• Anonym (Läskedryck)

Går man upp i vikt av lightläsk?

Jag vet varken in eller ut. Vissa säger att man går upp i vikt av lightläsk, andra säger att man inte gör det.

Vad tänker ni i frågan? Har ni några bra exempel på att man går upp, eller inte? 

Saken är att jag älskar Coca cola light och Pepsi Max. 

• Svar på tråden Går man upp i vikt av lightläsk?
  • Anonym (E)

Nej du går inte upp i vikt av lightläsk, men de är ju inte bra av andra anledningar, sötningsmedel är skadligt är vanligt socker av andra anledningar, ökad risk för demens, oregelbunden hjärtrytm mm. Jag föredrar smaken av light då jag tycker att vanlig cola tex är alldeles för söt men dricker nog bara läsk någon gång i månaden högst

Jag skulle hellre satsa på att minska läskdrickandet helt istället

• Anonym (Soph)
    Anonym (Läskedryck) skrev 2025-02-12 12:49:05 följande:
    Går man upp i vikt av lightläsk?

Jag vet varken in eller ut. Vissa säger att man går upp i vikt av lightläsk, andra säger att man inte gör det.

Vad tänker ni i frågan? Har ni några bra exempel på att man går upp, eller inte? 

Saken är att jag älskar Coca cola light och Pepsi Max. 

Det finns inga vetenskapliga bevis för att man skulle gå upp i vikt av lightläsk.

Drick på du, om det är det enda du unnar dig i form av skräpmat. Man behöver kanske inte dricka det varje dag eftersom det inte är bra för tänderna (kolsyran). Men det gäller alla kolsyrade drycker inkl vatten. 
  • Anonym (S)

Det jag har hört är att man lätt äter mer ifall man dricker något som smakar sött till maten. Så man går inte upp i vikt av själva läsken, men av den extra maten man får i sig.

• Anonym (Abc)

Om jag minns rätt så höjs blodsockret fast inte lika mycket som vanlig läsk. Eftersom det höjs gissar jag att det finns en chans för fettinlagring.

• Maggena
    Anonym (Abc) skrev 2025-02-12 14:09:40 följande:

Om jag minns rätt så höjs blodsockret fast inte lika mycket som vanlig läsk. Eftersom det höjs gissar jag att det finns en chans för fettinlagring.

Det är nog en myt du har hört. Blodsockret påverkas inte alls hos mig.

För att svara TS! Nej du går inte upp i vikt av lightläsk men jag har hört att det triggar sötsuget hos vissa. Om det är sant eller inte kan jag inte svara på 😃
  • Anonym (Frida)

Man går upp i vikt för att intaget av kalorier är högre än utskottet. Så om du går upp i vikt har det ganska lite med lightläsk att göra. Men vill du ner i vikt är vatten det bästa du kan dricka.

• Anonym (Pepsi max)

Dricker bara Pepsi Max eller Cola Zero för det är godast. Äter inte mer för jag dricker det och jag blir heller inte mer sötsugen. Klarar inte av för söta saker. 

Tror knappast det är lightdrycker i sig som gör att man går upp i vikt utan det är väl att många ändå äter för mycket och andra sötsaker och inbillar sig att om jag byter mot light så är det bättre. Det är ju det stora hela som avgör om du går upp i vikt eller inte. 

• Anonym (Anna)

Det man får tänka på är att i studier är signifikant inte alltid detsamma som relevant. Naturligtvis är light-läsk bättre än sockrad läsk, generellt. Och vatten ännu bättre.

När det gäller hungern så är det nog olika från person till person. Själv kan jag använda ett glas läsk som ett substitut för att ta en chokladbit på kvällen. Äter jag sedan mer mat nästa dag för att kompensera? Det är kanske möjligt, men mat är ju bättre än choklad så det är ändå en vinst i sådana fall. 

• Anonym (Elvira)

De flesta relevanta fakta har redan skrivits.
    Du går inte upp i vikt av lightläsk, utan främst av det du i så fall äter till. 
    Aspartam, sukralos mm forskas det på och där har olika länder dragit olika slutsatser av var gränsen bör gå.
    Läsk generellt fräter på tänderna så av den anledningen bör man inte heller dricka hur mycket som helst.

Men bortsett från det, jag är själv sådan som i perioder när jag håller lite mer stram kosthållning - har som kvällsmys att hälla upp ett stort glas cola zero. Det tänker jag inte sluta med. 

• Embla twopointoh

Enligt vissa studier så ökar sötsuget av produkter med sötningsmedel. Detta för att kroppen förväntar sig socker när det smakar sött, men får inget sådant, och därför vill den ha mer.

Så, man går kanske inte upp i vikt av sötningsmedel, men de kan indirekt bidra till viktökning.

Socker är inte dåligt i sig, tvärtom är glukos livsnödvändigt för oss, utan det är överkonsumtion som inte är bra.

• Anonym (Vill)
    Anonym (Soph) skrev 2025-02-12 13:05:38 följande:
    Det finns inga vetenskapliga bevis för att man skulle gå upp i vikt av lightläsk.

Drick på du, om det är det enda du unnar dig i form av skräpmat. Man behöver kanske inte dricka det varje dag eftersom det inte är bra för tänderna (kolsyran). Men det gäller alla kolsyrade drycker inkl vatten. 
    Det är syran som fräter på tänderna.  Inte kolsyra. Kolsyra kan inte fräta. 
  • Dethärärmittnamn

Jag dricker ca en liter Pepsi Max om dagen. 

Forskning visar att man inte kan gå upp av lightdrycker. Visste du om att aspartam finns i viss vanlig mat också, och då i större mängd än i lightdrycker?

Drick på du. 

Jag röker inte. Dricker alkohol sällan och tar inga droger. Min läkare skrattade åt mig och sade att mitt beroende var godkänt! 

• Dr Nail

Jag vet inte vikt men aspartam är verkligen inte bra. Den stannar i kroppen, man pissar inte ut den. Isf är det bättre med sukralos (fast kostar mer). Man läser helt enkelt baksidan.

• Embla twopointoh
    Dr Nail skrev 2025-02-14 01:59:32 följande:

Jag vet inte vikt men aspartam är verkligen inte bra. Den stannar i kroppen, man pissar inte ut den. Isf är det bättre med sukralos (fast kostar mer). Man läser helt enkelt baksidan.

Sötningsmedel är förbjudet i vårt hem, enda undantaget är vissa typer av halstabletter. Men visst finns det grader bland de olika sötningsmedlen också, en del är bättre än andra.

Överlag undviker jag lightprodukter, de innehåller massa kemiskt skit. De marknadsförs gärna som nyttigare alternativ, men det är BS.
  • Anonym (Henna)

Fakesocker dödar min mage, så något konstigt är det med det. Jag kan ha magsmärtor en hel dag efter cola zero eller äter lightgodisar, så jag dricker hellre något annat även om jag gillar smaken. 

Med tanke på att man inte får magsmärtor av vanligt socker, kan väl inte fake socker vara bra? Aspartam är bland det absolut värsta, men xylitol i tuggummi brukar funka bra. 

• Anonym (J)

Nej, du går inte upp av något som i princip inte innehåller några kalorier. Pepsi Max var en stor hjälp för mig att gå ner i vikt då jag drack ett glas när jag blev riktigt sötsugen. Lyckades gå ner 40 kilo 

Jag förstår inte riktigt hysterin och rädslan för sötningsmedel faktiskt. Ingenting är farligare än socker, det är mat för cancer. Så om man ändå ska vara onyttig kan man väl välja det minst dåliga alternativet, i detta fall sötningsmedel. 

• Anonym (Bettan)

Jag hade varit mer orolig för tänderna. Frätskador ökar markant på grund av ökat intag av sura drycker. Kariesskador kan man laga men frätskador går inte att göra något åt. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (J) skrev 2025-02-14 08:35:59 följande:

Jag förstår inte riktigt hysterin och rädslan för sötningsmedel faktiskt. Ingenting är farligare än socker, det är mat för cancer. Så om man ändå ska vara onyttig kan man väl välja det minst dåliga alternativet, i detta fall sötningsmedel. 

Anonym (Bettan) skrev 2025-02-14 08:46:37 följande:

Jag hade varit mer orolig för tänderna. Frätskador ökar markant på grund av ökat intag av sura drycker. Kariesskador kan man laga men frätskador går inte att göra något åt. 

Ett exempel på två väldigt olika inlägg där båda är lika sanna, men med olika referenspunkter. Jag tog dessa som exempel då de är de senaste som postats, men hela tråden är full av dem. 

*Man kan jämföra en överdriven konsumtion av sockrad läsk mot en överdriven konsumtion av lightläsk 

*Eller en konsumtion av så små mängder att det är hugget som stucket

*Eller en konsumtion av läsk generellt mot vatten.

Utan att definiera vad som egentligen diskuteras så bli det en goddag-yxskaft-situation där de flesta har rätt på sitt eget vis. 

Svar på tråden Går man upp i vikt av lightläsk?