Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Använda wegovy trots normalviktig

Allt handlar om nytta vs risk.

Att ta wegovy som normalviktig kan vara ok om du tex har en samtidig diabetes och det bedöms som en lämplig behandling i just ditt fall. Att du tycker att du vill ha den för vikten medan din läkare tycker att den är för att sänka blodsockret, spelar i slutändan ingen roll.

På samma sätt kan man knapra cellgifter för smakens skull eller för att man gillar att kräkas, om man samtidigt har en cancer som bör behandlas med dessa cellgifter. Rent objektivt överväger nyttan risken oavsett vad du har för personligt skäl. 

Ingen vettig läkare skulle däremot skriva ut dessa läkemedel till någon som inte har någon indikation för dem.

• Anonym (Anna)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-09 17:19:25 följande:
    Wegovy skrivs inte ut mot diabetes. Det gör däremot Ozempic som innehåller samma verksamma substans som Wegovy, nämligen semaglutid. Wegovy skrivs endast ut mot övervikt. 
    Teoretiskt kan det skrivas ut off label. Men ok, vi kan byta diabetesen mot någon ovanlig genetisk sjukdom som påverkar fett- eller kolesterolinlagringen på ett sätt som gör att wegovy bedöms gynnsamt trots normalvikt. Min poäng är att om det bedöms överväga riskerna i det enskilda fallet så är det ok. 
  • Anonym (Anna)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-10 01:45:04 följande:
    Eller så kan man bara svara "det har du rätt i" istället för att krångla ihop nåt extremt långsökt för att slippa ha fel. 
    Du har rätt i att det inte är indicerat för diabetes, vilket beror på att företaget valt att inte lägga resurser på ett godkännande då marknaden för övervikt är mycket större. Däremot är det inget som hindrar att ett läkemedel används off-label vid behov. Och som jag skrev: ?Min poäng är att om det bedöms överväga riskerna i det enskilda fallet så är det ok. ?
  • Anonym (Anna)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-10 11:02:50 följande:
    Nyfiken fråga: Varför tycker du att det är bättre? Vad tycker du är fel eller dåligt med Wegovy? Farligt? Dyrt? Biverkningar? Skadligt på sikt? Påverkar hälsan negativt? Hur i så fall? Eller varför anser du att det är ett sämre alternativ? (TS har ju inte skrivit att hon inte styrketränar eller att hon tycker sig ha för lite muskelmassa eller fel kroppsform. Hon har endast nämnt att hon (eller personen i hennes exempel/frågeställning) vill gå ner några så kallade "trivselkilon".) Obs! Jag ifrågasätter inte utan är bara nyfiken på din åsikt.
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-08 20:17:56 följande:

Allt handlar om nytta vs risk. 

Får man fråga vilka risker du ser med att använda Wegovy? (Ja, jag kan givetvis googla men jag är nyfiken på din åsikt.)

Jag försöker att inte ha någon ?åsikt? alls kring risker med läkemedel utan att alltid förlita mig på den objektiva kunskap som finns (sedan är det klart att vi alla färgas av personliga upplevelser och anekdoter även om vi gör vårt bästa för att låta bli).

I det här fallet är FASS/bipacksedeln en lämplig källa om man vill ha en snabb överblick. När det gäller ett tillstånd som i sig oftast är det optimala för hälsan (dvs normalvikt) så innebär alla läkemedel en risk i jämförelse, även om det så bara skulle handla om Alvedon.

Och innan du tvingar mig att skriva det: Du har helt rätt, övervikt är inte en indikation för Alvedon. Flört

Svar på tråden Använda wegovy trots normalviktig