• Spucks

Barns bristande ordförråd

Anonym (Unni) skrev 2025-03-01 11:22:45 följande:

Det där låter inte som dåligt ordförråd utan snarare utvecklingsstörning, att inte förstå begreppet djur [...]

ett lika stort problem som den TS beskriver, är den dåliga läsförståelsen
  • Spucks
    Anonym (.) skrev 2025-03-01 10:39:45 följande:

Barnen har blivit uppfostrade av Ipads, mobiler och laptops och har knappt öppnat en bok. Tyvärr.

Men det är ju framtiden! Det är mediekompetens att sitta med en skärm så tidigt som möjligt och så mycket som möjligt. Det är viktigt, visste du inte det? Dessutom blir de då programmerare senare.
    Och när de tittar på Youtube videor på engelska blir de dessutom tvåspråkiga, för de babblar ju efter vad de hör och det vet väl alla att om man repetera något som en papegoja då är man flytande i språket.
  • Spucks
    Anonym (E) skrev 2025-03-01 12:12:17 följande:

För 12 år sedan gick jag på förskollärarutbildningen (hoppade av efter 1 år) och studenterna på det programmet, i alla fall på den skolan, var likadana som barnen du beskriver. De visste inte vad vanliga ord betydde trots att de var svenskar. Det märktes tydligt i grupparbeten. De frågade hela tiden vad betyder det, vad är det osv. Vanliga svenska ord som förskole/lågstadiebarn kan (eller bör kunna). Det har varit mycket om det i media också, att universiteten larmar om bristande förkunskaper och läsförståelse hos studenterna. Det är alltså inte bara barn och det är inte bara nu för tiden. Om lärare/vuxna generellt har så dåliga språkkunskaper eller kunskaper generellt så kan man väl inte förvänta sig mer av barnen.

Det var ungefär samtidigt som jag började en lärarutbilding - jag hoppade också av efter ett år. När jag började hade jag bott i Sverige i 4 år och hade börjat lära mig svenska på Komvux 3 år tidigare. Studiekollegorna var, förutom en, helsvenska. Under grupparbeten fick jag konstant rätta deras uttryck, stavelse och grammatik. Deras reaktion: skratt och "Vi vill ju inte bli svensklärare!"
    Skrämmande.

• Spucks
    Jemp skrev 2025-03-01 14:00:37 följande:
    Självklart har föräldrar ett stort ansvar för utvecklingen! Men det ts beskriver som exempel är saker som också brukar ingå  undervisningen.
    Ska det ingår i skolundervisningen vad vanliga bondgårdsdjur heter och namn på saker som kottar? Alltså själva djuren osv. går såklart i undervisningen, tex. i biologi om man grupperar djur/planter eller lär sig detaljer om enstaka djur/planter. Men då förutsätts det ju att man känner till begreppen i alla fall.
    Bondgårdsdjur förekommer nog i nästan varannan småbarnsbok, inte ska skolan behöver ägna sig åt att lära barnen vad en ko och en gris är.
  • Spucks
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-01 15:19:23 följande:
    Ja lärarnas kompetens har minskat jättemycket. Det är inte längre så attraktivt att bli lärare. Inte pga lönen utan pga kaoset i skolorna med våld och stök och många elevers bristande intresse av att lära sig. Det är i alla fall vad mina barn och deras vänner hade som argument för att de inte ville välja en lärarutbildning efter gymnasiet.
    Jo, det var även min anledning att inte fortsätta med utbildningen. Men hälften av mina studiekamrater var likadana som de elever du beskriver ....
Svar på tråden Barns bristande ordförråd