• Anonym (TS)

Snälla hjälp mig! Alko och transsportstyrelsen

Jag skäms till döds men jag blev tagen för drograttfylla vid lunch idag. Pga att jag drack igår/i natt. Jag har bara mig själv att skylla. Så jag ursäktar mig inte.

Men det blev värsta polisförhören och upprepade andningsprov. Landade på 0.16. Jag förringar det inte, men tänker att det kanske inte var det värsta de sett. Men att jag borde väntat nån timme till. 

De har plockat mitt körkort (som jag desperat behöver åtminstone varannan vecka när barnen sover hos mg) så jag har lite panik!
    Polisen skulle skicka till transsportstyrelse. Men hur lång tid tar det då? Vad kan jag göra för att skynda på?Hur lång tid? Hjäääälp.

• Svar på tråden Snälla hjälp mig! Alko och transsportstyrelsen
  • Anonym (Ol)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-30 09:11:52 följande:
    Bra med personer som vet hur beroendesjukdomen fungerar 👍 Och som faktiskt svarar på det jag undrade.

Då borde du ju inte dricka alls. Eller köra dagen efter. 

Det är ju du som inte har någon självinsikt. Om du nu har en sjukdom varför har du inte skaffat alkolås?

• Anonym (TS)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2025-01-30 10:01:02 följande:

När det hände mig gick det rätt snabbt till rättegång. Jag köpte då ett alkolås billigt på blocket som en bilverkstad monterade in. Kostade inte mycket och kunde köra väldigt omgående. 

Ta d lugnt, förstår att du mår dåligt men även detta kan du lösa. Lycka till. 

Hittade du ett godkänt alkolås på Blocket? Jag har kollat Transportstyrelsens sida och där omnämns 3 godkända lås. 2 av dem kostar nästan 1500/mån och det tredje köper man för ca 22.000.
    Det är för mycket pengar för min ekonomi.
  • Egon den stora
    Anonym (TS) skrev 2025-01-30 11:42:47 följande:
    Hittade du ett godkänt alkolås på Blocket? Jag har kollat Transportstyrelsens sida och där omnämns 3 godkända lås. 2 av dem kostar nästan 1500/mån och det tredje köper man för ca 22.000.
    Jämfört med ett alkoholberoende så är det småpengar. Du kan ju ta chansen att helt sluta med alkohol nu och köpa ett lås och sedan söka vård?  Mest akut är det ju att lösa transport av barnen, men det är ju svårt att ge råd innan man vet vilka avstånd vi pratar om och hur små barnen är.  Elcykel kanske är ett alternativ? 
  • Anonym (Marie)

Hade körkortet varit viktigt för dig hade du inte kört rattfull. Du får åka  kommunalt om den möjligheten finns annars får du be någon om hjälp med att köra. 

• Anonym (Kvinna..)
    Jag kanske hade en väldig tur? Ja det var godkänt och kostade nån tusenlapp + installationen.
  • Noname00

Gränsen för rattfylleri går vid 0.2 promille och du blåste 0.16.
    Har du åkt  dit förut?

• Anonym (Micke)

Polisen tar inte körkortet för 0.16 promille.

Gränsen går vid 0.2 eller högre.

• Anonym (Ol)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-30 09:11:52 följande:
    Bra med personer som vet hur beroendesjukdomen fungerar 👍 Och som faktiskt svarar på det jag undrade.
    Om du har en beroendesjukdom så bör du ju inte köra bil alls. Det är även bra med självinsikt. 
  • Anonym (Ol)
    Men om du inte lägger pengar på sprit, så kanske det går. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (TS)
    Noname00 skrev 2025-02-05 05:02:21 följande:

Har du åkt  dit förut?

Jag blåste 0.32. Och på maskinen i polishuset blåste jag 0.16
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2025-02-05 03:45:19 följande:
    Jag kanske hade en väldig tur? Ja det var godkänt och kostade nån tusenlapp + installationen.
    Ska absolut försöka. 

Hur fick du tag i ett utlåtande från spec.läkare?
  • Noname00
    Anonym (TS) skrev 2025-02-05 18:52:37 följande:
    Jag blåste 0.32. Och på maskinen i polishuset blåste jag 0.16
    Hur lång tid tog det från att du blåste vid bilen till du blåste på polisstationen.
    Hur kommer det sig att du fick blåsa igen?
  • Anonym (TS)
    Noname00 skrev 2025-02-06 16:19:45 följande:
    Hur lång tid tog det från att du blåste vid bilen till du blåste på polisstationen.
    Hur kommer det sig att du fick blåsa igen?
    Kanske 40 min.
    Man blåser när man blir stoppad och om det ger utslag får man komma till stationen och blåsa i en mer exakt maskin som mäter på annat sätt. De mäter olika saker, så det är alltså inte att promillen sjunkit från 0,32 till 0,16
  • Anonym (Toker)

Du blir av med kortet ett år och får en del böter. Killgissar.

Är bra att ha bilen skriven på någon annan under det året om du kan.

• Anonym (Toker)
    Anonym (Toker) skrev 2025-02-06 16:25:33 följande:

Du blir av med kortet ett år och får en del böter. Killgissar.

Är bra att ha bilen skriven på någon annan under det året om du kan.

Ska tillägga att jag vet en som åkte dit för ungefär samma. Det var straffet han fick.
  • Egon den stora
    Anonym (Ol) skrev 2025-02-05 10:50:58 följande:
    Men om du inte lägger pengar på sprit, så kanske det går. 
    Det är ju just det jag också påpekade utan svar.  En missbrukare har aldrig pengar till det som behövs, men det finns alltid pengar för alkohol!  Man behöver inte köpa jättemycket för att komma upp i vad ett alkolås kostar på ett år. 
  • Anonym
    Noname00 skrev 2025-02-05 05:02:21 följande:

Har du åkt  dit förut?

Får man fråga vad i helvete du pratar om? Ingenstans har promille angivits i tråden. 

Man kan inte "blåsa" promille i blod.
    Gränsen för rattfylleri är 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,1 mg/l i utandningluftten (vilket såklart är det man "blåser"). TS säger sig ha "blåst 0,32 / 0,16", vilket båda är högre än 0,1 mg/l utandningsluft, som är 0,2 promille i bloder.

Var skriver TS att hon varit så sjuk att hon blåst ut blod i mätaren?

Saknar du läskunnighet eller intellekt eller bildning eller vill du lura TS, eller varför skriver du som du gör?
  • Anonym
    Anonym (Micke) skrev 2025-02-05 10:36:26 följande:

Polisen tar inte körkortet för 0.16 promille.

Gränsen går vid 0.2 eller högre.

Du också då:

Får man fråga vad i helvete du pratar om? Ingenstans har promille angivits i tråden. 

Man kan inte "blåsa" promille i blod.
    Gränsen för rattfylleri är 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,1 mg/l i utandningluftten (vilket såklart är det man "blåser"). TS säger sig ha "blåst 0,32 / 0,16", vilket båda är högre än 0,1 mg/l utandningsluft, som är 0,2 promille i bloder.

Var skriver TS att hon varit så sjuk att hon blåst ut blod i mätaren?

Saknar du läskunnighet eller intellekt eller bildning eller vill du lura TS, eller varför skriver du som du gör?
Svar på tråden Snälla hjälp mig! Alko och transsportstyrelsen