• Anonym (SaraM)

Gåva

Min farfar gav min syster en gåva värd 80.000. vi är två barnbarn till och han sa att han skulle ?kompensera? oss övriga två. Nu har tiden gått och det har bara tystats ner och ?runnit Ut i sanden? ingen talar om det. Jag har inte bett min farfar om något för jag tycker inte om att be om någon kompensation. Samtidigt känns det inte helt rättvist att min syster fått 80.000 kr. Ingen av oss är speciellt rika och det är i min värld mycket pengar.
    ska jag bara strunta i detta trots att det stör mig? Ska jag be min farfar om något eller vad ska jag göra? Och hur skulle jag kunna säga det på ett sätt som inte är gnidigt 

• Svar på tråden Gåva
  • Dexter dot com

Personligen hade jag bara släppt det! Eftersom han inte givit er andra 2 något så var det ju ett aktivt val att han ville ge din syster pengar men inte er andra vilket han har full rätt att föra utan att bli ifrågasatt.

• Anonym (fff)

Gåvan lär vara något som hon behövde. Behöver du något liknande eller är det bara summan som stör?

• Anonym (Laura)
    Anonym (SaraM) skrev 2025-01-29 16:15:48 följande:
    Gåva

Min farfar gav min syster en gåva värd 80.000. vi är två barnbarn till och han sa att han skulle ?kompensera? oss övriga två. Nu har tiden gått och det har bara tystats ner och ?runnit Ut i sanden? ingen talar om det. Jag har inte bett min farfar om något för jag tycker inte om att be om någon kompensation. Samtidigt känns det inte helt rättvist att min syster fått 80.000 kr. Ingen av oss är speciellt rika och det är i min värld mycket pengar.
    ska jag bara strunta i detta trots att det stör mig? Ska jag be min farfar om något eller vad ska jag göra? Och hur skulle jag kunna säga det på ett sätt som inte är gnidigt 

Troligtvis vill han inte ge dig och det andra barnbarnet en sån gåva, så tycker inte riktigt att du kan förvänta dig det heller. Livet är inte rättvist och din farfar har rätt att bestämma vad han vill göra med sina saker. Att fråga om det är bara girigt. 
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (B) skrev 2025-01-29 17:37:29 följande:

Låter som förskott på arv det där.

Ts är inte arvinge efter farfar om hennes pappa lever.
  • Anonym (de jure)
    Anonym (B) skrev 2025-01-29 17:37:29 följande:

Låter som förskott på arv det där.

Nej, inte ett dugg.

TS generation är inte bröstarvinge till farfadern (så länge hennes egen far lever) och det är bara då det finns något förskott på arv juridiskt. 

Av 2 kap 1§ ÄB framgår att om bröstarvinge avlider får dennes barn träda i förälders ställe.

Då kan förskott på arv åter bli aktuellt och i det fallet behöver farfar skriva ett formellt giltigt gåvobrev där det tydligt framgår att gåvan inte ska ses som förskott på arv, så blir det istället en gåva.
  • Anonym (Samma)

Jag var med om något liknande. Min morfar betalde en utlandsresa till en kusin?Vi andra blev bjudna på en bulle och saft, typ. Men jag sa inget om det, utan lät det vara. 

• Anonym (SaraM)
    Anonym (Samma) skrev 2025-01-29 22:10:07 följande:

Jag var med om något liknande. Min morfar betalde en utlandsresa till en kusin?Vi andra blev bjudna på en bulle och saft, typ. Men jag sa inget om det, utan lät det vara. 

Ja det lär väl bli så här med. han får göra vad han vill.  jag skulle själv aldrig ge mitt ena barn något så stort utan att ge det andra barnet samma. Han börjar bli gammal nu med så det kan vara så att det glöms bort, han är inte dum. 
  • Anonym (Samma)
    Anonym (SaraM) skrev 2025-01-29 22:18:30 följande:
    Ja det lär väl bli så här med. han får göra vad han vill.  jag skulle själv aldrig ge mitt ena barn något så stort utan att ge det andra barnet samma. Han börjar bli gammal nu med så det kan vara så att det glöms bort, han är inte dum. 
    Ja, jag tänker som dig. Hade aldrig velat göra skillnad på barn eller barnbarn. Men jag vet faktiskt inte hur han tänkte just då. Han var väldigt fin och snäll annars. Så det blev väl bara fel.
  • Anonym (JB)

Strunta i det. Farfar gör vad han vill med sina pengar. 

• Anonym (J)

Skulle ej sagt något. Låter girigt hur man än säger det. Han gör vad han vill med pengarna, man behöver ej dela lika som om ni vore 7 år gamla och den ena fick en godispåse

Svar på tråden Gåva