• Anonym (Ont)

Ont i hela underlivet efter canesten kur

Behöver verkligen råd och hjälp :(

Har haft återkommande svampinfektioner och för ca 2 veckor sedan tog jag hjälp av vc. Han skrev ut canesten och flucozanol.
    När jag la på canesten krämen kändes det som att det underlivet BRANN/fräted på vänstra sidan av slidöppningen/vänstra sidan slemhinnorna. Jag strök på krämen 4gr under 3 dagar men märkte att det bara blev 10gr värre.
    Sedan dess har det gjort fruktansvärt ont på vänstra sidan slidöppningen/vänstra sidan på slemhinnorna och ingenting hjälper. 
    Någon annan som fått en sådan reaktion av svampkräm och vart ska man gå till väga? Kontaktade gyn men dom ville avvakta. 

Har smörjt med ovesterin och vitt vaselin men inget smörjande hjälper :( gör ont fast jag inte det underkläder på mig och luftiga byxor, gör ont oavsett :(

Kollade lite med spegel för 2dagar sedan och då var det en svampinfektion på g igen, verkar som flucozanol inte hjälper alls :(.
  • Svar på tråden Ont i hela underlivet efter canesten kur
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Zvampen) skrev 2025-02-02 12:32:54 följande:
    Men usch stackare. Kan du inte söka gyn privat?

Jag fick gå till FEM olika gyn innan jag fick en vettig då när jag hade långvariga problem.
    Har gått till flera gyn men aldrig fått bra hjälp och blivit tillsagd att inte komma tillbaka för dom inte kan hjälpa :/
  • Anonym (Ont)
    Hellishen skrev 2025-02-02 12:45:05 följande:

Har du undersökt om det kan vara detta du har?

www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/konsorgan/klada-och-smarta-i-underlivet/lichen-sclerosus-et-atrophicus/

Verkar vara för jävligt, så hoppas det inte är det. Men om det skulle vara det så är det bäst att få behandling snabbt.

Gjorde en biopsi/vävnadsprov i december så väntar på svar, det ska väl kunna gå och se om på det provet?
    Har också frågat det till gynekologer om lichen, men alla har sagt nej.

Har haft massa vita flytningar till och från så det är söker på att det är svamp. 
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Vagi) skrev 2025-02-02 12:55:45 följande:

Jag har alltid fått precis sådär av krämer. Vidrigt! Har du testat vagitorier istället? Det är det enda som funkar för mig. Efter att jag använt en så brukar det ta 3-4 dagar och sedan är allt bra igen.

Hemskt att få den sorts biverkning :(
    Tyvärr så verkar inte receptfria svamp medel funka för mig alls och är superkänslig för något i krämerna, är rädd att det kommer bli samma och jag skulle bara ta vagiatorer då det kommer och och hamnar på slemhinnorna :/ 
  • Hellishen

Det var det värsta jag hört!? Har de ingen yrkesstolthet eller -skicklighet alls?!

Har du testat en manlig läkare?
    Upplever att en del kvinnliga kvinnoläkare kan vara väldigt sådär allt är normalt sluta gnälla...

Ja om de tog vävnadsprov borde det väl synas där. Hur lång tid skulle det ta ar få svar?

Anonym (Ont) skrev 2025-02-02 14:10:53 följande:
    Har gått till flera gyn men aldrig fått bra hjälp och blivit tillsagd att inte komma tillbaka för dom inte kan hjälpa :/
  • Anonym (Ont)
    Hellishen skrev 2025-02-02 14:19:56 följande:

Det var det värsta jag hört!? Har de ingen yrkesstolthet eller -skicklighet alls?!

Har du testat en manlig läkare?
    Upplever att en del kvinnliga kvinnoläkare kan vara väldigt sådär allt är normalt sluta gnälla...

Ja om de tog vävnadsprov borde det väl synas där. Hur lång tid skulle det ta ar få svar?

Alla gynekologer jag träffat har varit kvinnor (ingen mottagning jag varit på har haft en manlig). Detta var dessutom den sista gyn mottagning i min stad jag varit på. Har träffat många okänsliga som snäfts om mina besvär, att det är måendet som är i underlivet, som fått mig att gråta och inte blivit tagen på allvar.

Nu har det gått ca 6 veckor och gynekologen sa att det skulle ta upp till 2månader. 

Vet du om det kan synas om man är torr/har svamp från den hud biten? Förlåt för dum fråga, men jag fick inte någon information om vad som kan synas på ett sådant prov. Har också sökt på nätet men hittar ingen bra information.

Tack för svar förresten, känns skönt att kunna skriva med andra om det.
  • Hellishen

Nej jag vet inte vad som kan synas på ett sådant prov. Det beror väl på vad läkaren beställer för analyser?

Har du testat inotyolsalva? Eller zinksalva?
    Inotyolen hittade jag när min dotter var bebis, det är typ rumpsalva som man kan ta om det är rött och irriterat, men den är helt magisk. Dessutom är den väldigt fet och blir som ett lager som skyddar lite mot vatten och slitage. Har använt den med, när jag fått något temporärt kli och tycker den funkar jättebra, men jag har ju inte såna besvär som du.

Annars huskurer med yoghurt/filmjölk?

Honung?

• Anonym (Ont)
    Hellishen skrev 2025-02-02 14:42:14 följande:

Nej jag vet inte vad som kan synas på ett sådant prov. Det beror väl på vad läkaren beställer för analyser?

Har du testat inotyolsalva? Eller zinksalva?
    Inotyolen hittade jag när min dotter var bebis, det är typ rumpsalva som man kan ta om det är rött och irriterat, men den är helt magisk. Dessutom är den väldigt fet och blir som ett lager som skyddar lite mot vatten och slitage. Har använt den med, när jag fått något temporärt kli och tycker den funkar jättebra, men jag har ju inte såna besvär som du.

Annars huskurer med yoghurt/filmjölk?

Honung?

Vet inte vad gynekologen beställde för analyser, det enda hon sa att alla gynekologer tidigare har kollat allting och att detta var sista utvägen för att se vad det är jag besväras med.

Tack för tips, det uppskattas!
    Har testat med filmjölk förut, det svalkande och underlättade för en stund, men inget som tog bort besvären tyvärr. 
    Har inte testat honung, men använder mandelolja just nu och det verkar lindra lite grann/kännas skönt för slemhinnorna för tillfället.
  • Anonym (Vagi)
    Anonym (Ont) skrev 2025-02-02 14:16:15 följande:
    Hemskt att få den sorts biverkning :(
    Tyvärr så verkar inte receptfria svamp medel funka för mig alls och är superkänslig för något i krämerna, är rädd att det kommer bli samma och jag skulle bara ta vagiatorer då det kommer och och hamnar på slemhinnorna :/ 
    Jag är också oerhört känslig, men för mig blev det något helt annat med vagiatorer. Det smörjs ju inte på slemhinnorna på samma sätt. Det var en kvinna på apoteket som tipsade mig och jag är evigt tacksam. Hade sådana sjuka problem innan jag använde det. Sedan behövdes ju bara en också, så det är inte så att man går runt och smörjer upprepade gånger. Men självklart ska du lyssna på vad du själv tror i detta. Hoppas verkligen att det löser sig för dig.
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Vagi) skrev 2025-02-02 15:59:41 följande:
    Jag är också oerhört känslig, men för mig blev det något helt annat med vagiatorer. Det smörjs ju inte på slemhinnorna på samma sätt. Det var en kvinna på apoteket som tipsade mig och jag är evigt tacksam. Hade sådana sjuka problem innan jag använde det. Sedan behövdes ju bara en också, så det är inte så att man går runt och smörjer upprepade gånger. Men självklart ska du lyssna på vad du själv tror i detta. Hoppas verkligen att det löser sig för dig.
    Tack så jättemycket, så tråkigt när det ger motsatt effekt. Känns som det tar ett tag för slemhinnorna att återhämta sig efter en sådan biverkning.

Ska ha det i åtanke, tack för tipset!
  • Anonym (Jo)

Hej! 

jag har lite liknande som du TS. Jag får ngt som känns som svamp. Använder jag salvor så bränner det så att jag tror att jag ska dö. Bästa har varit vagitorier. 

MEN, jag fick också nästa som att översta hudlagret försvann, kändes som solsveda. Inityol har varit underbart. Sen så tror jag att det är vaginal torrhet som är grundproblemet för mig. Började med multigyn gel för några veckor sedan och tack och lov har denna ?svamp epsiod-känsla? upphört!

Svar på tråden Ont i hela underlivet efter canesten kur