• Anonym (Mos)

Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?

Anonym (Man 40 med familj) skrev 2025-02-23 13:09:32 följande:

Säkert en del i det, men min uppfattning är att det händer över tid i relationen. I början är man ju förälskad och allt är bra. Sen kommer detta krypande. 

Inte ens Brad Pitt, Johnny Depp eller som nu Mikael Persbrandt som precis separerat verkar klara sig ifrån detta. Som jag förstått så initierar kvinnor separationen till ca 80% av fallen.

Hur ska man ha största möjliga chan att lyckas över lång tid i ett förhållande? Hur  kan man hålla denna kritik på avstånd?

Brad Pitt misshandlade väl barnen, Depp misshandlade väl kvinnan. Persbrandt har jag ingen aning om. Men jag tror inte de är de bästa exemplen på bra män som ovetande blir dumpade för att kvinnor är så kräsna.
  • Anonym (Mos)

Aha, Persbrandt är en bipolär alkoholist/ drogmissbrukare.

Jag förstår att sånt har lett till skilsmässa. Det är ju inte så konstigt.

• Anonym (Mos)
    Anonym (Man 40 med familj) skrev 2025-02-23 12:48:43 följande:
    Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?

Tänker främst i relationer. Det kan vara allt från ekonomi, göra något socialt, plocka upp tvätt, ställa in i diskmaskinen, renovera, ta hand om barnen, träna etc

Jag är i en relation där jag möjligtvis tycker att hon kunde tjata något mindre och kanske ha lite mer sex, men det är inget jag går på om.

Däremot har jag hört det från otal kompisar (och upplevt själv), även i många publika sammanhang där vi sitter i grupp, där kvinnor ofta anser att sin gubbe skulle kunna steppa upp med något.

Det verkar inte heller vara helt ovanligt att kvinnorna tröttnar på just det problemet och ibland tom gör slut. Män köper läget betydligt mer i relationer känns det som.

Kvinnor vill generellt att män ska göra hälften. Somliga män tror säkert att de gör hälften för att det finns en kvinna som säger åt dom att göra hälften. 

Vad gäller sex så kan du vikta någons behov av att inte ha sex pga lust saknas/ kontra ha sex för att ha lust. Där borde lusten vara vägledande och inte betraktas som en slags tjänstgöring. Då kommer lusten försvinna gradvist. Personen har förstört något inombords för sig själv för att vara till lags. 

Män som blir tjatade på att göra hälften blir också betraktade som oattraktiva för kvinnor. Den sexuella lusten minskar för en kvinna om hon behöver omhänderta mannen såsom ett hobbyprojekt. Därför är det inte ovanligt att kvinnor säger att hennes sexuella lust ökar när mannen "hjälper till" i hemmet. Det är ett vanligt missförstånd från båda parter. Kvinnor får lust när mannen är ansvarstagande och inte behöver bli omhändertagen typ bääbää, ge mig sex, ta hand om mig. kontra titta djupt i ögonen och agera på en gemensam lust.

• Anonym (Mos)
    Tow2Mater skrev 2025-02-23 14:12:13 följande:
    Heard ljög i rätten, Depp har inte misshandlat.
    Han har blivit dömd i Storbritannien.
    Dessutom så hade Depp anlitat ett propagandamaskineri för att svartmåla heard innan den amerikanska rättegången där juryn blivit utsatt för en påverkanskampanj.

Var det inte blake lively nu som blev utsatt för något från en kollega? Enligt utsago så anlitade han samma företag som skröt över svartmålningen av heard. Jag hann se litegrann av kampanjen riktade mot henne. Förstod först inte vad det egentligen handlade om förrän jag såg att hon tagit honom till rätten.
  • Anonym (Mos)
    Anonym (Varför?) skrev 2025-02-23 21:37:25 följande:
    "Vad gäller sex så kan du vikta någons behov av att inte ha sex pga lust saknas/ kontra ha sex för att ha lust. Där borde lusten vara vägledande och inte betraktas som en slags tjänstgöring. Då kommer lusten försvinna gradvist. Personen har förstört något".

Då borde inte kvinnor klaga när de missgynnas sexuellt. Då plötsligt är det fel på jämställdheten 
    Vill du att kvinnor ska betrakta sex som en tjänstgöring och inte agera på en lust? Ska män betrakta sex som en tjänstgöring och inte agera på en lust? Varför i hela friden? Låter som en dystopi.

Jag antar att du aldrig haft sex (eller kommer att ha med någon annan människa) bara en gissning.
  • Anonym (Mos)
    Anonym (Varför?) skrev 2025-02-23 21:54:42 följande:
    I exempelvis ett förhållande så ska man ställa upp för varandra. 
    Kvinnor kan vilja att männen ska göra olika sexuella saker för deras skull.

Du har en vriden syn på sex och ömsesidigt samspel. Skulle någon ställa upp på sex utan lust så kommer sexlusten långsamt att ebba ut. 

Gemensamt experimentera är något helt annat. Sex handlar inte om en tjänstgöring. Det här är två (åtminstone) samtyckande människor. 

• Anonym (Mos)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 16:10:56 följande:

Men snälla. Jag har väl inte sagt att det är skolans ansvar? Jag anser att hushållsarbete lär man sig själv när man flyttar hemifrån, det gjorde jag, det gjorde min man . 

Det är väl inget märkvärdigt och superviktigt med lite hushållsarbete???  Det är ingen rocket science direkt, Jag använde min hemkunskapsbok mycket i studentkorriodoren , mina barn kan titta på YouTube om de behöver. 

Har inte du lärt ditt barn hushållsarbete?

Det är ju en del av ett barns uppfostran. Inte konstigt att vi ser en generation med barn som förväntar sig bli serverade det mesta här i livet.
  • Anonym (Mos)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 16:27:23 följande:
    Precis, jag har inte lärt mina tvillingar så mycket hushållsarbete . Har inte hunnits med och nog inte prioriterats. Men de lär sig nog ändå , räknar jag med, det är ju inte så svårt, om man är normalbegåvad.
    Då har du ju faktiskt gjort ett dåligt arbete som mamma.

Din pojk kanske kan lära sig av sin flickvän tänker du? Låter som ett upplägg för en mansbebis.
  • Anonym (Mos)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-25 16:34:16 följande:
    Det behövs inte så mycket tid om man involverar dem i det dagliga arbetet. Att de får vara med och hjälpa till att laga mat, hjälpa till att städa, hjälpa till att tvätta. Du vet, allt det där man ändå måste göra även utan barnens hjälp.
    Det curlas för mycket med barn idag. Det är ett bekymmer att somliga resonerar som tvillingmamman.
  • Anonym (Mos)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 18:16:06 följande:
    Alltså nu tycker jag att du för långt.Tycker du att jag ansvarar för en hel generation med barn?

Du borde ansvara över dina barn. Ditt slappa förhållningssätt till barnuppfostran kan vi se hos andra.

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-25 18:17:02 följande:
    Som mamma? Är det mammans ansvar att lära sina barn hushållsarbete? Vad är pappans ansvar?
    Det beror på vilket upplägg ni har. Du har brister i ditt föräldraskap som mamma. Du kan välja att skylla ifrån dig på pappan, men det är inte han som befinner sig i tråden, eller hur?
  • Anonym (Mos)
    Anonym (Trev) skrev 2025-02-25 19:36:04 följande:
    Är bevisat att man kan mäta lycka hos vuxna människor baserat på om de hjälpt till med hushållssysslor. Detta är oerhört viktigt för barnens självkänsla.
    Det tror jag också. Man blir delaktig som barn. Visst, det kan kännas obekvämt för en förälder att låta barnen göra saker då man själv gör det betydligt snabbare, men det borde vara en självklar del i en uppfostran.
  • Anonym (Mos)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-25 23:28:55 följande:
    Hur kommer det sig då att ensamstående kvinnor utan barn är lyckligare och lever längre än gifta kvinnor med barn? Samtidigt som ensamstående män lever kortare än gifta män?
    Hörde en förklaring om att män lever längre som gifta.

Beror tydligen på att frun bokar läkarbesök åt honom.
  • Anonym (Mos)
    Anonym (Gukvggjjb) skrev 2025-02-28 08:26:59 följande:
    Jag har inte läst hela tråden så jag kanske svarar lika som någon annan. 

Som du skriver,  i början är allt bra. 
    Det är för att kvinnor generellt sett vill göra allt för sin nya kärlek och se till att han (oftast en han, har aldrig hört detta problem från mina lesbiska vänner men det förekommer säkert) har det bra. 

Men vet du vad? De förväntar sig samma tillbaka! Och ju längre tiden går desto mer irriterade blir de på att mannen fortsätter vara lat och bekväm. Det är otroligt oattraktivt, många upplever att de har ytterligare ett barn att ta hand om (uttrycket mansbebis uppkom av en anledning) och vad händer då? 

Lusten att ha sex minskar eller försvinner helt. 

Kvinnan blir också ofta stressad av att ha två heltidsjobb och stressade kvinnor minskar ner på onödigheter, att ha sex är ofta det första (återigen generellt sett) som prioriteras bort. 
    Uttrycket mansbebis har ju inte uppstått från ett vakuum förstås. Tycker det är lite för mycket begärt att kvinnor ska känna sig kåta på någon de börjar betrakta som en bebis.

Tror egentligen inte att det handlar om stress eller prioritering, handlar om lust. Kvinnan kan mycket väl känna lust för andra män (om inte den sk bebisen har tjatat bort den)

Tror inte att män förstår hur mycket den här mansbebis-grejen förstör en kvinnas sexlust. Tror inte att kvinnor förstår det heller. Båda verkar tro att det handlar om att en person tar större ansvar i hemmet (och det är bara ett symptom på den verkliga, underliggande orsaken - mansbebis)
  • Anonym (Mos)
    Anonym (Man 40 med familj) skrev 2025-02-28 19:45:38 följande:
    Fast det finns även ord som är både rasistiska och misogyna som inte heller uppstått ur ett vakuum. Är dom orden också ok för att det ligger någon form av sanning och generaliserande i dessa?

Jag tycker uttrycket mansbebis förklarar problematiken som vi ser i många förhållanden. Symboliserar män som intar en passiv roll i ett förhållande. Såg t ex en man skämta om att han aldrig skulle kunna vara otrogen för då innebär det att hans fru hade behövt arrangera allt.

Du kan ju inte påstå att det inte existerar. Vet inte vad du hade tänkt jämföra med.

Jag tycker som sagt att det är lite för mycket begärt av en kvinna att hon ska kunna känna sexuell åtrå till någon som intagit samma position som hennes barn.

• Anonym (Mos)
    Anonym (Därför) skrev 2025-03-01 19:11:43 följande:

Många män är otroligt tanklösa och reflekterar inte över sin egen roll i förhållandet och hur den påverkar dynamiken. När kvinnan försöker rädda förhållandet genom att förklara vilka vitala behov hon inte får tillgodosedda ses det som tjat och jävulskap och mannen går direkt till totalt försvarsläge istället för att lyssna. Ofta är kraven inte höga, det kan handla om något så simpelt som att kvinnan vill dela upp vardagliga sysslor och planering för att tiden för återhämtning ska bli mer rättvis. Om mannen avfärdar allt som tjat kommer kvinnan känna att förhållandet inte ger mer än det tar. Ingen vill känna att jobbet bara fortsätter hemma efter 9 timmar på arbetet, särskilt inte om mannen placerar sig i soffan utan att bry sig om att kvinnan blir utan vila. 

Vi har inte höga krav. Vi blir bara lika trötta som männen efter en lång dag på jobbet. 

Forskning visar att gifta män lever längre och är lyckligare i förhållande eller äktenskap medan kvinnor lever längre och lyckligare som singel. Där har ni svaret på gåtan, ni män behöver bara inse att vi kvinnor inte är beredda att risker vår lycka och hälsa för att leva med en man längre. Steppa upp och se till att arbetsbördan i förhållandet är rättvis så att ett förhållande blir värt besväret för kvinnor så ska ni se att ni se att ensamhetsepidemin män klagar på försvinner tids nog. 

Tycker det är nästan värre när kvinnan måste tjata och styra upp sysslor så det blir någorlunda rättvist. Så ser ju många förhållanden ut idag. Kvinnan som intar samma roll som sin partners mamma. Inte underligt att romantiken och lusten dör om någon nödgats till det.

Sen kan det då (via det här uppstyrandes från kvinnans håll) se som att de på pappret tar lika stort ansvar. 

Som sagt, jag hörde att anledningen till att män lever längre som gifta handlar om att frun har sett till så han går till läkaren. Ungefär som man gör med ett barn.

• Anonym (Mos)
    Anonym (Gukvggjjb) skrev 2025-03-02 15:23:58 följande:
    Precis, vem tänder på någon som lämpar över allt ansvar på en, vem orkar ens tända? 

Allt fler kvinnor verkar inse detta så.mön blir nog tvingade förr eller senare att inse hur stor påverkan det har. 

MEN, som kvinna måste man också fråga sig; vad gör jag som gör att han kan vara så lat? Jag läste boken: "Du förstör vårt förhållande" och fick en väldig aha-upplevelse.  
    Jag ändrade mig och då ändrade min man på sig - helt utan att jag behövde säga nåt.  

Tror inte att huvudproblemet syns egentligen. Du pratar om att "vem orkar ens tända" då ser man problemet rakt framför ansiktet. Tror att det handlar om att arbetsbördan. (Och arbetsbördan kan förstås påverka) 

Jag vågar påstå att det i stället är ett symptom på det underliggande reella problemet.

Du läser en bok, du ändrar på mannen (genom ditt sätt). När det borde vara mannen själv som förändrar situationen. Du tar hand om mannen, vilken kvinna skulle tända på en man som behöver direktiv för att fungera i ett förhållande? Svaret är förstås - ingen kvinna. 

Vilken kvinna blir kåt av en man som klagar och gnäller, framstår som ett offer för att "allt han vill ha är lite sex" Fattar inte män det här? Börja behandla din partner som en mamma så kommer lågan att dö ut.

• Anonym (Mos)
    Anonym (Big dick) skrev 2025-03-02 23:18:12 följande:

Orkar inte läsa igenom alla 3000 inlägg. 

Kan någon sammanfatta varför manshatet i samhället har ökat från vänster och feminist sidan? 

Källa på det?
  • Anonym (Mos)
    KimLinnefeldt skrev 2025-03-07 15:31:29 följande:

Klart att man ska dela på jobbet hemma, ansvaret också. Men att slänga in hushållsarbete i en sexförhandling är förskräckligt. Det är utpressning. Han ska bidra i hemmet för att han ska det. Hon ska ta ansvar för sexlivet, för att hon ska det. Man kan diskutera det ena och det andra, men aldrig blanda ihop de sakerna.

"Sexförhandling"
Svar på tråden Varför finns det så många kvinnor som vill att männen ska vara bättre?