• Anonym (Pjma)

Tablettmissbruk?

Jag har en kollega, som vi tror missbrukar starka narkotikaklassade mediciner på jobbet. Det har försvunnit på jobbet, men det ska signeras när man tar och ger till brukaren. Brukaren som äger medicinerna har inte behövt ta några dessa dagar och har egenvård. Det har ändrats i signeringslistan i efterhand. Brukaren har också gömt gamla mediciner på ett ställe och knutit ihop påsen för många år sen. Påsen var trasig- uppsliten- och tabletterna som var kvar, var flyttade till de vanliga veckomedicinerna. Igår var det en hel påse igen, som låg där. 
    Min kollega, som jag tycker mycket om och som gör ett fantastiskt jobb, har upplevts påverkad vid flera tillfällen av olika personer. I samband med det har det försvunnit mediciner. 
    Brukaren, som också tycker mycket om personen och tycker att hen gör ett fantastiskt jobb, känner sig otrygg med henom nu och vi har tagit upp det med arbetsgivaren. 
    Detta har hänt tidigare, med andra och arbetsgivaren tycker att brukaren anklagar folk för mycket och överdriver. De har inte befogenheter att göra något, för det är integritetskränkande. Tillslut har de sagt att de måste ta en sån sak som en förhandling med facket. 
    Nu har jag sagt att de måste göra det då. Ja, brukaren överdriver och drar ofta förhastade slutsatser, men vid några tillfällen så vet jag att det har funnits fog för misstankarna. Brukaren kan inte göra något själv, utan är helt utlämnad till personalen. Nu var det så många indicier, så de tvingades tro oss och min kollega, som har tidsbegränsad anställning, får inte fortsätta när anställningen upphör. . Men hen får inte veta varför? Man skyller på en struntsak. (Då slipper man förhandla med facket)
    Nu är kollegan såklart ledsen och arg över att inte få fortsätta på grund av denna struntsak. 
    Jag känner att jag behöver prata med henom. Jag har inte mycket erfarenhet av tablettmissbruk, men har förstått att hen har fått det utskrivet för länge sen, för starka smärtor. Då måste ju vården följa upp och hjälpa till att fasa ut dem sedan. Det är fruktansvärt att sluta med dem när man sitter fast i skiten, har jag hört. 
    Hur går jag bäst till väga, när jag ska prata med henom om det här? Jag vet på ett ungefär, men har ingen erfarenhet. Hur kan jag stötta? Troligtvis kommer hen bli jättearg och rädd och alla försvarsmekanismer gå igång. Jag kan ta det, men vill göra det för kollegans bästa och att det ska leda till att hen kanske söker hjälp i slutändan. Kollegan har barn. 

• Svar på tråden Tablettmissbruk?
  • Dexter dot com

Be kollegan ta kontakt med facket som får reda ut med AG varför kollegan inte får fortsätta. Kollegan behöver ju hjälp med sitt missbruk om det ni tror stämmer. Kontakta även MAS för utredning av ändringar i medicinlistan/signering.

• Anonym (Kim)

Det där är chefens situation att ta tag i. Inget du ska göra. Definitivt inte fronta din kollega. Inte snacka med brukaren heller. Det där ska skötas av andra. Kollegan behöver hjälp med sitt missbruk och att han stjäl. Om det inte stämmer då gör ni er skyldiga till förtal. 

Är det som ni tror kommer kollegan få sparken akt inte förlängt förordnande om det ligger i närtid. Chefen och HR ska sköta detta. Ingen inblandning av personalen. 

• Anonym (Pjma)
    Dexter dot com skrev 2025-02-27 08:26:43 följande:

Be kollegan ta kontakt med facket som får reda ut med AG varför kollegan inte får fortsätta. Kollegan behöver ju hjälp med sitt missbruk om det ni tror stämmer. Kontakta även MAS för utredning av ändringar i medicinlistan/signering.

Det var en tidsbegränsad anställning, om kollegan skötte en viss sak bra, så skulle det förlängas. Det gick väl hyfsat, om det var enda problemet, så hade kollegan fått förlängt, eftersom hen är väldigt duktig annars, men eftersom det fanns lite att klaga på där, så skyllde man på det utan vidare förklaring. Så hen hade ingen rätt till förlängning egentligen. 
    Ja jag tycker också att hen behöver få hjälp med sitt missbruk och som medmänniska tänkte jag prata med henom nu. Det känns så fel att hen inte vet vad som hände när det märktes så tydligt. Då är det ju bara att fortsätta på nästa ställe där det finns mediciner?! Och människor i utsatt ställning. 
    Kan man kontakta MAS när det är privat bolag?
  • Anonym (Pjma)
    Anonym (Kim) skrev 2025-02-27 08:29:11 följande:

Det där är chefens situation att ta tag i. Inget du ska göra. Definitivt inte fronta din kollega. Inte snacka med brukaren heller. Det där ska skötas av andra. Kollegan behöver hjälp med sitt missbruk och att han stjäl. Om det inte stämmer då gör ni er skyldiga till förtal. 

Är det som ni tror kommer kollegan få sparken akt inte förlängt förordnande om det ligger i närtid. Chefen och HR ska sköta detta. Ingen inblandning av personalen. 

Chefen valde den enkla vägen och låter anställningen löpa ut vid sista datum, utan förlängning. Så de erbjuder ingen hjälp och tar inte tag i saken, bara släpper ut henom till nästa jobbansökan. Ja de är rädda för förtal, om det inte stämmer och självklart är det hemskt att få en sån anklagelse om det inte stämmer. Därför gjorde de så här. 
    Vad är HR? 
    Ska jag hålla tyst och inte prata med personen, nu när hen inte får fortsätta och inte vet hur tydligt det var? Jag känner att det är ansvarslöst från mig som medmänniska. Hen behöver få en hint om att det är läge att söka hjälp. 
  • Dexter dot com
    Anonym (Pjma) skrev 2025-02-27 09:36:03 följande:
    Det var en tidsbegränsad anställning, om kollegan skötte en viss sak bra, så skulle det förlängas. Det gick väl hyfsat, om det var enda problemet, så hade kollegan fått förlängt, eftersom hen är väldigt duktig annars, men eftersom det fanns lite att klaga på där, så skyllde man på det utan vidare förklaring. Så hen hade ingen rätt till förlängning egentligen. 
    Ja jag tycker också att hen behöver få hjälp med sitt missbruk och som medmänniska tänkte jag prata med henom nu. Det känns så fel att hen inte vet vad som hände när det märktes så tydligt. Då är det ju bara att fortsätta på nästa ställe där det finns mediciner?! Och människor i utsatt ställning. 
    Ni måste ju ha en ansvarig SSK även om ni är privata.
  • Anonym (Pjma)
    Dexter dot com skrev 2025-02-27 10:28:39 följande:
    Ni måste ju ha en ansvarig SSK även om ni är privata.
    Ja hemsjukvård. Som står under MAS. Hon är ju för brukaren, är det så du tänker? 
  • Dexter dot com
    Anonym (Pjma) skrev 2025-02-27 10:49:53 följande:
    Ja hemsjukvård. Som står under MAS. Hon är ju för brukaren, är det så du tänker? 
    Ja, hon granskar väl signeringslistorna med jämna mellanrum och borde bli upplyst av er att den inte stämmer.
  • Anonym (A)
    Anonym (Pjma) skrev 2025-02-27 09:36:03 följande:
    Hur vet du att hen inte vet varför hen inte får fortsätta? Om det är som du säger så vet hen naturligtvis om att hen stulit och att hen har ett missbruk.
  • Anonym (Kim)

De kommer inte att ge något om du frontar kollegan. Har hen ett aktivt missbruk så kommer hen sannolikt bli skogstokig på dig. Fräsa och be dig hoppa, inte lägga dig i. Välj dina strider. Hade kollegan varit kvar har man försökt igår kunna närma sig frågan. Inte så att kollegan vid frågan bryter ihop och är tacksam för stödet. Funkar inte så med missbrukare. Låt chefen och HR sköta det. Med det inte sagt att det är jävligt tragiskt. 

• Anonym (Pjma)
    Dexter dot com skrev 2025-02-27 10:52:18 följande:
    Ja, hon granskar väl signeringslistorna med jämna mellanrum och borde bli upplyst av er att den inte stämmer.
    Nej brukaren har egenvård 
  • Anonym (C)

Istället för att ta tag i ett jobbigt missbruk som skulle kosta tid och pengar tog arbetsgivaren den enkla vägen och förlängde inte kontraktet.  Inte konstigt i sig och inte mycket du kan göra

Klart du kan försöka hjälpa henne själv men väldigt krävande.  

• Anonym (Erfaren_man)

En svag och konflikträdd chef, verkar det som. 

Arbetsgivaren har dock ansvar för att arbetstagaren erbjuds hjälp och behandling.

• Anonym (C)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-02-28 09:08:42 följande:

En svag och konflikträdd chef, verkar det som. 

Arbetsgivaren har dock ansvar för att arbetstagaren erbjuds hjälp och behandling.

Löstes genom att inte förlänga, dvs inte arbetstagare längre
  • Anonym (Kim)

HR human resource dvs personalavdelningen. Tunn chef men inte ett dugg förvånad att visstidsanställningen får löpa ut. Skulle problemet komma upp till ytan så blir det dyrt för arbetsgivaren eftersom de är ansvariga för rehabilitering av anställda. Så henom skulle bli skickad på dyrt behandlingshem osv. Varför tror du chefen inte säger ett pip. Kan ha sparkrav på sig från högre ort också. Bedrövligt. Men erfarenhetsmässigt att fronta en missbrukar slår aldrig väl ut. De kommer inte att erkänna ett skit utan komma med motanklagelser osv. Fattar att du vill hjälpa och bryr dig men backa lite. 

• Anonym (Pjma)

Ok, tack för input alla!

Svar på tråden Tablettmissbruk?