Mina boendestödjare är fantastiska och engagerade och om de inte kan/vet något så vill de lära sig. Alla boendestödjare har så klart inte varit så, men de allra flesta jag haft genom åren. De flesta har varit undersköterskor i grunden och många av dem har varit lite äldre, några har varit så pass engagerade att de liksom vägrat gå i pension.
SoL eller LSS, här är det samma personal, så där spelar det ingen roll på den änden. Det som spelar roll SoL vs LSS är hur mycket tid man får och vad som ingår i beslutet och genomförandeplanen. De har dragit ner på LSS genom åren för att det är dyrare. Jag har flyttats över från LSS till SoL, och fått 10 timmar mindre i månaden och kan inte längre göra "roliga saker" med boendestödet. Ingen mer gå på bio med andra ord, utan det är hushållssysslor, inköp och läkar- och myndighetskontakter som gäller.
Jag känner verkligen med er som har dåligt boendestöd. Jag har haft det med på sätt och vis för det har varit ganska rörigt i perioder med omorganisationer och sånt. Nu håller de på med en omorganisation igen, men den verkar gå smidigare denna gången.