas vin en onsdagkväll och sedan ta bilen torsdag morgon, kan vara rattfylla. Om du tar ett glas vin en fredagkväll kanske du inte använder bilen tidigare än klockan 12, så då behöver det inte vara ett större problem. 

• Anonym (Wendy)
    Anonym (Victoria) skrev 2025-03-09 08:51:56 följande:
    Fast det är det som är problemet här, att det ska vara ett snabbare förfarande.
    Det borde ju gå att förändra då? Tycker du att det är bättre idag, då vi har massa rattfyllon ute som vi inte har kontroll över alls? 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (?) skrev 2025-03-09 08:56:23 följande:
    Menar du att ett glas vin gör att man inte ska köra bil på över 12 timmar?
    Skrev jag ETT glas vin? 
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Victoria) skrev 2025-03-09 09:01:22 följande:
    Nej, jag tycker inte att lösningen är att dra in körkortet för människor som inte kör rattfulla är lösningen på problemet. Det är lika effektivt som att dra in körkortet för alla som kör en viss årsmodell, eller har ett visst märke på bilen, eftersom just den årmodellen och märket orsakar flest olyckor. Eller att dra in körkortet för vissa yrkeskategorier, eftersom dessa oftast kör rattfulla.
    Folk vet ju inte alltid att dom kör just rattfulla 
Svar på tråden Dra in körkort vid hög alkoholkonsumtion?