• Anonym (Lindi)

Kan polisen åka hem till nån som tar droger i sitt eget hem?

Som rubriken lyder. Kan man få polisen att "ta" någon om man tipsar om att personen sitter hemma och tar droger eller struntar de i såna "småbrott"? 
    Jag är SÅ less på mitt knarkande ex, som hela tiden "kommer undan". Han har ansvar för våra barn en del av tiden och beter sig då väldigt irrationellt och/eller sover mkt. Jag är osäker på om han tar droger när barnen är där, men hundra procent säker på att han gör det alla andra dagar. Han stör grannar, köper sex, röker inne, stojar och härjar. 
    Är det ens nån idé att tipsa polisen? Åker de ens hem till nån för en sån sak? 
    Han skulle behöva tas på bar gärning då han ähen säljer droger (enl rykten). 

• Svar på tråden Kan polisen åka hem till nån som tar droger i sitt eget hem?
  • Xenia
    Anonym (JJ) skrev 2025-03-07 01:29:12 följande:

Det är fortfarande ett brott att ljuga för polisen. Och moraliskt fel eftersom det tar resurser och tid från annat. Skulle du må bra om till exempel nån tjej som blir våldtagen inte får hjälp bara för att de ska åka hem till nån som sitter och drar några linor? Det är säkert jättemånga som gör det som har barn , tycker du polisen ska åka hem till alla dom och strunta i skjutningar och sprängningar och våldtäkter? 
    Och tycker du att barnen ska behöva ha två kriminella föräldrar istället för en eftersom du uppmanar TS att begå brott? Är det så att han säljer på riktigt är det en annan sak men tror inte de åker hem till någon för att hen säljer droger enlift rykten. Kan ha fel och TS kan ju säga det hon har hört till polisen om hon vill men tycker verkligen inte hon ska ljuga eller överdriva. 

Soc kan bestämma att barnen inte får vara hos honom om han missbrukar, Vad menar du med inga tvångsmedel? De kan placera barn om ingen av föräldrarna är lämplig och om ena är olämplig kan de som sagt bestämma att barnen inte får vara där. Och stör han grannar kan väl grannarna ringa störningsjouren? Kommer de dit och han är påtänd när de vet att han är vårdnadshavare till barn lär de ju göra en socanmälan. 

TS skrev ju att socialtjänsten inte kan tvinga mannen till drogtester, inte ens inför barnens besök.
  • Anonym (J)
    Xenia skrev 2025-03-07 12:18:24 följande:
    TS skrev ju att socialtjänsten inte kan tvinga mannen till drogtester, inte ens inför barnens besök.
    Nej, men de kan ställa olika krav för att umgänge ska få ske
  • Anonym (Lindi)
    Anonym (J) skrev 2025-03-07 07:00:00 följande:

Hur kommer det sig att du inte tagit upp umgänget till tingsrätten och yrkat på noll umgänge för honom?

Vi hade en sån process igång men vi höll på att gå under av den. Själva huvudförhandlingen låg långt fram i tiden och innan dess var det otaliga möten på socialtjänsten, BUP, Barnahus, familjerätten och öppenvården (som alla måste gå på i "familjebehandling" även om det är EN av de vuxna som brister och trots att man varit skilda länge.) Barnen och jag höll på att gå under. Socialtjänsten kan inte tvinga till drogtester och även när de hade ett sånt "program" igång, att barnens pappa skulle testa sig inför umgängen, så uteblev han 8 ggr av 10. Utan att soc meddelade mig det förrän långt efteråt ska tilläggas!

All form av förhandling är som en spelarena för mitt ex. Han älskar det och tyvärr "tillåter" samhället sån idioti. Jag önsksr att "staten" kunde stämma på vårdnad och umgänge istället för att de redan utsatta personerna tvingas driva det. 

Mina barn har många många orosanmälningar gällande sin situation hos pappan. Både från privatpersoner och myndigheter. Även de gånger då exet åkt dit för brott (mot oss) skriver soc helt vansinniga "slutsatser" i sina märkliga dokument. Min advokat i vårdnadstvisten sa att det var ett väldigt svagt underlag från soc, gällande att användas i rätten. 

Vi bor i en väldigt liten stad, så jag tror det handlar om att soc faktiskt är rädda för mitt ex, rent personligt, eftersom alla känner alla. 

Om allt hade funkat som det ska är det självklart att jag hade både fortsatt vårdnadstvisten och fortsatt socanmäla. Men sanningen är tyvärr att situationen för barnen bara förvärras av det. Jag vet inte hur många ggr barnen suttit i möten med diverse "förstående" barnbehandlare och berättat om sin situation, men sen inte fått NÅN hjälp. Mer än asdåliga "behandlingar" MED sin pappa, där de då inför honom förväntas våga berätta om varför de inte vill vara där. För att sen åka hem och få världens vidrigaste utskällningar. 

Socialtjänsten, familjerätten och tingsrätten VET redan allt. De vet att mitt ex åkt dit för diverse brott, att han är våldsam o s v. 

Min förhoppning är att polisen ska "ta honom". För åker han dit för ett brott nu är nästa anhalt finkan, då han har villkorlig dom från ett annat brott. 
  • Anonym (Lindi)
    Anonym (J) skrev 2025-03-07 12:31:27 följande:
    Nej, men de kan ställa olika krav för att umgänge ska få ske
    Ja, de hade en drogtestning i kombo med en familjebehandling igång för vår del som "krav" för umgänge. Men ingenting hände trots att mitt ex uteblev från 8 av tio tester, skällde på familjebehandlaren, kom uppenbart påverkad på möten m m. 

I vår första muntliga förhandling i tingsrätten var han uppenbart påverkad av något. Så även på en del möten på soc. 
  • Xenia

Ja, socialtjänsten är ju inte bättre än de som jobbar där. Här verkar den vara värdelös.

Alla präktiga uppmanar TS att följa reglerna. I detta (och säkert i många fall) leder detta bara till att barnen lämnas i sticket av "samhället".

Så jag upprepar mitt omoraliska förslag att försöka med att anmäla honom anonymt för narkotikabrott (hasch, kokain, amfetamin m m) och  t ex låtsas vara en granne. Inte för att det är säkert att det hjälper. Polisen kanske struntar i anmälan eller det finns inget knark hemma hos mannen just då. Man får också räkna med att exet kan gissa vem om anmält honom och vilja hämnas.

• Anonym (Jfnrn)
    Anonym (L) skrev 2025-03-06 12:12:00 följande:

Det är INTE brottsligt att ta droger (tyvärr). Så vad skulle man ringa polisen för?

Jo det är det. 

Eller vad menar du för så kallade droger? Som skulle vara lagliga.

Vissa påstår att det är droger/knarka att ta läkemedel man fått utskrivet av läkare som är narkotikaklassat. Isåfall tar jag också droger för jag har benso utskrivet av läkare. Men nej, det gör jag inte. Jag tar läkemedel. Ibland. När jag absolut måste. Och det är en jäkla skillnad. 

Vad får du det ifrån, att det skulle vara lagligt att knarka / ta droger?

• Anonym (Jfnrn)

För en anonym orosanmälan på nätet. 

• Anonym (Jfnrn)
    Xenia skrev 2025-03-07 13:33:08 följande:

Ja, socialtjänsten är ju inte bättre än de som jobbar där. Här verkar den vara värdelös.

Alla präktiga uppmanar TS att följa reglerna. I detta (och säkert i många fall) leder detta bara till att barnen lämnas i sticket av "samhället".

Så jag upprepar mitt omoraliska förslag att försöka med att anmäla honom anonymt för narkotikabrott (hasch, kokain, amfetamin m m) och  t ex låtsas vara en granne. Inte för att det är säkert att det hjälper. Polisen kanske struntar i anmälan eller det finns inget knark hemma hos mannen just då. Man får också räkna med att exet kan gissa vem om anmält honom och vilja hämnas.

Jaha, så barnen ska fortsätta hänga med en knarkare? Är DET bra?
  • Anonym (Jfnrn)
    Xenia skrev 2025-03-07 00:57:28 följande:
    Det handlar inte om att hämnas på sitt ex utan att skydda barnen från en ansvarslös far. Tänk om barnen hittar knarket och smakar på det? Medan pappan sover.

Barnens bästa går först, jag skulle inte dra mig för att överdriva och ljuga för att skydda dem. Socialtjänsten verkar värdelös, de har inga tvångsmedel.
    Att ljuga är fel och då kommer du inte heller bli trovärdig, hur tänkte du där? Hur blir det i längden? 
    Anonym (Lindi) skrev 2025-03-06 20:42:03 följande:
    Tack för svar! Jag önskar att det funkade så. Men socialtjänsten får inte tvinga till drogtester tyvärr. De har försökt flera omgångar att få pappan att lämna prover inför umgängen. Av 10 ggr kom han 1 gång. Utan att de meddelade mig att han uteblivit. SÅ stört system! Det är därför jag sätter min tilltro till polisen. 
    Fast om man vet att han brukar droger, varför skulle inre vården eller soc kunna kräva drogtester då?
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Lindi) skrev 2025-03-07 13:22:25 följande:
    Vi hade en sån process igång men vi höll på att gå under av den. Själva huvudförhandlingen låg långt fram i tiden och innan dess var det otaliga möten på socialtjänsten, BUP, Barnahus, familjerätten och öppenvården (som alla måste gå på i "familjebehandling" även om det är EN av de vuxna som brister och trots att man varit skilda länge.) Barnen och jag höll på att gå under. Socialtjänsten kan inte tvinga till drogtester och även när de hade ett sånt "program" igång, att barnens pappa skulle testa sig inför umgängen, så uteblev han 8 ggr av 10. Utan att soc meddelade mig det förrän långt efteråt ska tilläggas!

All form av förhandling är som en spelarena för mitt ex. Han älskar det och tyvärr "tillåter" samhället sån idioti. Jag önsksr att "staten" kunde stämma på vårdnad och umgänge istället för att de redan utsatta personerna tvingas driva det. 

Mina barn har många många orosanmälningar gällande sin situation hos pappan. Både från privatpersoner och myndigheter. Även de gånger då exet åkt dit för brott (mot oss) skriver soc helt vansinniga "slutsatser" i sina märkliga dokument. Min advokat i vårdnadstvisten sa att det var ett väldigt svagt underlag från soc, gällande att användas i rätten. 

Vi bor i en väldigt liten stad, så jag tror det handlar om att soc faktiskt är rädda för mitt ex, rent personligt, eftersom alla känner alla. 

Om allt hade funkat som det ska är det självklart att jag hade både fortsatt vårdnadstvisten och fortsatt socanmäla. Men sanningen är tyvärr att situationen för barnen bara förvärras av det. Jag vet inte hur många ggr barnen suttit i möten med diverse "förstående" barnbehandlare och berättat om sin situation, men sen inte fått NÅN hjälp. Mer än asdåliga "behandlingar" MED sin pappa, där de då inför honom förväntas våga berätta om varför de inte vill vara där. För att sen åka hem och få världens vidrigaste utskällningar. 

Socialtjänsten, familjerätten och tingsrätten VET redan allt. De vet att mitt ex åkt dit för diverse brott, att han är våldsam o s v. 

Min förhoppning är att polisen ska "ta honom". För åker han dit för ett brott nu är nästa anhalt finkan, då han har villkorlig dom från ett annat brott. 

Ledsen för er skull .. Men visste du alltså inget av det här när du skaffade flera barn med honom? 

Och även om han skulle åka in så har du ju samma problem när han kommer ut. Jag har också barn (som är vuxen nu) med en person som har missbrukat och som är dömd för grov kvinnofridskränkning mot mig , det var inte lätt. Vi fick bara ett barn innan jag lämnade när jag var 19. 

Tycker däremot fortfarande inte att det är någon bra idé att ljuga för polisen. 

• Xenia
    Anonym (Jfnrn) skrev 2025-03-07 13:38:30 följande:
    Vad menar du med "trovärdighet"? Jag föreslog ju att hon skulle tipsa polisen anonymt.
  • Xenia
    Anonym (Jfnrn) skrev 2025-03-07 13:38:30 följande:
    Om det skulle gå så bra att mannen åkte fast för narkotikabrott så kan TS ansöka om enskild vårdnad.

Gör hon ingenting så får barnen förstås fortsätta att "hänga med" sin knarkande far.

Socialtjänsten tycks inte kunna göra någonting.
  • Anonym (Lindi)
    Anonym (JJ) skrev 2025-03-07 14:00:07 följande:

Ledsen för er skull .. Men visste du alltså inget av det här när du skaffade flera barn med honom? 

Och även om han skulle åka in så har du ju samma problem när han kommer ut. Jag har också barn (som är vuxen nu) med en person som har missbrukat och som är dömd för grov kvinnofridskränkning mot mig , det var inte lätt. Vi fick bara ett barn innan jag lämnade när jag var 19. 

Tycker däremot fortfarande inte att det är någon bra idé att ljuga för polisen. 

Visste vad? Att han skulle börja knarka? Att han skulle bli galen och våldsam när jag lämnade honom? 

Jag har aldrig sagt nåt om att ljuga för polisen. Hur menar du? Ljuga om vad?
  • Anonym
    Xenia skrev 2025-03-07 15:28:58 följande:
    Vad menar du med "trovärdighet"? Jag föreslog ju att hon skulle tipsa polisen anonymt.
    Så bra det går!

• Anonym (JJ)
    Xenia skrev 2025-03-07 15:31:45 följande:
    Om det skulle gå så bra att mannen åkte fast för narkotikabrott så kan TS ansöka om enskild vårdnad.

Gör hon ingenting så får barnen förstås fortsätta att "hänga med" sin knarkande far.

Socialtjänsten tycks inte kunna göra någonting.
    Så lätt är det inte att få ensam vårdnad och även om man har det har pappan umgängesrätt. Mitt äldsta barns pappa blev som sagt dömd för grov kvinnofridskränkning, vi hade fortfarande gemensam vårdnad efter det, fick höra från advokaten jag pratade med att det inte skulle varit så lätt att försöka få ensam vårdnad. 

Det är ingen som säger att hon inte ska göra nånting men många säger att hon inte ska ljuga eller överdriva , det blir inte bra för någon. 
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Lindi) skrev 2025-03-07 16:26:21 följande:
    Visste vad? Att han skulle börja knarka? Att han skulle bli galen och våldsam när jag lämnade honom? 

Jag har aldrig sagt nåt om att ljuga för polisen. Hur menar du? Ljuga om vad?

Tolkade det som att han var tungt kriminell eftersom du skrev att soc är rädda för honom. Sånt brukar ju märkas ganska tydligt och det är inte så att en vanlig Svensson brukar bli det helt plötsligt bara men jag kanske missförstod och han bara typ partyknarkar (säger absolut inte att det är ok heller). 

Det var inte du som sa det utan en annan i tråden som tjatar om att man ska ljuga och överdriva för barnens skull. Antagligen menar hon ljuga om att du vet säkert att han säljer droger och har stora mängder hemma? Och att du skulle säga att du är en granne när du anmäler. Tror som sagt inte det blir bra men jag tycker såklart inte han borde vara med barnen när han är påverkad , hoppas soc gör något åt det. 

Svar på tråden Kan polisen åka hem till nån som tar droger i sitt eget hem?