Mrs Moneybags skrev 2025-02-10 11:15:12 följande:
Jag ser inte varför någon som är normalviktig skulle behöva mediciner för att gå ner i vikt? Problemet för någon som är normalviktig men ändå oformlig är för det mesta att man har för lite muskelmassa och för mycket fett.
Du tappar fett när du går ner i vikt, men din kroppsform kommer alltid vara densamma om du inte har muskelmassa som formar den. Dvs är du päronformad eller äppelformad kommer du bli ett mindre päron eller äpple.
Säg att någon väger 65 kg och detta är inom normalt BMI, men lite högre upp på skalan, hon kanske skulle vara överviktig enligt BMI om hon vägde 68 kg. Att då börja mixtra med kroppen och ta medicin för att gå ner i vikt är i mitt tycke ett onödigt stort ingrepp på kroppen.
Då anser jag det bättre att lägga om vanorna och börja gå till gymmet regelbundet. Det räcker att lägga på sig ett par kg muskelmassa och gå ner ett par kg i fettvikt för att man ska se betydligt bättre ut (om detta är något man eftersträvar).
Jag tycker ingenting är dåligt med Wegovy, jag tror att det är en superbra medicin för alla överviktiga och jag hoppas att det blir betydligt lättare för överviktiga att få tag på detta och få det utskrivet framöver. Samt att det blir billigare.
Men varför ska man ta medicin mot övervikt när man inte har övervikt...? Det är väl onödigt?
Hon kanske redan tränar och är muskulös men tycker att det är svårt att bli av med fett? Om det inte är farligt för överviktiga att ta Wegovy så varför skulle man inte kunna göra det för att bli av med "trivselkilon"?
Du tycker att det är ett onödigt stort ingrepp. På vilket sätt? Varför är det onödigt? Det känns lite som ett mantra som upprepas slentrianmässigt för "så har det alltid varit". Jag tror att syftet med den här tråden är att ifrågasätta varför folk är så säkra på sin sak. För att det ska bli en intressant diskussion är det kanske bra att utveckla sitt resonemang lite djupare än att "det är onödigt" och "bättre med motion och tallriksmodellen". Så står det nog i broschyrer hos skolsköterskor men man kan ju vara nyfiken på varför...
Mitt bmi är 15-16 nånting och jag har inga planer på att banta själv. Men jag är intresserad av ämnet i allmänhet.