Barns bristande ordförråd
Oj, känner inte alls igen. Nog för att både naturkänsla och ordförråd blivit sämre, men inte på den nivån.
Oj, känner inte alls igen. Nog för att både naturkänsla och ordförråd blivit sämre, men inte på den nivån.
Skrämmande utveckling!
Kan det bero på alldeles för lite umgänge med föräldrar där man får vara inkluderad i olika sammanhang och där man för en dialog med sina föräldrar?
Beror det på att föräldrarna slarvar med att benämna saker efter vad de är och tar den lätta vägen och tex säger - vill du ha den eller den? Istället för att säga - vill du ha ost eller skinka? stor skillnad.
Även att läsa böcker för sina barn har STOR betydelse och är vetenskapligt bevisat.
När man läser en bok kan man pausa i texten och ställa frågor om det man läser, att lyssna till en film ger inte i närheten samma lärande och närhet där man kan ställa frågor.
Jag tror att det beror på stor okunskap och är något som är viktigt att lyfta för föräldrar.
Och som någon sade, IPads och mobiler har tagit över den VIKTIGA dialogen mellan barn- förälder.
När ska detta tas på allvar?!!
Senast igår morse på bussen såg jag två små barn i sittvagn sitta med en varsin iPad i handen, varför pratade inte föräldern med barnen istället och försökte fånga deras intresse för det som var utanför fönstret istället eller vad som helst förutom iPads??!!
Bondgårdsdjur brukar de väl ta i förskolan. Svårt att sen lära de engelska namnen utan att veta vad en gris är, eller att lära ut gran-/tallkottar och inte uppfatta att kotte är en växt (om det är seriöst och inte leka med kottedjur).
Så mer fascinerad över hur sådana brister kan finnas hos hela klasser så högt i åldrarna, ja.