Autism?
Har en kompis(ja det är en kompis) som träffade en ny tjej med relativt stora barn(6 och 8 år) nu är de 8 och 16 år.Men min kompis märkte tidigt att den yngsta inte betedde sig adekvat för sin ålder. Uppfattar inte ironi, har svårt med sociala koder, snöar in och blir extrem i sina intressen.
Min kompis har rabblat upp 100-tals situationer där han betett sig på ett sätt som inte skulle anses normalt. Märkligare blir det ju äldre han blir. Han är inte elak eller bråkig men skolan fungerar inte alls. Han kan inte planera och förmår inte att se samband.
Hans Pappa är odiagnostiserad men där är också saker som inte står rätt till. På pappans sida finns det dock flera personer som fått diagnoserna ADHD och det som man förr kallade Asberger.
Ingen av de biologiska föräldrarna vill göra någon utredning för att det inte kommer förändra någonting mer än att han skulle känna sig ännu mer annorlunda. Pappan tvärvägrar medan mamman levt i förnekelse då hon hävdar att barn är barn och att det bara är olika faser.
Min kompis menar på att om han får en diagnos så får han kanske rätt hjälp. Nu kretsar nästan all ledig tid till att han ska klara skolan, att han ska gå dit överhuvudtaget.
Så vad ska min kompis göra? Han är ju bara styvpappa men lever med problematiken varannan vecka och tycker det är synd om honom att ingen tar tag i det.