Inlägg från: Anonym (Uppgiven) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Uppgiven)

Ger snart upp

Hej hej. 

Det känns inte riktigt som att man kan börja på något bra sätt, så jag börjar bara nånstans (ursäkta att det blir väldigt).
    Jag har mått dåligt sedan jag var barn, då uppfattades det som att jag mådde dåligt helt utan "anledning".
    Det gick helt okej för mig i skolan. Fick ganska bra betyg, men min psykiska hälsa tog stryk. 
    Redan som barn hade jag problem med nedstämdhet, självskadebeteenden och självmordstankar. Blev akut skickad till barnpsykiatrin där jag fick genomgå några samtal, inte mer än så. Ett tag senare blev jag skickad till barnpsykiatrin en andra gång, och då var jag verkligen på botten. Fick en tillfällig "diagnos" för depression, och jag hade också mycket ångest, och fortsatt självskadebeteende osv. Det konstaterades att jag behövde någon slags vård + behandling. Men efter det konstaterandet så fick jag åka därifrån och inget mer hände. 
    Vi hoppar till att jag tog studenten. Efter studententen var jag arbetslös, och tog efter ett tag kontakt med en psykolog i närheten. Vi träffades ett par gånger, jag förklarade att jag stod utan inkomst, mådde dåligt, har ångest (+socialfobi), och inte ens klarade av att söka jobb. Fick "hjälp" via internet-KBT. Sedan avslutades "hjälpen". Efter det var jag fortsatt arbetslös och utan inkomst ett bra tag. Har sökt ytterligare hjälp och fick då en remiss för att göra en utredning för NPF-diagnos. Uppfyller också kriterierna för både GAD och socialfobi (men de ville inte ställa diagnoserna utan att först ha utrett NPF-diagnos). 
    Trots det så sa de att jag utöver utredningen också skulle få hjälp från ångestmottagningen (men det har inte blivit av, på ca 9 månader..) 
    Om jag får en diagnos, så tror jag inte att jag kommer få hjälp. Och om jag inte får en diagnos, så kommer jag ju absolut inte få hjälp. Jag har FÖRSÖKT så sjukt jävla länge att få någon hjälp. Men gång på gång känns det som att jag blir sviken. Det enda försäkringskassan, arbetsförmedlingen och samhället överlag vill är att jag ska börja jobba. Sen bryr de sig inte om min extrema psykiska ohälsa. Jag vet verkligen snart inte var mer jag ska göra. Jag har försökt, med allt. Har varit hos säkert 20+ psykologer, kuratorer osv, på olika ställen (vårdcentral, psykiatrin osv). Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg. Men finns det någon annan som befunnit sig i liknande sits? Ville nog mest bara skriva av mig också.. 
  • Svar på tråden Ger snart upp
  • Anonym (Uppgiven)

Ursäkta att det blir väldigt långt*, skulle det stå såklart (:

• Anonym (Uppgiven)

För övrigt, angående förslaget att jag borde börja jobba om det är vad FK och arbetsförmedlingen vill. Det är ju det enda dom vill för ALLA människor, oavsett om en person faktiskt klarar av ett jobb eller inte. 

Jag klarar inte av ett jobb, enligt min egna uppfattning. Om jag tvingas till att börja jobba nu så tar jag hellre livet av mig. Ett arbete kommer med många olika krav och ansvar. Jag har alldeles för mycket ångest och för lite ork för att det ska fungera, iallafall för tillfället.
    Gång på gång så söker jag hjälp för att bli hjälp med min problematik, men jag blir i princip nekad hjälp vid det här laget... 

• Anonym (Uppgiven)
    Tow2Mater skrev 2025-02-14 22:36:18 följande:
    Det behös inte i stadsutdelning, man använder cykel.
    Nu bor jag inte i någon stad, så det blir svårt :) 
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Stöd) skrev 2025-02-15 14:15:56 följande:
    Jag håller med, ett jobb är nog för stort steg för dig i nuläget. Men att bara sitta och vänta på att andra ska lösa dina problem fungerar inte heller. Du behöver hitta en aktivitet som gör att du känner att ditt liv har mening.

Finns det någonting som du har tyckt känts kul och meningsfullt som du kan börja göra igen?

Börja med små steg. Vad är det minsta steget du kan göra idag för att må bättre? Gör det! Gå utomhus och andas 10 andetag, gå in igen. Lyssna på en låt du tycker om. Vad som helst som inte kräver tid, energi eller förberedelser. 

Det är ett första steg, nästa dag gör du lite mer än dagen innan och ökar efterhand! 
    Nej nej det förstår jag! :) Jag vill inte heller bara sitta hemma, jag blir väldigt rastlös utav det. Och menar inte att andra ska lösa mina problem. Men det är ju väldigt svårt att lösa allt helt på egen hand. Som sagt så har jag flertalet gånger bara senaste månaderna sökt hjälp, men jag får ingen. Senast igår fick jag svar från psykiatrin att de inte tycker att jag ska få någon hjälp för tillfället..

Jag har varit på dagliga aktiviteter i några perioder, men har inget just nu. De har funkat relativt bra och upplever också att det för det mesta har varit bra för mig. Men som sagt så blev de avslutade. Är ute varje dag och försöker ägna mig åt en del hobbies varje dag.
    Men utan hjälp så känns det svårt att komma någonvart.
Svar på tråden Ger snart upp