Hur ofta umgås du med vänner?
Det är inte jätteofta jag tar hem vänner längre men ibland träffas vi hemma hos dem. Oftast blir det dock att jag träffar vänner i samband med något ärende, t ex att gå på gym tillsammans eller hjälpa till med någon syssla i hemmet. Annars umgås jag med kollegor och kurskamrater under dagarna och får gott om socialt umgänge på så sätt. I framtiden hoppas jag att jag kommer ha mer tid och energi att bara sitta och umgås med vänner och inte ha några särskilda planer, men just nu blir det lite av den varan.
När jag var tonåring klagade mina föräldrar på att jag var osocial som inte tog hem vänner så ofta. När jag tänker tillbaka så inser jag att jag faktiskt var ganska social. Jag hade vänner i skolan, på mina fritidsintressen, jag umgicks gärna när gamla barndomsvänner som inte bodde i samma stad kom på besök någon gång i månaden. Och utöver det så hade vi gäster eller var hemma hos andra nästan varje helg. Dessutom hade jag tre systrar som nästan alltid hade kompisar hemma. Bara för att jag sällan tog hem vänner efter skolan så betydde ju inte det att det var någon brist på social interaktion hos mig.
Jag tyckte det var så skönt att flytta hemifrån och inte ha huset fullt av folk nästan 24 timmar om dygnet. Äntligen fick jag uppleva hur det var att ha det helt lugnt och stilla.