Inlägg från: Anonym (ST) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ST)

Högtider med hans ex

Hej!

Jag och min särbo sen två år pratar om påsken i detta nu. Det är påskfirande med hans släkt på påskafton, där han räknat med att jag ska vara med. Särbon har två barn sen innan med ett ex han var tillsammans med i nio år. Jag har inte träffat eller umgåtts mer med exet än något kort hej vid lämning av barnen. 

Han vill att exet ska följa med på påskfirandet. Såklart för barnens skull, de samarbetar jättebra med barnen vilket jag tycker är fantastisk. Jag är kvinnan i hans liv så finns inga tveksamheter kring det. 

Är det konstigt att jag känner mig osäker? Tycker det känns jättejobbigt och vill inte följa med. Det är hans släkt som hon känner väl och jag känner dom inte alls så bra. Jag jämför mig väldigt mycket med henne och vad folk tycker  Vet att det grundar sig i en osäkerhet i mig själv. Jag vill ju fira högtider med honom och barnen, men inte med hans ex. 

Jag själv är skilsmässobarn och uppväxt med att dela högtider, en dag hos mamma, en dag hos pappa. Jag tycker det känns lite konstigt att åka runt till varandras släkter som en liten familj, trots att man är separerad sen några år tillbaka. De har tidigare firat jul tillsammans med hans föräldrar vilket jag köper, jag har jobbat så har inte heller kunnat vara med då. Jag känner mig liksom som en extra person i sammanhanget. Och undrar om det är såhär vi ska ha det varje högtid i framtiden. 

• Svar på tråden Högtider med hans ex
  • Anonym (ST)

Kanske blev fel kategori det här

• Anonym (ST)
    Anonym (bonusförälder) skrev 2025-03-03 09:55:18 följande:

Åker han med till exets familj när det är firande där eller är det bara hon som följer med till hans familj?
    Vem bjuder in till påskfirandet?
    Är det hans föräldrar som bjuder in exet eller är det din särbo
    som absolut vill ha med henne?
    Har din särbo barnen hela påsken eller firar barnen påsk med mammans
    familj någon dag under påsken?
    Då tänker jag främst på hur gamla barnen är och om dom tex vill ha med sin mamma om hon inte har någon att fira med under påsken och dom vill fira med henne och inte att hon är ensam.
    Så lite beroende på omständigheterna.

Nej han åker inte med till hennes familj. 

De bestämde när de separerade att det skulle fira sånt tillsammans, men då hade de inte några andra att ta hänsyn till. Mamman har ingen ny. Det är väl egentligen ingen som absolut ska ha med henne, men det är för barnens skull. De är 4 och 5 år gamla. Det är hon som har dom under påskhelgen. 

• Anonym (ST)

Jag säger inte att det är fel att vilja fira högtiderna tillsammans, alla situationer är ju olika. Men nu har jag inte fått lära känna henne tidigare, och då känns det ganska tufft att åka och fira tillsammans med henne och personer hon känner så mycket mer än mig. 

som sagt i min värld så har man gått isär så behöver man inte nödvändigtvis fortsätta umgås som en familj heller. Och jag vill vara noga att påpeka att barnen verkligen inte är något problem för mig, jag älskar dom och uppskattar att spendera tid med dom. 

De tror att barnen tar skada av att inte få fira sånt här med både mamma och pappa tillsammans, jag är ju av en annan åsikt som själv barn med skilda föräldrar. Jag vet inte vad som är bäst för deras barn, men den här situationen kändes tuff helt enkelt. Det är väl en annan sak om jag lärt känna henne mer, men det har varit lite känsligt. 

Svar på tråden Högtider med hans ex