Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Farlig att ligga med benen i bröst höjd?

Har du läst klart gymnasiet? Har du en bra grund att stå på? Annars börja där, och läs då på distans. Brukar gå att ordna via din hemkommun. 

Fokusera på En sak i taget. Vad behöver du göra Nu? Sedan tar du nästa grej, när du är klar med det. 

Det där om att du läser IT var väl jättebra. Där finns möjligheter till arbete sen och jag tror mycket väl du kan få ett på 80%. Med IT finns ofta möjligheten att jobba på distans med vilket kanske kan funka för dig. Foodtruck är en kul idé men kanske inte funkar om du har så mkt ångest och behöver stänga in dig med hörlurar för att klara att gå i en affär. Tänk på dig själv och vad Du behöver. Satsa på ett yrke där du kan jobba själv tex med IT, eller köra lastbil möjligtvis men då måste du ju läsa för att bli det och då på plats.

Jag läste själv till medicinsk vårdadministratör av samma anledning för jag har ångest och man får sköta sig själv. hade ingen utbildning i grunden så läste upp hela gymnasiet på distans, tog flera år. Arbetsförmedlingen hade i princip gett upp om mig, de menade att det inte fanns ett jobb som skulle funka för mig. Så jag tog saken i egna händer. Drömmen är psykolog. Men jag är nöjd ändå som kan hjälpa til i vården bakom en skärm iallafall från mitt håll. 

Angående ångesten. Ångest är ett sätt kroppen säger ifrån på. Överbelastning. För dig kanske det är alla tankar och så (tänkte på PTSD) det är skrämmande och läskigt och drar energi. Min gissning nu bara. Sen kanske du sitter mycket vid skärmar vilket också tröttar ut hjärnan. Har du nära till naturen? Kan du hitta en runda där du kan ut och gå, där du inte behöver gå i en by/stad? Där det är minst folk. Tex ett elljusspår. Lugnet i naturen behöver man. Det räcker om du så är ute 5-10 min till att börja med, små små steg framåt bara, skapa små hållbara rutiner. Gör lite yoga eller annan lugn träning hemma framför YouTube. Försök ät bra. och bland det viktigaste - var snäll mot dig själv. du kan inte hjälpa dett här. Och du försöker, det är långt ifrån alla som gör.

• Anonym (J)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-13 06:59:59 följande:
    Det där med att tvinga sig själv är bra, ofta tråkigt där och då men väldigt effektivt
    Så länge det känns bra efteråt iallafall. Annars har man kanske tagit ett för stort steg. Men att vara social är alltid bra.

Träffa en vän, i en lugn miljö? Och inte så länge åt gången?

Det här var mina tips. 
  • Anonym (J)
    Anonym (V) skrev 2025-02-13 08:55:17 följande:
    Fast frågan är hur mkt du egentligen vill göra för att komma dit du vill vara. Du skyller på andra, att de sågar dina idéer, men läser man vad du själv skriver så förstår man dom. Du ger upp för lätt. Allt är jobbigt. Allt är någon annans fel.

Ja, du har haft det tufft. Men att ta sig ut och gå varje dag klarar du. Men det är skönare att ligga i sängen. Klart folk inte tror du klarar något. 

Sådana här svar hjälper inte en person som mår dåligt utan tvärtom och gör saken ännu värre. 

Du är precis som en sådan som säger till folk att det bara är att ta sig i kragen. Sen går det. Verkligheten är inte alltid så lätt.

Att tex ut och gå är inte alltid så enkelt. Men man har ofta inte tänkt vad som är jobbigt med det. Man kanske provar att gå mitt i en ny, bland hus och bilar. Det är MASSOR med intryck där för en uttröttad kropp och hjärna. Man behöver skogen. Natur. Fågelkvitter. Vatten. LUGNET. Där intryck är mindre. 

Sen tar man gärna ett alldeles för stort steg framåt för man vill så jäkla mycket. ts är inte klen. Men folk har förutfattade meningar, det bara är så, så rädslan ts har i att folk ska se hen som lat, trög eller dum, den är helt befogad. Den är normal. 

Men med promenad i skogen, där kan man Börja. Och då kanske i 5-10 min att börja med. Kanske inte ens en promenad. Sitt och lyssna på vattnet som porlar, lyssna på skogens sus. Fågelkvitter. Behöver du så skärma av, med hörlurar (utan musik i dock) och luva. Allt för att minska intrycken.  Börjaninte träna POFF och sen sliter sig allt och man känner sig oduglig igen. Börja lugnt. Försiktigt. Din kropp är inte van vid detta. Inte din hjärna heller. 

Du kommer fixa det här och lyssna inte på folk som säger vissa saker.

• Anonym (J)
    Lynx123 skrev 2025-02-13 10:38:14 följande:

Håller lite med.föregående inlägg. Du har ju både bra och realistiska drömmar och för att uppnå dem krävs jobb, jobb, jobb. Ett tips är att läsa berömda människors självbiografier - där kommer du ofta läsa om hur ingen trodde på dem.i början och hur de fick utstå mobbing och annan skit men valde att ignorera och köra på. Inget.kommer ju komma till dig på soffan...

Självbiografier kan dock dra igång tankeverksamheten och få hjärnan att börja tänka ÄNNU mer. Inget att rekommendera att mata hjärnan med problem som det ofta är i sådana böcker. Ts behöver positiva intryck. Lugna intryck. Här måste man reparera. 

Ska ts läsa en bok är det möjligtvis om mindfulness , faktaböcker om natur eller djur/fåglar. En hobby tex fota ute. 

• Anonym (J)

Gå till en arbetsterapeut. De är experter på sånt här. 

• Anonym (J)
    Anonym (Farligt) skrev 2025-02-13 11:46:14 följande:

Kan du vara manodepressiv, TS? Ena stunden kan du enkelt spara en miljon och starta företag och nästa ligger du apatisk i sängen. Bara en tanke.

Det behöver man inte vara för det.
  • Anonym (J)
    Anonym (V) skrev 2025-02-13 11:49:56 följande:
    Ärligt talat hjälper inga svar TS. För hade han velat ha hjälp hade han sökt hjälp. Samt börjat med det lilla han kan. Men det är mkt som är andras fel, och med den inställningen så spelar det ingen roll. Det är varmt och skönt i sängen. Bara det att han ligger i sängen 20 timmar om dygnet säger ju en del. Han kan vara uppe, gå runt och sitta istället för att bara ligga. 
    Jodå, han behöver bara folk som tror på honom. Inte folk som sparkar på honom, som ditt svar nu. 
  • Anonym (J)

En person som bara ligger och knappt orkar t hand om sig själv mår inte bra, det är inte så lätt att bara ta sig ut! Ta sig i kragen! Funkar inte så. 

• Anonym (J)
    Anonym (V) skrev 2025-02-13 11:55:10 följande:
    Om han inte har det i sig själv så spelar det ingen roll. 

Men visst är det skönt att kunna skylla på någon anonym som inte håller honom om ryggen, då slipper man det egna ansvaret.
    Det gör det visst, om nån tror på en. Är man riktigt nerkörd i botten är det inte så lätt.
Svar på tråden Farlig att ligga med benen i bröst höjd?