Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Limerickar - finns det klara regler för hur de ska vara?

Ja det finns regler för en Limerick.

En Limerick består av 5 meningar och
    Rimflätningen  är AA BB A. och det är sista ordet som skall rimmas i de fem meningarna.

Första meningen i en Limerick består i regel av ett Ortsnamn eller ett Landsnamn.

Här är ett exempel..

(A) Det var en herre i Lule
    (A) som skrev ett kontrakt med den Fule,
    (B) men så  snart det blev känt
    (B) så blev han agent
    (A) med livförsäkringsaktiebolaget Thule.

Det finns inga "krav"/"regel" på att något ord måste ha mer än en betydelse/syftning. Även om man i bland använder sig av ord som har mer än en betydelse/syftning. Men "krav"/"regel" är det inte.

Trivia:
    Denna humoristiska dikt form kommer från staden Limerick som ligger i Irland.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hua) skrev 2025-02-02 16:37:41 följande:

Håller med ovan förutom att exemplets sista rad har för många betonade stavelser och därför inte funkar rytmiskt. Det ska vara tre betonade stavelser i rad 1, 2och 5. (2 i de andra). Betonade stavelser fetmarkerade. 

Ja det är riktigt att sista meningen i mitt exempel har för många betonade stavelser. Skulle ha uppmärksammat detta när jag "latade" mig och snattade en Limerick från nätet, då jag inte orkade skriva ett eget exempel.. 😌🤣

• EnAnonumius
    Gör om den sista meningen lite så den följer reglerna.

Till den petige; huruvida det finns agenter hos polisen eller inte är skit samma det  viktiga är att  det följer reglerna.

(A) Det var en herre i Lule

(A) som skrev ett kontrakt med den Fule,
    (B) men så  snart det blev känt
    (B) så blev han agent
    (A) hos polisen i Thule.
Svar på tråden Limerickar - finns det klara regler för hur de ska vara?