• Anonym (SaraM)

Gåva

Min farfar gav min syster en gåva värd 80.000. vi är två barnbarn till och han sa att han skulle ?kompensera? oss övriga två. Nu har tiden gått och det har bara tystats ner och ?runnit Ut i sanden? ingen talar om det. Jag har inte bett min farfar om något för jag tycker inte om att be om någon kompensation. Samtidigt känns det inte helt rättvist att min syster fått 80.000 kr. Ingen av oss är speciellt rika och det är i min värld mycket pengar.
    ska jag bara strunta i detta trots att det stör mig? Ska jag be min farfar om något eller vad ska jag göra? Och hur skulle jag kunna säga det på ett sätt som inte är gnidigt 

• Svar på tråden Gåva
  • Anonym (Fia)

Vad tycker din syster om saken? Skulle hon kunna påminna farfar? 

• Anonym (SaraM)
    Anonym (Fia) skrev 2025-01-29 16:24:34 följande:

Vad tycker din syster om saken? Skulle hon kunna påminna farfar? 

Hon säger att hon inte
    vill lägga sig i och att det inte är hennes sak. Vi är inte jättenära
  • Anonym (Rex)

Jag skulle ha svårt för att säga att jag vill bli kompenserad.
    Jag minns när jag blev ensamstående och min pappa ville köpa mig en bostadsrätt, då sade jag att då måste han ge lika mycket till mina andra syskon.
    Han ville inte det ( av olika anledningar) så då avstod även jag.
    Jag ville inte skapa en onödig klyfta mellan mig och mina syskon som redan då var en aningen skör.

Du får bara vänta och se om farfar kommer att kompensera er andra, men ofint att fråga.

• Anonym (SaraM)
    Anonym (Rex) skrev 2025-01-29 16:38:44 följande:

Jag skulle ha svårt för att säga att jag vill bli kompenserad.
    Jag minns när jag blev ensamstående och min pappa ville köpa mig en bostadsrätt, då sade jag att då måste han ge lika mycket till mina andra syskon.
    Han ville inte det ( av olika anledningar) så då avstod även jag.
    Jag ville inte skapa en onödig klyfta mellan mig och mina syskon som redan då var en aningen skör.

Du får bara vänta och se om farfar kommer att kompensera er andra, men ofint att fråga.

Jag tycker egentligen inte det är något konstigt att fråga. men man behöver säga det på ett vänligt sätt. 
  • Anonym (A)
    Anonym (SaraM) skrev 2025-01-29 16:49:17 följande:
    Jag tycker egentligen inte det är något konstigt att fråga. men man behöver säga det på ett vänligt sätt. 
    Då kan du väl göra det.
  • Anonym (SaraM)
    Anonym (A) skrev 2025-01-29 17:00:59 följande:
    Då kan du väl göra det.
    Ja, jag bad om råd hur man kan säga. 
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (SaraM) skrev 2025-01-29 17:13:04 följande:
    Ja, jag bad om råd hur man kan säga. 
    Du ska inte säga någonting.

Det han gav var en gåva, han kanske sa det han gjorde bara för "att".
    Han är inte tvungen att kompensera dig, det förstår du väl?

Du och dina syskon är inte arvtagare ens, så du gör bäst i att bara lägga detta bakom dig.
  • Anonym (Ronny)

Nej, det går inte att ta upp utan att det låter girigt.

• Anonym

Han är inte skyldig att ge dig något.

Att han förstör relationerna till sina barnbarn skiter han i.

• Anonym (B)

Låter som förskott på arv det där.

Svar på tråden Gåva