Det är rätt vanligt att redan irriterade slemhinnor inte tål Canesten och Pevaryl.
Jag kan inte läka med det överhuvudtaget utan fick problem i två hela år av korkade gyn som sa att jag skulle hålla på med kräm och vagitorier. Fast all svamp var död när en av dem till sist mikroskoperade, och irritationen bara fortsatte ändå.
Det som hjälpte mig:
1. Ta bara engångskapsel med flukonazol (så heter ämnet), inte krämer/vagitorier.
2. Sluta med allt sockergodis och sött ett tag, undvik även bananer.
3. Ta antihistamintablett (en vanlig mot pollenallergi) en per dag för att lugna ner hud och slemhinnor.
4. Ha underlivet bart alltid när du kan, alltså sitt på en handduk eller i morronrock i soffan hemma och sov utan trosor. Svamp gillar trångt, mörkt och fuktigt.
5. Torka försiktigt underlivet extra med mjukt papper när du har duschat, så du inte har en massa extra blöta i underlivet när du tar på trosorna.
6. Försök inte använda tex Lactal balans i underlivet som du är nu- det brinner man också upp av.
7. Använd bara vatten och ett par droppar rena oljor du kan äta nertill, t.ex. solrosolja från skafferiet eller kokosolja. Rapsolja luktar inte så gott men det funkar också bra.
8. Använd luftiga kläder som en lång kjol, inga trånga jeans nu.
9. Ha trosor i bomull och inte syntet, alla trosor måste tvättas i 60C, gärna 90C om man orkar.
10. Ha inte penetrerande sex när du har svamp, det är katastrof, liksom att rubba pH i slidan med hans sats. Roa killen på annat sätt tills fiffi mår bra igen.
11. Du kan kyla underlivet med isbitar i plastpåse i en handduk om det blir helt hemskt.
Vill du konkurrensutsätta candidasvampen kan du ta ett tillskott med mjölksyrabakterier för tarmen (släktet bakterier heter lactobacillus, det är sådana bakterier som vi ska ha i slidan). Tillskottet kommer klart inte att hamna i slidan om du tar det oralt men det kan hjälpa indirekt eftersom
1) det är vanligt att den som behandlat och blivit svampfri i slidan blir återsmittad från tarmen inom några veckor, och
2) det kan vara så att du har för mycket av svampen även i din tarm. Kroppen reagerar på totalen, och din bakterieflora i tarmen kan också vara rubbad. Jag har bara fått svampinfektion i samband med antibiotikakurer.
Om du gillar kombuchate är det bra att fortsätta med det, för det innehåller polyfenoler som dödar candida i tarmen, i alla fall i provrörsstudier.
De flesta av oss har candida-svampen i oss hela tiden, men den får inte bli för dominerande för då börjar vår kropp att kriga mot den och det är då vi får dessa jobbiga infektionssymptom.