• Anonym (Besviken)

Boendestöd

Någon Mer som tycker att boendestöd genom SoL är lite av ett skämt?

de saknar kunskap i vad de fakriskt jobbar med! t ex NPF, SoL och LSS.

är det bättre att flytta över detta till LSS? får Man mer hjälp och har de bättre kunskap där?

• Svar på tråden Boendestöd
  • Anonym (H)

Är ett skämt även via LSS. Helt oengagerad personal, de var som kassörskorna på Ica, ville göra sitt så snabbt som möjligt sedan gå hem. Obrydda. 

Jag hade det några veckor och sade sedan ifrån insatsen. Jag vill inte ha in personer i mitt hem som tydligt visar att de hatar sitt jobb. 

• Anonym (Besviken)

Hur svårt ska det vara att utbilda dem i vad de jobbar med? läsa självhjälpsböcker och engagera sig i sitt yrke?

jag tycker det är otroligt jobbigt att ha andra människor hemma hos mig. funderar på att låta dem komma hit en kvart på förmiddagen och en kvart på eftermiddagen, och jag skälv ska försöka ordna det jag ska mellan de tiderna.  utan att de är här. att de bara checkar av att det blir gjort.

känner att de som har utbildning och kompetens alltid gör sitt jobb så bra. Det blir en otroligt stor skillnad i insatsen. Men det yttersta hänger ju på boendestöd som är ett riktigt skämt!

• Anonym (N)

Personer inom boendestöd är oftast svagbegåvade och WT. 

• Anonym (Bella)

Vad har de för utbildning? Socionomer tex får inget eller väldigt lite om npf i sin utbildning men sätts ändå på jobb där de verkligen hade behövt kunna det. 

• Anonym (X)
    Anonym (Besviken) skrev 2025-02-18 21:02:53 följande:
    Boendestöd

Någon Mer som tycker att boendestöd genom SoL är lite av ett skämt?

de saknar kunskap i vad de fakriskt jobbar med! t ex NPF, SoL och LSS.

är det bättre att flytta över detta till LSS? får Man mer hjälp och har de bättre kunskap där?

Det beror på vem du får, men jag kan säga att den utbildade kunskapen är låg. Inom socionomprogrammets 3,5 år så får man ytterst lite utbildning riktad mot LSS och inget mot NPF. Det är också ett instegsjobb så många är nyexaminerade, de har över 100 ärenden att handlägga varje månad och de blir utbrända och slutar så snart de kan. Så det finns sällan någon välutbildad att lära upp de som kommer.
  • Mia448
    Anonym (Bella) skrev 2025-02-18 22:02:33 följande:

Vad har de för utbildning? Socionomer tex får inget eller väldigt lite om npf i sin utbildning men sätts ändå på jobb där de verkligen hade behövt kunna det. 

Man kan jobba inom boendestöd direkt efter gymnasiet 
  • Anonym (Bella)
    Mia448 skrev 2025-02-18 22:20:17 följande:
    Man kan jobba inom boendestöd direkt efter gymnasiet 
    Är det sant? Det låter ju helknasigt! 
  • Anonym (känner ej igen)

Mina boendestödjare är fantastiska och engagerade och om de inte kan/vet något så vill de lära sig. Alla boendestödjare har så klart inte varit så, men de allra flesta jag haft genom åren. De flesta har varit undersköterskor i grunden och många av dem har varit lite äldre, några har varit så pass engagerade att de liksom vägrat gå i pension. 

SoL eller LSS, här är det samma personal, så där spelar det ingen roll på den änden. Det som spelar roll SoL vs LSS är hur mycket tid man får och vad som ingår i beslutet och genomförandeplanen. De har dragit ner på LSS genom åren för att det är dyrare. Jag har flyttats över från LSS till SoL, och fått 10 timmar mindre i månaden och kan inte längre göra "roliga saker" med boendestödet. Ingen mer gå på bio med andra ord, utan det är hushållssysslor, inköp och läkar- och myndighetskontakter som gäller.

Jag känner verkligen med er som har dåligt boendestöd. Jag har haft det med på sätt och vis för det har varit ganska rörigt i perioder med omorganisationer och sånt. Nu håller de på med en omorganisation igen, men den verkar gå smidigare denna gången.

• Anonym (s)
    Anonym (X) skrev 2025-02-18 22:15:19 följande:
    Det beror på vem du får, men jag kan säga att den utbildade kunskapen är låg. Inom socionomprogrammets 3,5 år så får man ytterst lite utbildning riktad mot LSS och inget mot NPF. Det är också ett instegsjobb så många är nyexaminerade, de har över 100 ärenden att handlägga varje månad och de blir utbrända och slutar så snart de kan. Så det finns sällan någon välutbildad att lära upp de som kommer.
    Ok att det inte är mycket inriktat på NPF under en socionomutbildning men du beskriver inte boendestöd.
  • Anonym (s)

Det finns bra boendestöd men ofta motarbetas de av kommunen om hur de ska jobba. Jag har haft helt outbildade som varit jättebra, just den biten är inte viktig för hur de gör sitt jobb. Ingen av mina är oengagerade.

• Anonym (känner ej igen)
    Anonym (s) skrev 2025-02-19 08:05:31 följande:
    Ok att det inte är mycket inriktat på NPF under en socionomutbildning men du beskriver inte boendestöd.
    Låter som att personen blandar ihop själva boendestödet med handläggningen.
  • Anonym (s)
    Anonym (känner ej igen) skrev 2025-02-19 08:42:47 följande:
    Låter som att personen blandar ihop själva boendestödet med handläggningen.
    Japp. Eller tom med det vanligaste instegjobbet för socionomer= försörjningstöd
  • Anonym (Besviken)

De är bra. Jag har ställt krav på det själv efter en mkt dålig erfarenhet.

Men de verkar inte förstå vad jag ska få ut av det här.

jag tror att det bästa är att kötta på. Inte prata liksom. Det tar av min energi. behöver bara städa. Blir utnattad direkt. Blir även irriterad när folk stör Mig. elller börjar fråga saker i alla fall. De kan fråga om vilka datum saker ska hända. Jag har ingen koll alls på dagar och datum! bara låt folk städa liksom Istället för  behöva tänka på annat.

jag vill heller inte behöva förklara allt in minsta detalj. Eller bli avbruten. Eller behöva överrösta Någon.

de är snälla. Inga problem med dem. men jag har autism så er är mig det är fel på.

känner ni igen er?

• Anonym (Besviken)
    Anonym (N) skrev 2025-02-18 21:59:44 följande:

Personer inom boendestöd är oftast svagbegåvade och WT. 

Ja men jo. Det är precis vad jag upplever.

ofta har de jobbat på flyktingboende, som Pers assistent eller hemtjänst innan. Det känns väldigt allmänt liksom. Luktar rök när de kommer

Jag kräver att de lär sig anpassa för NPF!
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Bella) skrev 2025-02-19 06:57:28 följande:
    Är det sant? Det låter ju helknasigt! 
    Såg en annons på semestervikarie. de söker studenter Till roligt Arbete.

jag hade helst sett att man har jobbat med npf innan. för de jobbar ju enskilt med klienten sedan
  • Anonym (H)
    Anonym (Besviken) skrev 2025-02-26 04:20:37 följande:
    Såg en annons på semestervikarie. de söker studenter Till roligt Arbete.

jag hade helst sett att man har jobbat med npf innan. för de jobbar ju enskilt med klienten sedan
    Det är så det fungerar i samhället tyvärr. Personer med funktionsnedsättning ligger sist i rang. Det står så fint beskrivet i lagarna vad målgruppen har rätt till sedan fullföljs det ej. Ska bara se bra ut.

Samma med daglig verksamhet. Står att det ska vara utvecklande och givande sedan sätter man människor med repetitiva uppgifter medan handledarna sitter och suckar i ett hörn. 
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Besviken) skrev 2025-02-26 04:15:19 följande:

De är bra. Jag har ställt krav på det själv efter en mkt dålig erfarenhet.

Men de verkar inte förstå vad jag ska få ut av det här.

jag tror att det bästa är att kötta på. Inte prata liksom. Det tar av min energi. behöver bara städa. Blir utnattad direkt. Blir även irriterad när folk stör Mig. elller börjar fråga saker i alla fall. De kan fråga om vilka datum saker ska hända. Jag har ingen koll alls på dagar och datum! bara låt folk städa liksom Istället för  behöva tänka på annat.

jag vill heller inte behöva förklara allt in minsta detalj. Eller bli avbruten. Eller behöva överrösta Någon.

de är snälla. Inga problem med dem. men jag har autism så er är mig det är fel på.

känner ni igen er?

Säger du till dem att du behöver ha det tyst under tiden du städar? Annars kan de inte veta det. Alla med autism är inte likadana, så du behöver berätta hur just du vill ha det.
Svar på tråden Boendestöd