Inlägg från: Anonym (Socialgrupp?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Socialgrupp?)

Barns bristande ordförråd

Vilken socialgrupp tillhör dessa barn i allmänhet? Jag har barn i den åldern och känner inte alls igen det du beskriver. Men bor i ett i huvudsak svenskt typiskt medelklassområde där de flesta barn troligtvis har högskoleutbildade föräldrar. Mina barn och deras kompisar kan nog ungefär vad jag kunde i deras ålder plus att de har lite mer omvärldskunskap och betydligt bättre engelska än något barn hade när jag var liten. Utöver det har de grundläggande datorkunskaper vilket jag inte hade för vi hade inte dator hemma när jag var liten på 80-talet.

• Anonym (Socialgrupp?)

Nej, sånt är mer på förskolenivå, småbarnsavdelning. det är ju redan i pekböcker barn lär sig ko och gris. Att kanske råka blanda ihop får och get om man är ovan tycker jag är mer förlåtligt i så fall.

Spucks skrev 2025-03-01 14:16:58 följande:
    Ska det ingår i skolundervisningen vad vanliga bondgårdsdjur heter och namn på saker som kottar? Alltså själva djuren osv. går såklart i undervisningen, tex. i biologi om man grupperar djur/planter eller lär sig detaljer om enstaka djur/planter. Men då förutsätts det ju att man känner till begreppen i alla fall.
    Bondgårdsdjur förekommer nog i nästan varannan småbarnsbok, inte ska skolan behöver ägna sig åt att lära barnen vad en ko och en gris är.
Svar på tråden Barns bristande ordförråd