• HerrNilsson

Färga om kläder med spill fläckar

Jag har ett gäng kläder som inte används på grund av olika missfärgningar. Tänkte först slänga dem, men eftersom de är i gott skick i övrigt så funderar jag på om det går att färga dem istället? Har någon gjort det och kan tipsa?
    Det är två vita blusar 100% bomull med kaffe och sminkfläckar, en ljusblå blus 100% lin med kaffefläckar samt en mönstrad klänning med vit botteni bomull lycra mix med läsk fläckar.

Vilken nyans skulle funka? Vilket märke?
    Kan man färga allt i samma omgång?

• Svar på tråden Färga om kläder med spill fläckar
  • Fjäril kär

Fläckarna låter ju fullt möjliga att få bort. Vad har du testat för fläckborttagning? 

Smink är ju fett och brukar funka att gnugga in med Yes diskmedel och sen tvätta som vanligt. 

Även om du färgar måste du först få bort fläckarna annars kommer dom att "bränna" fast och skapa fläckar även i färgen 

• EnAnonumius

Kaffefläckar är ju bland de lättaste att få bort. Märkligt att ditt tvättmedel inte har tagit kaffefläckarna. 🤔

Men Yes diskmedel mot sminkfläckar är ett bra tips.

Ett annat tips är att man skaffar in galltvål. Jag använder galltvål mot de flesta fläckar som mitt tvättmedel inte tar.. Fuktar upp fläcken gnider in den med galltvål sköljer av, och sedan gnider jag in fläcken igen med galltvål igen och sköljer, fläcken är borta..
    Kan ju säga så här.. Galltvål är min bästa vän när jag skall resa någonstans.

Men som hon ovan sa, att skall man färga plagg så måste de vara fläckfria...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Volvo)

Förlåt dum fråga och påstående men det låter som att du inte ens har testat att tvätta plaggen? 
    Läsk och kaffe är ju helt vanliga fläckar som till och med försvinner med billig handtvål under kranen. 

Smink tas enklast bort med galltvål, vanish eller diskmedel.  Förbehandla och tvätta sen som vanligt. 

I övrigt håller jag med tidigare.  Ska du färga måste plaggen vara rena. 

• Anonym (Malin)

Jag håller med de andra om att de fläckarna borde gå att få bort!
    Jag hade först testat med galltvål - köp fast tvål, blöt och gnugga in på fläckarna och kör sedan i maskin.
    Om det inte funkar hade jag testat att lägga iblöt i en hink med vatten och Vanish över natten.

Svar på tråden Färga om kläder med spill fläckar