Ezmeraldah skrev 2025-02-10 11:02:50 följande:
Nyfiken fråga: Varför tycker du att det är bättre? Vad tycker du är fel eller dåligt med Wegovy? Farligt? Dyrt? Biverkningar? Skadligt på sikt? Påverkar hälsan negativt? Hur i så fall? Eller varför anser du att det är ett sämre alternativ? (TS har ju inte skrivit att hon inte styrketränar eller att hon tycker sig ha för lite muskelmassa eller fel kroppsform. Hon har endast nämnt att hon (eller personen i hennes exempel/frågeställning) vill gå ner några så kallade "trivselkilon".) Obs! Jag ifrågasätter inte utan är bara nyfiken på din åsikt.
Anonym (Anna) skrev 2025-02-08 20:17:56 följande:
Allt handlar om nytta vs risk.
Får man fråga vilka risker du ser med att använda Wegovy? (Ja, jag kan givetvis googla men jag är nyfiken på din åsikt.)
Jag försöker att inte ha någon ?åsikt? alls kring risker med läkemedel utan att alltid förlita mig på den objektiva kunskap som finns (sedan är det klart att vi alla färgas av personliga upplevelser och anekdoter även om vi gör vårt bästa för att låta bli).
I det här fallet är FASS/bipacksedeln en lämplig källa om man vill ha en snabb överblick. När det gäller ett tillstånd som i sig oftast är det optimala för hälsan (dvs normalvikt) så innebär alla läkemedel en risk i jämförelse, även om det så bara skulle handla om Alvedon.
Och innan du tvingar mig att skriva det: Du har helt rätt, övervikt är inte en indikation för Alvedon.