Ikaros12 skrev 2025-03-06 11:55:41 följande:
Ja det är inte snällt att inte ge en anledning. Men det är heller inte snällt att inte acceptera anledningen, oavsett vad den är. Det är jättesvårt att lämna en person om man inte får tycka, tänka och känna någonting som går emot den andras känslor. Vissa människor ger inte den andra möjligheten till ett avslut. Ibland måste den som avslutar en relation acceptera att det finns de personerna som inte gör det. Det är alldeles för många som far illa i relationer för att de kämpar med just att få till ett bra avslut eller tillfälle till avslut. Om de inte lyckas med det så bryts de ner mer och mer. Om ts sambo inte accepterar hennes orsaker som tillräckliga så är det faktiskt hans problem. Man kan mycket väl koppla det till samtyckeslagen till exempel.
Delvis, men har du barn så vill du att dina barn skall må bra. Barn mår absolut inte bra när det ser att en annan förälder lider att tro något annat vore dumt. Empati, jag lider när jag ser min ex, men är en man med värdighet, vi är snälla mot varandra eftersom vi har barn och var tillsammans i 29 år. Det jag inte förstår är att om man vill lämna varför inte lämna! Flytta ut så snabbt det går, då visar man att man bryr sig och att man vill att den andra skall gå vidare, varför gå på terapi när du vill lämna, vill man så kan man, fixade en tillfällig bostad på mindre än en månad. Orsaken till att man slutar älska kan vara många, man vill ha en föklaring även om det inte finns. Tänk se personen du älskar varje dag! Båda personer behöver avstånd då rensar man sina tankar....och kanske kommer närmare en djupare sanning om varför det gick fel...alla vill ha förklaringar, naturligt, men om du inte kan ge det så gå lämna, just nu bor jag tillfälligt in i förorterna där det pågår saker, men det är det bästa jag kunde göra...inte dröja. Lämna, det som är elakt är att stanna kvar när du vill lämna tänk på barnen! Har man barn så tyvärr så måste man ta hänsyn till dem när man separerar...då skall man gå vidare så att barn inte tror att ett förhållande skall vara på ett visst sätt.