• Anonym (O)

"Du tänker så autistiskt!"

Kan det vara så att några av symptomen på den personlighetsstörning du har är samma som vissa symtom på autism? 

Sen är ju din familj och dina vänner kanske inte utbildade inom det här och assosierar ett ovanligt sätt att tänka med autism, för det är en diagnos de känner till? 

• Anonym (O)
    Anonym (Autist light?) skrev 2025-01-31 07:22:31 följande:

Jag och några jag känner hade absolut kunnat säga det till varandra, men det betyder inte att mottagaren specifikt är autistisk, utan bara att de inte reagerar som andra/ har hängt upp sig på detaljer eller fastnat i ett resonemang utan att ta in andras syn på det.

Jag har inte några diagnoser, aldrig ens blivit utredd men om jag ska räkna upp hur jag är så:

-svalt hellre än åt fel saker som barn
    -låg empati, oberörd när andra gråter och stressar
    -känslig för material, måste ha naturmaterial mot huden
    -misofoni
    -vill inte säga vissa ord för de smakar äckligt, lät bli att göra en kul grej i fem år för att det nya ordet kändes slemmigt
    -lägger gärna stora pussel men får mental breakdown om det fattas bitar
    -enormt fokus på vissa uppgifter, gör mycket färre fel än andra 
    -avskyr när vissa rutiner bryts. Måste ha favoritmuggen hemma.Fel löpband på gymmet förstör min dag.
    -fastnar ibland i detaljer, formaterar ett dokument eller skriver på ett mail i en halvtimme istället för att bara fortsätta jobba/skicka. 
    -har vänner men de flesta tycker nog att jag inte är tillräckligt fokuserad på dem och deras liv.

Om du blev utredd är det nog inte omöjligt att du skulle få en diagnos. Men det är ju bara om man upplever att man skulle ha nytta av en diagnos som man behöver göra en utredning. Mår du bra ändå är det bara att tuta och köra vidare! 
  • Anonym (O)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 11:04:18 följande:
    Fyrkantigt? Bristande empati/förståelse?

Jag skulle inte säga att autister generellt har bristande empati, däremot bristande förmåga till mentalisering, alltså att förstå vad andra människor tänker och känner. Men när de får veta så bryr de sig. En del autister har till och med problem med sin enorma empati, berättade mitt barns psykolog för mig. De går så in i andras känslor att de har svårt att skilja dem från sina egna. 

• Anonym (O)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 11:25:54 följande:

Jag jobbar med NPF-ungdomar och jo, bristande empati/förståelse är ett av de typiska symptomen för just autism. Det betyder inte att de inte kan ha sympati, men de kan ha svårt för social kodavläsning, svårt för förståelsen av andras upplevelser och svårt att uttrycka sig själva också.

Det de ofta är dåliga på heter mentalisering. Empati är något annat. 

TS, mentalisering är något som även personer med borderline ofta har svårt med. Kanske är det det en del ser hos dig? 

• Anonym (O)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 11:59:02 följande:
    Jag undervisar i svenska så jo, jag är väl insatt i ordets betydelse. Tydligen gäller inte detta alla i tråden. Dina härskartekniker luktar illa förresten.

Du behöver vara insatt i psykologi för att förstå de här orden. 

Det är väldigt olyckligt att du tror att barnen/ungdomarna du jobbar med har bristande empati på grund av deras svårigheter med mentalisering och att uttrycka känslor. Snälla, läs på om detta! För deras skull. Det är som sagt inte ovanligt att folk med autism känner så stark empati att de tar över andras känslor, som TS just beskrivit att hon också kan göra (och en orsak till att lågaffektivt bemötande är viktigt). 

Förlåt OT, TS! Jag kan bara inte låta den här pedagogen fortsätta missförstå sina elever på det här viset. 

Svar på tråden "Du tänker så autistiskt!"