Anonym (Två äldre systrar) skrev 2025-02-16 22:31:53 följande:
Syskon bråk som barn/ vuxwn
Jag har inte träffat någon som har den där perfekta syskon relationen, där syskonen kan prata om allt, lekte hela tiden, osv
hur är era barn? Bråkar de ofta? Hur ofta? Hur är din relation med dina syskon? Hur ofta har ni kontakt iidag? hur påverkades du i barndomen med att växa upp med ett eller flera syskon?
Hej!
Vilken bra tråd. Känns dels skönt att skriva av sig och dela med sig och dels läsa om hur andra har det.
Det skiljer sig två år mellan mig och min storebror. Jag växte visserligen upp med en frånvarande pappa och en mamma som inte klarade av stress och blev snabb emotionell/arg.
Men relationen kunde med mig och min storebror bestå av att han slog mig oftast. Jag blev aldrig den som slog tillbaka, endast enda gång. Då blev han i chock. Men det var i sena tonåren och det var endast den gången.
Hela min barndom, så slog han alltid mig. Med sina utbrott, som han hade.
Vi hade i mycket tidigare år, relativt okej-relation. Jag fick följa med när han skulle t.ex umgås med sina kompisar.
Vi spelade TV-spel och hade skoj.
Men med tiden så eskalerade våldet och vi gick i skilda vägar.
Han tog sig rätten att sno saker ifrån mig, betedde sig hur han ville. Jag ansåg att han aldrig riktigt blev mogen. Han vågade alltid vara kaxig mot folk som han vågade slå på. Men muckade aldrig gräl med någon som var jämlik rent fysiskt med honom.
Innan jag avslutade relationen med honom och mamma. Så var jag 23 år.
I vuxenåldern, kunde han till och med prutta på mig, när jag satt och åt. Jag skämtar inte. Han klarar inte av mot argument. Han sa något kränkande och när jag stod upp för mig själv, så vände han sig ryggen och lutade sig och pruttade mot mig. Han har aldrig klarat av att ta emot debatt. Man ''skall bara'' göra det han vill.
Jag undrar om han idag efter alla år som gått (jag flyttade hemifrån och avbröt kontakten sedan 2018), förändrats. Mognats. Insett varför jag drog iväg.
Jag träffade min mamma för första gången på flera år år 2022. Hon beskyllde allting på min storebror, Hon verkade inte veta att hon var lika delaktig med att jag flyttade hemifrån. Hon var den som ''gaslightade'' ibland, för att våra relation skulle bli förvärrad.
Om min mamma inte förstod någonting, så undrar jag överhuvudtaget om min storebror förstår i sitt samvete (om han har det) varför jag drog.
Kändes skönt att skriva av sig.