Farlig att ligga med benen i bröst höjd?
Svårt att göra något åt det.
Tog mig en hel månad efter att ha gått ifrån arbetet tillfälligt tills att jag kände mig pigg under 2 dagar. Har haft o-diagnoserad komplex ptsd, seriösa depressioner och ihållande depression så länge jag minns. Det vill säga ända ner till 4 års åldern då jag var med om traumatiska saker och sedan under hela uppväxten.
Jag får ingen hjälp. Har sökt men psykologerna är alltid sjuka vid första mötet.
O sedan 10 år tillbaka så har jag stängt in mig och umgås inte eller pratar med någon på min fritid. Har en kompis som jag träffar kanske 2 ggr per år.
Jag lever inte. Jag fann ett hjälpmedel som fungerade för mig men det får man inte använda i Sverige. Är nästintill apatisk på min fritid, men inte i närheten av hur illa det var för 10 år sedan.
Klarar inte arbeta heltid heller. 80 % hade kanske fungerat, men finner inga sådana arbeten och har inga diagnoser på pappret. Har dock testat 2-3 olika mediciner via läkare på vårdcentralen, men de förändrade mig negativt och jag gillade inte vara likgiltig inför precis allting. O någon av dom kändes som en stor sten i huvudet istället för hjärnan.
Så lär inte lyckas göra något åt saken försen jag lyckas ta mig ifrån det här landet till värmen.
Hej hopp, jag lever som dig med komplex PTSD och haft depression. Känner verkligen igen hela din story. Mitt råd som jag kan ge dig är att du 3 dagar i veckan, försöker motionera i 45 min. Pulshöjande. Det ger samma effekt på din hjärna som antidepressiv medicin.
Du kommer få mindre ångest m.m. Jag vet att detta kan låta totalt orimligt, och det kanske det är just nu. Beroende på vilket stadie du är i. Men börja med lite lätta promenader, det gjorde jag. Bara kring kvarteret. Få lite ljus, lite luft. Kanske någon kan följa med dig.
Andra rådet är att praktisera mindfulness. Lyssna på det regelbundet. För att öva på att vara i nuet och känna dig lugn. Du kan också köra muskulär avslappning.
Gör sådant som du tycker om. Film, musik, eller vad det nu är som du gillar.
Sedan tycker jag att du ska försöka få en remiss till psykiatrin, samt kanske dagsjukvård.
Skulle du må mycket dåligt någon gång, tveka inte att ringa psykakut eller att åka in. Dom känner till detta.
Du kan behöva hitta rätt medicin som funkar för dig.
Kudden?Jag förstår att du är en man. Så detta kan låta dumt. Men kanske skaffa en amningskudde? Den är bekväm och går att lägga på det sättet som du vill kring dig, utan att den åker iväg när du sover.