• Andyzz22

Välja kirurg

Jag har haft problem med en hemorojd och skall få behandling. fick tid hos en äldre kirurg, överläkare, som verkar ha arbetat i Sverige sedan 2004, utbildad i lithauen. Aftonbladet publicerade nyligen att det förkommer mkt fusk och att läkare från andra EU-länder är överrepresenterade bland ivo-anmälda läkare. Även denna läkaren är anmäld men det ärendet lades ned. 

om jag skall få någon behandling så vill jag att personen i fråga är Väl utbildad så att det inte blir några komplikationer. 

jag har möjlighet att byta mottagning till en Capio, ist för regionen som den lithausia kirurgen jobbar hos. På Capio  verkar vara övervägande svenskutbildade kirurger, men vet inte säkert vilken kirurg jag får. Kan vara en yngre osv mindre erfaren. 

är jag nojig eller borde man välja en kirurg med svensk kvalitetssäkrad utbildning? Har ni erfarenheter?

• Svar på tråden Välja kirurg
  • mammatill6

Hur vet du var läkarna är utbildade? Är han överläkare och har arbetat i 20 år vet han nog vad han gör.

• FtS70

Banal operation som kommer gå hur bra som helst! Ingen anledning till oro! 

• mammatill6
    Andyzz22 skrev 2025-02-22 15:09:34 följande:

Linkedin ser jag var han är utbildad.

Ok. Men han är överläkare men många års erfarenhet. Tror du kan va lugn. 
  • Meddelande borttaget
  • Andyzz22
    Violetten91 skrev 2025-02-22 16:11:38 följande:

Du får operera dig själv i anus om det inte passar.

Förstår att din sambo lämnade dig, otrevlig.
  • Anonym (Jo)

Hur ska du kunna kvalitetssäkra läkaren?

• Meddelande borttaget
  • Diiamanten

Skulle aldrig låta en utlänning röra min kropp oavsett hur välutbildad han/hon är.

• Meddelande borttaget
  • Diiamanten
    Violetten91 skrev 2025-02-22 17:51:20 följande:
    Du ska vara tacksam att vi har utlänningar som är något sånär begåvade iallafall till skillnad från din lastbilschaffishjärna.
    Är inte ett dugg tacksam över att dom är här. Dom borde åka hem till deras hemländer istället och ta hand om sitt folk. Det finns svensk vårdpersonal som kan ta hand om oss svenskar istället.
  • Meddelande borttaget
  • Andyzz22
    Anonym (Jo) skrev 2025-02-22 17:10:47 följande:

Hur ska du kunna kvalitetssäkra läkaren?

Klart det är svårt, men tänker att sannolikheten att det är någon som är skicklig/kan sina saker är större om hen är utbildad i Sverige. Har även ringt ivo frågat om anmälningar, det fanns en men ingen kritik riktades mot läkarn.
    Det som känns lite läskigt är ju att man får fritt pass att arbeta som läkare i Sverige om man har leg från annat eu-land. Vad det verkar som, så är det en viss skillnad i kvaliteten mellan olika eu-land. I reportaget från Aftonbladet så kunde man ju göra antagning online för ett universitet i Riga med hjälp av Google, och även fuska sig igenom utbildningen. Ändå ett såpass stort problem att även, inom eu-utbildade läkare, skall göra ett kontrolltest innan svenskt leg ges, finns en del tidningsartiklar om det. Läkarn i fråga som jag talar om gjorde ju dock utbildningen innan internet fanns så vene. 

• Anonym (Jo)
    Andyzz22 skrev 2025-02-22 21:28:21 följande:

Klart det är svårt, men tänker att sannolikheten att det är någon som är skicklig/kan sina saker är större om hen är utbildad i Sverige. Har även ringt ivo frågat om anmälningar, det fanns en men ingen kritik riktades mot läkarn.
    Det som känns lite läskigt är ju att man får fritt pass att arbeta som läkare i Sverige om man har leg från annat eu-land. Vad det verkar som, så är det en viss skillnad i kvaliteten mellan olika eu-land. I reportaget från Aftonbladet så kunde man ju göra antagning online för ett universitet i Riga med hjälp av Google, och även fuska sig igenom utbildningen. Ändå ett såpass stort problem att även, inom eu-utbildade läkare, skall göra ett kontrolltest innan svenskt leg ges, finns en del tidningsartiklar om det. Läkarn i fråga som jag talar om gjorde ju dock utbildningen innan internet fanns så vene. 

Du kan ju aldrig vara helt säker. Visst om du litar mer på en svensk läkare med svensk utbildning som inte haft några anmälningar på sig, men vem säger att just din operation ska gå helt enligt planen för det? 
  • Ezmeraldah

Be att få byta läkare om du vill det. Det är viktigt att du känner dig trygg och har förtroende för den läkare som opererar dig. Jag tror inte att det ligger nånting i det du oroar dig för men det ska kännas bra för dig. 

• Anonym (O)

Låter som att du oroar dig ohälsosamt mycket. 

Att ta bort hemorrojder är en enkel vardagsoperation.

Svar på tråden Välja kirurg