Anonym (J) skrev 2025-03-07 07:00:00 följande:
Hur kommer det sig att du inte tagit upp umgänget till tingsrätten och yrkat på noll umgänge för honom?
Vi hade en sån process igång men vi höll på att gå under av den. Själva huvudförhandlingen låg långt fram i tiden och innan dess var det otaliga möten på socialtjänsten, BUP, Barnahus, familjerätten och öppenvården (som alla måste gå på i "familjebehandling" även om det är EN av de vuxna som brister och trots att man varit skilda länge.) Barnen och jag höll på att gå under. Socialtjänsten kan inte tvinga till drogtester och även när de hade ett sånt "program" igång, att barnens pappa skulle testa sig inför umgängen, så uteblev han 8 ggr av 10. Utan att soc meddelade mig det förrän långt efteråt ska tilläggas!
All form av förhandling är som en spelarena för mitt ex. Han älskar det och tyvärr "tillåter" samhället sån idioti. Jag önsksr att "staten" kunde stämma på vårdnad och umgänge istället för att de redan utsatta personerna tvingas driva det.
Mina barn har många många orosanmälningar gällande sin situation hos pappan. Både från privatpersoner och myndigheter. Även de gånger då exet åkt dit för brott (mot oss) skriver soc helt vansinniga "slutsatser" i sina märkliga dokument. Min advokat i vårdnadstvisten sa att det var ett väldigt svagt underlag från soc, gällande att användas i rätten.
Vi bor i en väldigt liten stad, så jag tror det handlar om att soc faktiskt är rädda för mitt ex, rent personligt, eftersom alla känner alla.
Om allt hade funkat som det ska är det självklart att jag hade både fortsatt vårdnadstvisten och fortsatt socanmäla. Men sanningen är tyvärr att situationen för barnen bara förvärras av det. Jag vet inte hur många ggr barnen suttit i möten med diverse "förstående" barnbehandlare och berättat om sin situation, men sen inte fått NÅN hjälp. Mer än asdåliga "behandlingar" MED sin pappa, där de då inför honom förväntas våga berätta om varför de inte vill vara där. För att sen åka hem och få världens vidrigaste utskällningar.
Socialtjänsten, familjerätten och tingsrätten VET redan allt. De vet att mitt ex åkt dit för diverse brott, att han är våldsam o s v.
Min förhoppning är att polisen ska "ta honom". För åker han dit för ett brott nu är nästa anhalt finkan, då han har villkorlig dom från ett annat brott.