• Anonym (osocial?)

Hur ofta umgås du med vänner?

Jag har inte reflekterat över detta förrän tonårsdottern sa att jag är helt asocial om man jämför med kompisarnas mammor. Jag trivs med mina kollegor men är inte privat med dem och vi ses aldrig utanför jobbet. Jag har en vän jag tränar med, kanske en gång i veckan och en vanlig vardagsvecka blir det väl ytterligare en kompisdejt med någon. En fika eller en middag på kvällen, då ofta jag o sambon tillsammans. Jag snittar nog på två tillfällen i veckan inklusive hon jag ibland tränar med då och har väl ett tiotal personer jag umgås med. En del av dem bara ett par gånger om året. Sambon tränar ett lag och är aktiv i den klubben så han träffar mer folk på så vis. 
    jag menar inte att ni behöver vända ut och in på min situation nu och ja jag tar tonåringar med en stor nypa salt, men blir ändå nyfiken på hur ofta ni träffar vänner? 

• Svar på tråden Hur ofta umgås du med vänner?
  • Anonym (Sjuk)

Är kronisk sjuk och mina vänner bor långt bort, så mycket mer sällan än du. 

Tycker det låter helt normalt att träffa vänner nån gång per vecka när man är tonårsförälder. Men skulle tro att en del träffar vänner mer sällan än du också. Särskilt de som har partners. 

• Anonym (L)

Din dotter kan ju komma tillbaka när hon jobbar.

När jag var i tonåren umgicks jag med vänner hela tiden men vem orkar göra det när man arbetar heltid och har barn? 

Jag träffar mina väninnor ett par-tre gånger i månaden. Ibland behöver jag egentid på helgerna men det är för att jag har haft det tufft privat. 

Jag har jättetrevliga kollegor så jag får mycket social stimulans på jobbet också. 

Det är olika faser i livet helt enkelt. När min son flyttar hemifrån så kommer jag säkert att träffa vännerna mer än nu. 

• Anonym (Anna)

Aldrig. Tyvärr.
    Vi fick ett barn med särskilda behov för snart åtta år sedan och sen dess kan jag räkna på ena handens fingrar hur ofta jag (eller maken för den delen) har varit iväg och gjort saker på egen hand.
    Men fram till 2016 kunde det vara AW ett par gånger i månaden med kollegor, träna ihop som du skriver, samt weekend med tjejgänget en gång per halvår. Även middagar och fester i samband med födelsedagar.

• asdfgh

Min bästa vän bor låååångt bort (utomlands) så vi ses sällan fysiskt, däremot pratar vi ofta med varandra. Spelar t o m brädspel med varandra.

Fysiskt har jag en kompis som jag tar promenader med ett par dagar i veckan.

I övrigt känns det som att majoriteten av tiden går till familjen på det ena eller andra sättet.

• Anonym (Yllet)

Beror ju lite på var man bor också?

Min bästis från skoltiden bor utomlands på olika platser så vi ses vart tredje år, ca. En annan gammal vän bor i London och då blir det någon gång årligen- vi åker dit eller han åker hem.

Min bästis från studenttiden snackar jag i telefon med flera gånger i veckan men ses gör vi varannan månad kanske då det är några mil iväg.

Det gamla vängänget ses på midsommar och nyår, och när någon fyller jämnt eller väljer att fira sin icke-jämna födelsedag. Eller kanske om någon flyttar och vill visa sitt nya hus. 

De jag har hobbies ihop med ser jag kanske 1 gång/ vecka i perioder.

Nov-februari trivs jag bäst i soffan hemma men på våren då händer det mer.

• Anonym (Ensam)

Har några få vänner. Träffar de sällan. Den ena bor 50 mil bort och den andra har en särbo hon är med nästan varje helg. Har två yngre vänner som är kollegor, men de har små barn och ett annat liv. Är ofta väldigt ensam. Är som person social och gillar att umgås men vill inte alltid vara den som tar iniativ till att ses. Det tär. Ensamheten. 

• Anonym (osocial?)

Intressant hur olika det är. Man kan ju också ha nära kontakt utan att ses så ofta.

• Anonym (Bella)

Jättesällan. Ett fåtal gånger per år. Barn med särskilda behov tar all tid och ork. Ett barn har undrar varför jag inte har kompisar. Kan ju inte säga sanningen på det. :(

• Anonym (Sjuk)
    Anonym (Sjuk) skrev 2025-02-22 20:41:01 följande:

Är kronisk sjuk och mina vänner bor långt bort, så mycket mer sällan än du. 

Tycker det låter helt normalt att träffa vänner nån gång per vecka när man är tonårsförälder. Men skulle tro att en del träffar vänner mer sällan än du också. Särskilt de som har partners. 

Vill tillägga att jag dock pratar i telefon med vänner 🙂
  • Anonym (Frida)

Det är inte jätteofta jag tar hem vänner längre men ibland träffas vi hemma hos dem. Oftast blir det dock att jag träffar vänner i samband med något ärende, t ex att gå på gym tillsammans eller hjälpa till med någon syssla i hemmet. Annars umgås jag med kollegor och kurskamrater under dagarna och får gott om socialt umgänge på så sätt. I framtiden hoppas jag att jag kommer ha mer tid och energi att bara sitta och umgås med vänner och inte ha några särskilda planer, men just nu blir det lite av den varan.

När jag var tonåring klagade mina föräldrar på att jag var osocial som inte tog hem vänner så ofta. När jag tänker tillbaka så inser jag att jag faktiskt var ganska social. Jag hade vänner i skolan, på mina fritidsintressen, jag umgicks gärna när gamla barndomsvänner som inte bodde i samma stad kom på besök någon gång i månaden. Och utöver det så hade vi gäster eller var hemma hos andra nästan varje helg. Dessutom hade jag tre systrar som nästan alltid hade kompisar hemma. Bara för att jag sällan tog hem vänner efter skolan så betydde ju inte det att det var någon brist på social interaktion hos mig.

Jag tyckte det var så skönt att flytta hemifrån och inte ha huset fullt av folk nästan 24 timmar om dygnet. Äntligen fick jag uppleva hur det var att ha det helt lugnt och stilla.

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Vänner? Max 1-2'ggr per år. Som yngre 24/7 oavsett singel eller ej. 

Svar på tråden Hur ofta umgås du med vänner?